تأملی بر نقش دورههای آموزشی بر ایجاد روحیة کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه
الموضوعات :سعید غیاثی ندوشن 1 , سمیرا فلاحیانی 2
1 - استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی (نویسندة مسئول)ghiasi.saeed@gmail.com
2 - کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی از دانشگاه علامه طباطبائیmehrpooyan77@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, دورههای آموزشی, روحیه کارآفرینی, کارآفرینی دانشگاهی,
ملخص المقالة :
زمینه: کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاه ها و آموزش عالی در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دوره های آموزشی بر ایجاد و پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان انجام شد. روش: طرح پژوهش کمی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی است. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد مطرح شده توسط مک کلاند جمع آوری شد. روایی آن توسط صاحبنظران و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که 92/0گزارش شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به تعداد 2500نفر است که در سال تحصیلی 94-1393در پردیس مرکزی مشغول به تحصیل بودند. از این تعداد با استفاده از روش نمونه گیری نمونه گیری تصادفی خوشه ای و از طریق جدول مورگان 335 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها:طبق یافته های پژوهش همه مؤلفه های کارآفرینی که در این پژوهش مورد اندازه گیری قرار گرفته اند (توفیق طلبی، تحمل ابهام، اعتماد به نفس، مخاطره پذیری و خلاقیت) کمتر از حد متوسط گزارش شده اند. همچنین نقش دوره های آموزشی در ایجاد روحیۀ کارآفرینی و مؤلفه های آن در بین دانشجویان مرد و زن تفاوت معناداری نداشت. نتیجه گیری: دوره های آموزشی که دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کند بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارند و لذا برنامه های آموزشی این دانشگاه با نگاهی استراتژیک باید بازاندیشی، بازطراحی و بازآفرینی شوند.
احمدپور داریانی، محمود (1381). آیا کارآفرینی استراتژی دانشگاه را تغییر میدهد. رهیافت، شماره 29، بهار 1382، صص: 25-15.
احمدی، محمد (1385)، نیازسنجی آموزش کارآفرینی در دانشجویان دورة کارشناسی رشته برق دانشکده فنی دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
بازرگان، عباس (1387)، مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متفاوت در علوم رفتاری، تهران، نشر دیدار.
جعفریمقدم، سعید؛ فخارزاده، آرزو سادات (1390). توسعة نگرش کارآفرینانه در کتابهای درسی (مطالعه موردی: کتابهای فارسی دورة دبستان). فصلنامه علمی پژوهشی توسعهٔ کارآفرینی، سال سوم، شمارة یازدهم، ص66-47.
رضایی، بیژن (1392). ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی با تأکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه. رسالة دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
شریفی، آزیتا (1391). بررسی کارایی و تناسب آموزشهای ارائهشده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با نیازهای آموزشی جهت ایجاد و ارتقاء کارآفرینی. ماهنامه مهندسی مدیریت، سال پنجم، شماره چهل و ششم، ص 62-53.
شکاری، عباس و همکاران ( 1388)، مقایسه کارایی برنامه درسی کارآفرینی برای بهینهسازی محتوا در دانشجویان رشتههای مختلف فنی و حرفهای (مطالعه موردی: کاشان)، چکیده مقالات اولین همایش ملی کارآفرینی دانشگاه کاشان.
سالازار، میلتو (1383). مقدمهای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق. چاپ اول، سازمان ملی بهرهبرداری ایران.
صالحی، سعید و برادران، مسعود (1384). راهکارهای بهکارگیری کارآفرینی در آموزش کشاورزی، مجموعه مقالات همایش ملی کارآفرینی، ص 316-297.
صفر زاده، حسین؛ فرهنگی، علیاکبر (1386). کارآفرینی. تهران: انتشارات مرکز دانشگاه تهران، با همکاری مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، ص 72.
ندیو خانلو، سمیرا (1387). تدوین الگوی انتقال تجاری دانش و الزامات کارآفرینی دانشگاهی (بر اساس مقایسه روشهای پنج دانشگاه معتبر جهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
Agarwal, R., & Prasad, J. (2014). A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology. Inf Syst Res, 9 (2):204–215.
Atkinson , J., & Raynor, J. (1974). Motivation and achievement. Winston: Washington.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge.
Etzkowitz, H., Splund, P., & Nordman, N. (2001). Beyond Humboldt: Emergence of Academic Entrepreneurship in the U.S & Sweden. CERUM, Working paper.
Fayolle, A., Gailly, B., & Narjisse, L. (2006). Effect and counter-effect of entrepreneurship education and social context on student’s intentions. Studios de Economic Applicate, Vol. 24, No. 2, pp. 509 – 523.
Grote, G., & James, L. (1991). Testing behavioral consistency and coherence with the situation response measure of achievement motivation. Multivariate Behav Research, 26:655–691 doi: 10.1207/s15327906mbr2604_5.
Gürol, Y., & Atsan, N. (2005). Entrepreneurial Characteristics among University Students and Training in Turkey. Education and Training, Vol. 48, Issue, 1, pp. 25-38.
Hansemark, O. (2003). The effects of an entrepreneurship program on need for achievement and locus of control of reinforcement. International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, Vol. 4, No. 1, pp.28–50.
Ho, T., & Koh, H. (1992). Differences in psychological characteristics between entrepreneurially inclined accounting graduates in Singapore. Entrep Innov Change, 1:243–254.
Kirkwood, j. (2007). Igniting the entrepreneurial spirit: is the role parents play gendered? International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, Vol. 13, No. 1, pp.39–59.
Kliem, R. L., & Ludin, L. S. (2000). Reducing Project Risk, Hampshire. Gower: Publishing Company.
Koh, H. (1992). Differences in psychological characteristics between entrepreneurially inclined accounting graduates in Singapore. Entrep Innov Change, 250–266.
Levie, J. (1999). Entrepreneurship: my thane Reality. Science & Public Affairs, (17). pp. 24-25.
Linan, F., Rodriguez-Cohard, J., Rueda-Cantuche, C., & José, M. (2011). Factors affecting entrepreneurial intention levels: a role for education. International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 7, No. 2, pp. 195-218.
McClelland, D. (1987). Characteristics of successful entrepreneurs. Journal of Creative Behavior, Vol. 21, pp.219–233.
Nabi, G., & Linan, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development. Education and Training, Vol. 53, No. 5, pp. 325 – 334.
Rasmussen, E., & Srheim, R. (2006). Action – based Entrepreneurship Education. Technovation, (26). pp. 185- 194.
Rol, Y., & Atson, N. (2014). Entrepreneurial characteristics amongst university students: Some insights for entrepreneurship education and training in Turkey. Education+Training, 48 (1). Pp25-38.
Ropke, J. (2006). Knowledge Mobilization and Academic.
Rothaermel, F., Agung, S., & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: a taxonomy o f the literature. Industrial and Corporate Change, 16 (4), 691–791.
Sanchez, J. c. (2011). University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International Entrepreneurship and Management Journal, Vol. 7, No. 3, pp. 239-254.
Siegel, D., Veugelers, R., & Wright, M. (2007). University commercialization of intellectual property: Policy implications. Oxford Review of Economic Policy, 23(4), 640-660.
Utsch, A., & Rauch, A. (2011). Innovativeness and initiative as mediators between achievement orientation and venture performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 9 (1). 45–62.
Wilson, F., Kickul, J., & Marlino, D. (2007). Gender, entrepreneurial selfefficacy, and entrepreneurial career intentions: Implications of entrepreneurship education Entrepreneurship. Theory and Practice, Vol. 31, No. 3, pp. 387-406.