بررسی زایش و به کارگیری نوآوری های مدیریتی در کارآمدسازی عوامل تحقق هدفهای کارآفرینی سازمانی در سازمانهای دولتی براساس مدل چهار عاملی زاویر مندوز (4E) (2007) (مطالعه موردی، سازمانهای دولتی استان مازندران)
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، گروه مدیریت، تهران، ایرانe_hallajian@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, نوآوری, کارآفرینی, نوآوری مدیریتی, مدل (4E) زاویر مندوز,
ملخص المقالة :
زمینه:تحقیق در زمینه کارآفرینی و در سه مقوله؛ کارآفرینی فردی( مستقل )، کارآفرینی درون سازمانی و کارآفرینی سازمانی طبقه بندی می شود تمرکز دارد . هدف:بررسی زایش نوآوری های مدیریتی و به کارگیری آنها که در کارآمدسازی عواملی که بر اساس مدل 4E زاویر مندوز(2007) در تحقق هدف های کار آفرینی سازمانی مؤثر می باشند. روش تحقیق:تحقیق در قالب توصیفی – پیمایشی و به صورت مطالعه موردی بر مبنای نظرات 118 نفر نمونه، که از میان 180 نفر جامعه آماری شامل مدیران ارشد سازمان های دولتی استان مازندران تعیین شده اند و نظرات با استفاده از ابزار پرسشنامه خود ساخته جمع آوری شد و تجزیه و تحلیل داده ها حول یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه اختصاصی (چهار فرض) براساس مدل چهار عاملی (4E) زاویر مندوز در زمینه کارآفرینی سازمانی انجام شده است. یافته ها : 1- زایش نوآوری های مدیریتی در سازمان های دولتی معنا دار می باشند و این نوآوری ها موجب کارآمدی عوامل تحقق هدف های کارآفرینی سازمانی نظیر عوامل: الف) اثربخش سازی عملکرد کارکنان، ب) برابر سازی پاداش و مزایای کار، ج) توانمند سازی کارکنان و د) تساوی سازی اختیارات و آزادی عمل کارکنان، می شود. 2- عامل اثربخش سازی عملکرد کارکنان، بیشترین و برابرسازی پاداش و مزایای کار، کمترین کارآمدپذیری را در تحقق هدف های کارآفرینی سازمانی سازمان های دولتی دارند. نتیجه گیری: در سازمان های دولتی باید امکان زایش و به کارگیری نوآوری های مدیریتی بیشتر فراهم آید تا کارآمدی تاثیرگذاری بیشتر عوامل چهارگانه(4E) مدل زاویر مندوز در تحقق هدف های کارآفرینی سازمانی بیشتر شوند.
آهنچیان ، محمد رضا (1386) ، فرو پاشی روایت های مدیریت در دوران مدرن، تهران: نشرنی ،618.
اسحاقی ، سید حسین(1387). نوآوری بستر شکوفایی ، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.
احمدپور،محمود،(1381)، کارآفرینی، تهران: انتشارات پردیس.
آقاجانی، حسنعلی،(1385)، معرفی مدیریت کارآفرینی، گاهنامه کارآفرینی و کارآفرینان دانشگاه مازندران، سال اول، شماره دوم، 2-3.
دلاور ، علی ، (1390) ، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم اجتماعی ، تهران: انتشارات رشد ، چاپ اول.
دهقانی زاده، محمود، (1385)، بررسی و تبیین مدل بومی موانع کارآفرینی سازمانی در وزارت کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه آزاد واحد بابل ، دانشکده علوم انسانی.
دهقان نجم، محمد(1388) ، مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمان، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع البسه، سال اول شماره ،10، 2.
زاهدی مازندرانی، محمد جواد،(1383)، ضرورتهای کارکردی توسعه اشتغال در بخش کشاورزی، فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دوازدهم، شماره 45، بهار 1383،41-67.
سعیدی کیا،مهدی،(1386)، اصول و مبانی کارآفرینی، تهران: انتشارات کیا.
حلاجیان، ابراهیم، (1393)، کارآفرینی در کسب و کار خانگی، فصلنامه علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، شماره 36.
عبد الکریمی، مهوش(1381) ، مدیریت دانش و فناوری خلاقیت و نقش آنها در بهبود کارایی و اثر بخشی فرایندها،کنفرانس توسعه منابع انسانی، 130-132.
صمدآقایی، جلیل (1382)، سازمانهای کارآفرین، تهران: انتشارات مرکز تدوین و انتشار منابع مدیریت و برنامه ریزی.
مدهوشی، مهرداد، بخشی ، غلامرضا (1382)، بررسی موانع کارآفرینی سازمانی در دانشگاه مازندران، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، سال نهم، شماره1، 27-28.
مقیمی، سید محمد،(1383)،کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
هادی زاده ، اکرم، رحیمی، فرج اله (1384) ، کار آفرینی سازمانی، تهران: نشر جامان.
Andrew, D.(2002).Organizational Behavior and Performance, London: scott. Aranciba.
Brown,C.(2000).Entrepreneurial Education Teaching Guide,00-7,available at: www.celcee.edu/publications/digest/dig00-7.htm.
Bygrave William.,& Zacharakis Andrew.(2008).Entrepreneurship.
Cornwall Geffery & Perlman Baron.(1990), Organizational Entrepreneurship, Richard Irwin.
Dobell,A.R.(1989). The Public Administrator: God or Entrepreneur ? or are they the same in the Public Service, American Review of Public Administration, vol.19(1), p. 1.
Fry Fred. (1993). Entrepreneurship: A Planning Approach, West publishing company.
Furnham, A.(1990). Personality at Work, London Routiedge Pub. Co.
Garrett ,p & Covin, J, G. (2007). A Model of Corporate Entrepreneurship as a Strategic Adaptation Mechanism, Advances in Entrepreneurship ,Firm Emergence and Growth .
Graham ,P & Harker, M.(1996).Skills for Entrepreneurial Management, theory and Practice, vol. 20(3), pp,169-190
Johnson,D.(2001). What is Innovation and Entrepreneurship? Lessons for large Organization. Industrial and Commercial Training. Vol.33, No.4, pp.135-40.
Timmons,J.(1990).New Venture Creation, Boston :IRWIN ,Homewood.
Zimmere Thomas,W. & Scarborough, Norman,M. (2006). Essentials of Entrepreneurship and Small Business Management ,4th ed.
_||_