تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی با توجه به مراحل و اصول آموزش خلاقیت پلسک
الموضوعات :علیرضا عصاره 1 , غلامعلی احمدی 2 , سامیه شهمیر 3
1 - نویسنده
2 - نویسنده
3 - نویسنده مسئول
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, خلاقیت, خلاقیت پلسک, محتوای کتابهای درسی,
ملخص المقالة :
زمینه: مهمترینمسألهدرآموزشکودکانخلاق، استفادهازمحتوایآموزشیمناسبوروشهایگوناگون، مسألهیابی، خلاقیتوتفکراست و کتابهای درسی از جمله علوم تجربی در زمینه ایجاد مهارتهای خلاق نقش بسزایی دارند وبا تدوین محتوایی مناسب جهت پرورش خلاقیت و موقعیتهای مبهم و مسأله انگیز میتوانند در رشد و شکوفایی خلاقیت فراگیران تأثیر بسیار مثبتی داشته باشند. هدف: این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه الگوی آموزشی خلاقیت پلسک است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 3 جلد کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی در سال تحصیلی 90- 1389 میباشد.حجم نمونه برابر با حجم جامعه انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش فرم تحلیل محتوای با توجه به الگوی آموزش خلاقیت پلسک میباشد. یافتهها: در بررسی کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی، ملاحظه میشود که از مجموع 1389 واحد در کل کتابهای علوم دوره راهنمایی 932 واحد غیر فعال و 457 واحد فعال وجود دارد که از 457 واحد فعال، 143 واحد با اصل اول (اصل توجه) و 314 واحد با اصل دوم (اصل گریز) در الگوی آموزش خلاقیت منطبق هستند و به اصل سوم به طور کلی توجه نشده است. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان بیان کرد که میزان درگیری با شاخصهای الگوی خلاقیت پلسک در کتابهای علوم تجربی پایههای اول تا سوم دوره راهنمایی بسیار کم است و بر اصول خلاقیت پلسک منطبق نیستند و کمتر میتوانند در ایجاد و پرورش خلاقیت در یاد گیرندگان مؤثر باشند.