بازاریابی سازمانی و استراتژیهای ترفیع )مطالعه موردی صنعت سیم و کابل در ایران(
الموضوعات :محمدرضا نوری 1 , کامیار کاوش 2 , بابک حاجی کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.
2 - نویسنده مسئول، استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
Kamyarkavosh68@gmail.com
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: روش دلفی, کلمات کلیدی: استراتژیهای ترفیع, بازاریابی سازمانی, صنعت سیم و کابل,
ملخص المقالة :
چکیدههدف از این تحقیق ارزیابی بازاریابی سازمانی و استراتژیهای ترفیع در صنعت سیم و کابل ایران به روشدلفی میباشد. برای این منظور با تعداد 11 نفر از خبرگان بازرگانی در این صنعت متشکل از 8 نفر؛ مالک،مدیرعامل، هیئتمدیره، معاون مدیرعامل، مدیر بازاریابی و فروش تولیدکنندگان سیم و کابل در استان زنجانو 2 نفر از اساتید دانشگاه؛ جلسات متعدد برگزار شد. در مرحله اول روش دلفی نظرات کارشناسی آنها درزمینه موضوع تحقیق بهصورت کلی جمعآوری شد. پس از تجزیه و تحلیل مباحث جلسه اول، تمهایبهدستآمده با کتب و مقالات و نظریههای بازاریابی مقایسه گردید و در نهایت پرسشنامهای تهیه گردید. درمرحله دوم روش دلفی با استفاده از پرسشنامه تهیهشده، مجدداً نظرات خبرگان جمعآوری شد، از آزمونهایآماری، رتبهبندی سلسله مراتب فازی، تحلیل ساختاری با دیدگاه آیندهپژوهی، و تحلیل عاملی و تحلیل مسیرمدل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج یافتههای این تحقیق نشان داد که در صنعتسیم و کابل ایران؛ در بازاریابی سازمانی، استراتژی توسعه بازار و تنوع محصول بالاترین اولویت را دارد، واستراتژیهای ترفیع؛ فروش شخصی، تبلیغات چندرسانهای و بازاریابی مستقیم بر بازاریابی سازمانی تأثیرمعنیداری دارند. با عنایت به یافتههای این تحقیق، پیشنهاد میگردد مدیران صنعت سیم و کابل به فراخورشرایط، استراتژی بازاریابی سازمانی مناسب را طراحی و تدوین نموده و بر اساس آن، استراتژی ترفیع متناسببا آن را بهکار گیرند.
منابع
- ارکاتورا، فیلیپ، جان ال.گراهام، مدیریت بازاریابی بینالمللی، ) 1791 (مترجم هاشم نیکومرام، محمدعلی
عبدالوند، ناشر دانشگاه آزاد اسلامی– واحد علوم تحقیقات.
، - احمدی، نسیبه ) 1788 (، معرفی و نقد روش دلفی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ،شماره 22
. دیماه 88
- دهدشتی شاهرخ،زهره،بیابانی حسن) 1797 (،مدل جهتگیری استراتژیک با استفاده از تکنیک
. دلفی،پژوهشهای مدیریت راهبردی،سال بیستم،شماره 14 تابستان 1797 ،ص 9 تا 71
، - کاتلر، فیلیپ و کوین لین کلر، ) 2117 (،مدیریت بازاریابی ویرایش 14 ، مترجم دکتر علی پارسائیان 1797
نشر اتحاد.
- کاتلر، فیلیپ و گری آرمسترانگ،) 2119 ( اصول بازاریابی، ویرایش هشتم، مترجم دکتر علی پارسائیان، ناشر
ادبستان.
- کاتلر فیلیپ ، هرمان کارتاجایا، ایوان ستیاوان،) 2117 (، نسل سوم بازاریابی، ترجمه: حمید رضا ایرانی، اصغر
رحمتی.
- هاوالدار) 1791 (، بازاریابی صنعتی، مترجم هاشم نیکومرام،محمدعلی عبد الوند، ناشر دانشگاه آزاد–واحد
علوم تحقیقات.
- رهبر فرهاد، سیف الدین اصل امیرعلی، شاه حسینی محمدعلی، نیازی عیسی) 1793 (، طراحی مدلی برای
سناریونگاری براساس شناسایی عوامل کلیدی و تجزیهوتحلیل فعل و انفعالات بازیگران کلیدی، پژوهشهای
مدیریت عمومی.
- زمردی نیت هادی، ابراهیمی پور حسین، هوشمند الهه، وفایی نجار،) 1796 (، تدوین نقشه استراتژی با رویکرد
کارت امتیازی متواًزن مطالعه موردی بیمارستان منتصریه، راهبردهای مدیریت در نظام سلامت،سال 2، شماره
.)1796(،7
- غفوریان شاگردی امیر، محمودی، ناصحی فر، تقوی فرد،) 1797 (، بررسی تأثیر استراتژی ترفیع بر رابطه بین
ابزارهای ارتباطی و ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری در صنعت مواد غذایی، کفرانس ملی تحقیقات بازاریابی،
. 12 بهمن ماه 1797 ،18- ویژه نامه فصلنامه علمی – پژوهش تحقیقات بازاریابی نوین ص 1
- جی.دیوید هانگر و توماس ال.ویلن، ) 1796 (،مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه محمد اعرابی و حمیدرضا
رضوانی،چاپ هفتم، چاپ دفتر پژوهشهای فرهنگی.
-Alexandra Amado,(2017), Research trends,on Big Data in Marketing: A text mining and topic modeling based literature analysis, (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت...................................................................... / 55
- Adesoga Dada Adefulu ;(2015);Promotional Strategy Impacts on Organizational Market Share and Profitability ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS Vol 11, no 6, 2015
- Erkatura, Philip, John L.Graham, International Marketing Manager, (2016) Translator Hashem Nikoo Maram, Mohammad Ali Abdolvand, Publisher Islamic Azad University, Science Research Unit
- Gilmore, J. C. (2009). Exploring marketing strategy for small business in United States. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses (AAT 3351274).
- Havaldar, K. K. (2003). Industrial marketing (2nd ed.). New York, NY: McGraw-Hill Higher Education.
- Hanchett, J. S. (2007). An evaluation of the performance of trade shows: An exploratory study as applied to the aerospace industry. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. (AAT 3255690).
- Hutt, M. D. & Speh, T. W. (2009). Business marketing management B2B (10th ed.). Mason, OH: South-Western-Cengage Learning.
- Keegan, W. J. (2010). Global marketing (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Kotler,P. & Armstrong, G. (2009). Marketing, an Introduction. 9th Edition, New Jersey: Pearson
- Kotler, P. & Keller, K. (2008). Marketing management (13th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
- Moro , Sérgio , Alexandra Amado, Paulo Cortez, Paulo Ritac (2017) ,Research trends on Big Data in Marketing: A text mining and topicmodeling based literature analysis
- Nwokah, N. G. & Ahiauzu, A. I. (2007). Managerial competencies and marketing effectiveness incorporate organizations in Nigeria. Journal of Management Development, 27(8), 858-878.
-Sutchai Yimsiri ,(2011). Assessing Organizational Marketing Effectiveness and Promotional Strategies in the Midwest Machine Tool Distributors, Arizona August 2011
Smith, Peter,(2014) How can the analytics on Big Data affect the buying trends of customers in the retail industry? Sheffield Hallam University.
-Tyler, Douglas,(2017), The Enterprise Guide to Customer Intelligence,visioncritical.com.
Alexandra Amado,(2017), Research trends,on Big Data in Marketing: A text mining and topic modeling based literature analysis, (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/)
فصلنامه مطالعات کمی در مدیریت...................................................................... / 55
- Adesoga Dada Adefulu ;(2015);Promotional Strategy Impacts on Organizational Market Share and Profitability ACTA UNIVERSITATIS DANUBIUS Vol 11, no 6, 2015
- Erkatura, Philip, John L.Graham, International Marketing Manager, (2016) Translator Hashem Nikoo Maram, Mohammad Ali Abdolvand, Publisher Islamic Azad University, Science Research Unit
- Gilmore, J. C. (2009). Exploring marketing strategy for small business in United States. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses (AAT 3351274).
- Havaldar, K. K. (2003). Industrial marketing (2nd ed.). New York, NY: McGraw-Hill Higher Education.
- Hanchett, J. S. (2007). An evaluation of the performance of trade shows: An exploratory study as applied to the aerospace industry. Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses. (AAT 3255690).
- Hutt, M. D. & Speh, T. W. (2009). Business marketing management B2B (10th ed.). Mason, OH: South-Western-Cengage Learning.
- Keegan, W. J. (2010). Global marketing (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Kotler,P. & Armstrong, G. (2009). Marketing, an Introduction. 9th Edition, New Jersey: Pearson
- Kotler, P. & Keller, K. (2008). Marketing management (13th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
- Moro , Sérgio , Alexandra Amado, Paulo Cortez, Paulo Ritac (2017) ,Research trends on Big Data in Marketing: A text mining and topicmodeling based literature analysis
- Nwokah, N. G. & Ahiauzu, A. I. (2007). Managerial competencies and marketing effectiveness incorporate organizations in Nigeria. Journal of Management Development, 27(8), 858-878.
-Sutchai Yimsiri ,(2011). Assessing Organizational Marketing Effectiveness and Promotional Strategies in the Midwest Machine Tool Distributors, Arizona August 2011
Smith, Peter,(2014) How can the analytics on Big Data affect the buying trends of customers in the retail industry? Sheffield Hallam University.
-Tyler, Douglas,(2017), The Enterprise Guide to Customer Intelligence,visioncritical.com.