اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر نشانگان درونیسازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانیفرهاد اکبرپور 1 , مهدی زارع بهرامآبادی 2 , مهدی دوایی 3 , فریبا حسنی 4
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه علوم رفتاری، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سازمان سمت، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: نوجوانان, تنظیم هیجان, رفتارهای پرخطر, خودکنترلی, نشانگان درونیسازی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر نشانگان درونیسازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود. روش: این مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان نوجوان متوسطه دوم با گرایش به رفتارهای پرخطر منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 50 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مساوی (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقهای (هفتهای دو جلسه) مهارتهای تنظیم هیجان را آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خطرپذیری (زاده محمدی و همکاران، 1390)، مقیاس مشکلات رفتاری (آخنباخ و رسکورلا، 2001) و مقیاس تجدیدنظرشده خودکنترلی (گراسمیک و همکاران، 1993) استفاده و برای تحلیل آنها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-26 با سطح معنیداری (05/0) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بهطورمعناداری باعث کاهش شکایات جسمانی و افزایش خودکنترلی شد (001/0˂P)، اما تاثیر معناداری بر کاهش اضطراب/ افسردگی و گوشهگیری/ افسردگی نداشت (05/0P>). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بهرهگیری از روش آموزش مهارتهای تنظیم هیجان میتواند با کاهش مشکلات درونیسازی و افزایش خودکنترلی ریسک رفتارهای پرخطر را در نوجوانان مستعد رفتارهای پرخطر و سایر گروههای آسیبپذیر را کاهش دهد.
_||_