آنالیز ترمودینامیکی موتور استرلینگ نوع بتا و بهینه سازی بخش پیستون توان جهت افزایش راندمان و توان خروجی
الموضوعات :سید بهمن حسین زاده ساداتی 1 , هادی کارگر شریف آباد 2 , نادر رهبر 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک، گروه مهندسی مکانیک واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
2 - مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3 - مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: حل عددی, موتور استرلینگ, مدل آدیاباتیک, پیستون توان,
ملخص المقالة :
هدف از این مقاله، توسعه یک مدل مناسب ترمودینامیکی برای موتور استرلینگ نوع بتا با تغییر شکل در پیستون توان جهت افزایش راندمان و توان خروجی lمی باشد. برای این منظور مدل سازی ترمودینامیکی در دو بخش انجام می پذیرد، در بخش اول مدلسازی ایزوترمال صورت گرفته و پس از آن با استفاده از نتایج این بخش مدلسازی عددی برای مدل هندسی به روش آدیاباتیک صورت می پذیرد. در واقع نتایج بدست آمده از بخش اول ( مدل سازی ایزوترمال)، بعنوان مقادیر اولیه بخش دوم ( مدل سازی آدیاباتیک )، استفاده می شود. مدل سازی با استفاده از نرم افزار MATLAB انجام شده و با تغییر در اندازه قطر پیستون، میزان حرارت ورودی، حرارت خروجی و نیز راندمان موتور مقایسه گردیده و در نهایت نتایج بدست آمده با مقادیر منتشر شده، مقایسه شده است.
_||_