بررسی تأثیر استفاده از یادگیری تلفیقی بر خلاقیت دانشجویان
الموضوعات :سید کاظم بنیهاشم 1 , عیسی رضایی 2 , مهدی بدلی 3 , علی دانا 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشکین شهر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مشکین شهر، ایران (نویسنده مسئول) Banihashem.kazem@yahoo.com
2 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل rezaeiphd@gmail.com
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشکین شهر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مشکین شهر، ایران Badalimehdi24@yahoo.com
4 - دانشجوی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی Ali_danaei1367@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, یادگیری الکترونیکی, ابتکار, یادگیری تلفیقی,
ملخص المقالة :
زمینه: یادگیری تلفیقی، الگوی جدیدی در نظام یادگیری است که با درهمتنیدن فنّاوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی از یکسو و ویژگیهای آموزش حضوری از سوی دیگر، منجر بهکارآمدی و اثربخشی آموزش و یادگیری میشود. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری تلفیقی بر خلاقیت دانشجویان انجام شده است. روش: روش پژوهش این تحقیق، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. بدین ترتیب که ابتدا آزمون خلاقیت به هر دو گروه آزمایش و کنترل به صورت پیشآزمون داده شد و سپس در پایانترم تحصیلی دوباره از دانشجویان هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که خلاقیت دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته است. بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، یادگیری تلفیقی بهعنوان مؤلفه اثرگذار مثبت بر خلاقیت دانشجویان محسوب میشود، بنابراین، ضرورت دارد که یادگیری تلفیقی را در تدابیر آموزشی موردتوجه قرار داد.