مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - استادیار فلسفه تعلیم و تربیت گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی کاری, ویژگی شخصیتی, سطوح دینداری,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین شهر تهران در سال 1396 بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه معلمان شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 80 نفر از معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامههای، کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، ویژگیهای شخصیتی هگزاکو لی و همکاران (2005) و مقیاس دینداری خدایاری فرد و همکاران (1388) بود. تجزیهوتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یکراهه) انجام پذیرفت. یافته ها: یافتهها نشان دادند که اگرچه میانگین هر سه مؤلفه "ارزیابی سطوح دینداری" معلمان دارای "کیفیت زندگی کاری بالا"، بیشتر از گروه دیگر برآورد شده است، اما این تفاوت در مؤلفه "عواطف دینی" محسوستر از دو مؤلفه دیگر میباشد. نتیجه گیری: هم چنین یافتهها نشان میدهد معلمانی که دارای "کیفیت زندگی کاری بالایی" هستند در ویژگی شخصیتی: "برونگرایی"،"سازگاری" و "وظیفهشناسی" نمره بالاتری نسبت به معلمانی که از "کیفیت زندگی کاری پائینی" برخوردارند، به دست آورده اند و این در حالی است که میانگین "هیجان پذیری" آزمودنیهایی با "کیفیت زندگی بالا"، کمتر از گروه دیگر میباشد. از نظر "صداقت- فروتنی" و "گشودگی نسبت به تجربه" تفاوت قابلتوجه ای بین دو گروه وجود ندارد.
_||_