ارزیابی محتوای کتب علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه الگوی آموزش خلاقیت پلسک
الموضوعات :حسن ملکی 1 , زهرا افشار کهن 2 , بهزاد نوروزی 3
1 - نویسنده
2 - نویسنده
3 - نویسنده
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, علوم تجربی, الگوی پلسک,
ملخص المقالة :
پیش زمینه: خلاقیت جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. لذا این تحقیق به بررسی میزان انطباق محتوای کتب درسی علوم تجربی دوره راهنمایی با مؤلفههای خلاقیت پلسک بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است. هدف: این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتب علوم تجربی دوره راهنمایی از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد. روش پژوهش: در این تحقیق از روش تحلیل محتوا به شکل تجزیه و تحلیل کمّی استفاده شده است. این روش توسط ویلیام رومی برای بررسی کتب علوم پیشنهاد گردیده است و از طریق آن میتوان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد. یافتهها: جامعه آماری پژوهش، شامل کتابهای علوم مقطع راهنمایی بود. اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتب علوم تجربی پایههای اول تا سوم دوره راهنمایی با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله ویلیام رومی جمعآوری شده در تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب درگیری با محتوا که به وسیله ویلیام رومی پیشنهاد شده، استفاده گردید که ضریب درگیری حاصله 28/0 به دست آمد و سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت که نمایانگر پرداختن به سطح آمادگی بیش از سایر سطوح میباشد. نتیجه گیری: بر اساس یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت برخی فصول کتب علوم تجربی دوره راهنمایی به لحاظ میزان انطباق با مؤلفههای خلاقیت نیاز به بازنگری مجدد دارد.