متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و رؤسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران
الموضوعات :
سعید صفانیا
1
,
سینا خردیار
2
,
کیهان آزادی
3
,
علی دلاور
4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری ، گروه حسابداری ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران
3 - استادیار گروه حسابداری ، واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت ، ایران
4 - استاد گروه روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، ایران.
قائم مقام سردبیر
الکلمات المفتاحية: نوآوری, متغیرهای فردی, کلید واژه ها : مدیران مالی, عملکرد اخلاقی,
ملخص المقالة :
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر عملکرد اخلاقی مدیران مالی و روسای حسابداری جهت نوآوری در بورس تهران انجام شد. روش : جامعه پژوهش شامل دو بخش کیفی و کمی بود؛ در بخش کیفی، تعدادی از اساتید و مدیران مالی و روسای حسابداری با بیش از 20 سال سابقه و در بخش کمی نیز تعداد 500 نفر از مدیران مالی و رؤسای حسابداری به روش طبقه ای تصادفی از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ محقق ساختۀ عملکرد مدیران و پرسشنامه قضاوت اخلاقی جیمز رست (1979) بود. یافته ها : نتایج آزمون همبستگی حاکی از آن بود که بین سن مدیران و سابقه کار ایشان با عملکرد اخلاقی رابطه معنی داری وجود ندارد و در مورد هر دو متغیر (p>0.05) است . جهت پیش بینی عملکرد نیز نتایج مدل ترسیم شده حاکی از کقایت مدل بود و همچنین ضریب استاندارد پیش بینی برابر با0.34و مقدار آمارۀ تی برابر با 4.57 حاکی از آن است که این ضریب پیش بینی معنی دار بوده است و رعایت اصول اخلاقی بر عملکرد اخلاقی مدیران تأثیر معنی داری خواهد داشت. نتیجه گیری : رعایت اصول اخلاقی به تنهایی چیزی حدود 11 درصد از تغییر عملکرد مدیران را پیش بینی می کند.
ادیب زاده و همکاران.(1396)"ارزیابی عملکرد نیروی انسانی با استفاده از شاخصهای کیفی(مطالعه درستاد سازمان ثبت احوال کشور)"فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 6،ویژه نامه 1396، 47-64.
حاتمی، سعید؛ آقایی، نجف؛ پورسلطانی زرندی، حسین؛ اکبری یزدی، حسین. (1397). نقش میانجی مسئولیت اجتماعی در رابطه اخلاق حرفهای مدیران با رفتار شهروندی هواداران باشگاههای فوتبال. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 5(1)، 89-98.
حسینی، سیدعلی؛ بابایی، فاطمه. (1398). ضرورت آموزش اخلاق و ارزشهای اسلامی در برنامه درسی حسابداری دانشگاهها. پژوهش حسابداری، 9(1)، 21-45.
خیاط مقدم، سعید و طباطبایی نسب سیده مهدیه. (1395). مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدیریت، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11(1)، ۱۲۷-۱۳۶.
رهنمای رودپشتی، فریدون، خردیار، سینا و ایمنی، محسن.(1395). ریشههای تاریخی جریان پژوهشها در حسابداری مدیریت رفتاری (تئوریها و روشهای پژوهش). فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری، 1(1)،25-55.
سرلک، نرگس. (1387). اخلاق حسابداری، اخلاق در علوم و فناوری، 3(1و2)، 71-82.
سیاهکل رودی، مژگان(1394)، "شناسایی عوامل تأثیرگذار بر تصمیمگیری اخلاقی مدیران دانشگاه پیام نور"، فصلنامه مدیریت دولتی، 7(3)، 535-546.
شالباف، عذرا؛ سرمدی، محمد رضا. (1386). اخلاق حرفهای در مدیریت کیفیت فراگیر. اخلاق حرفه ای در علوم رفتاری، 2(3و4)، 99-110.
مدهوشی، مهرداد و نوروزی، عباسعلی. (1394). تبیین الگوی ارتقاء مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان. مطالعات مدیریت راهبردی، 6(23)، 43-60.
Abdolmohammadi, M.J. (2005). Intellectual capital disclosure and arket capitalization, Journal of Intellectual Capital, 6 (3): 397-416.
Bandura, A. (1999). Moral disengagement in the perpetration of inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3): 193±209. http://dx.doi.org/10.1207/s15327957pspr0303_3.
Brown, P. A., Stocks, M. H., and W. M. Wilder. (2007). Ethical Exemplification and the AICPA Code of Professional Conduct: An Empirical Investigation of Auditor and Public Perceptions. Journal of Business Ethics, 71: 39-71.
Christina Keinert, Mag.(2008). Corporate Social Responsibility as an International Strategy, Physica-Verlag Heidelberg.
Cooper, Barry J. & Steven Dellaportas (2009). Business ethics and the accounting profession, Journal Deakin business review, vol. 2, no. 2, 4-9.
Gosenpud, J., and J. Werner. (2009). A moral development unit for business courses. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 36: 10±15.
Ismail, Maimunah.(2009).Corporate social responibility and its role in community development: An international perspective, The Journal of International Social Research, Vol 2, No 9, 199-209.
Kellera, A.C., Smith, K.T.L., and M. Smith.(2007). Do gender, educational level, religiosity, and work experience affect the ethical decisionmaking of U.S. accountants?, Critical Perspectives on Accounting, 18(3): 299-314.
Matarazzo, Olimpia, Abbamonte, Lucia, Nigro, Giovanna. (2008). Moral Reasoning and Behavior in Adulthood, International Journal of Social Sciences 3; 3.
Poutvaara,P.,and O.Ropponen).2018(.Shocking news and cognitive performance, European Journal of Political Economy, 51: 93-106.
Reckers, P., and M. Samuelson.(2016). Toward resolving the debate surrounding slippery slope versus licensing behavior: The importance of individual differences in accounting ethical decision making. Advances in Accounting, 34: 1-16.
DOI: 10.1016/j.adiac.2016.07.003.
Rest, Jams R., Narvaez, Darcia, Toma, Stephen. J., Be Beau, Muriel. (2000). A Neo-kohlbergian Approach to Morality Research, Journal of Moral Education, Vol. 29, No. 4.
Rest, Jams. R., Toma, Stephen. J., Narvaez, Darcia, Be beau, Muriel. J. (1997). Alchemy and Beyond: Indexing the Defining Issues Test, Journal of Educational Psychology, Vol .89, No, 3, 498-507.
Rochania Ayu Yunanda., and Norakma Abd Majid. (2011). The Contribution of Islamic Ethics Towards Ethical Accounting Practices, December 2011Issues in Social and Environmental Accounting 5(2):124.
Schafraad, P., van Zoonen, W., and P. Verhoeven).2016(. The news value of Dutch corporate press releases as a predictor of corporate agenda building power, Public Relations Review, 42 (3): 451-458.
Sheehan, N.T., and J. A. Schmidt. 2015. Preparing accounting students for ethical decision making: Developing individual codes of conduct based on personal values, Journal of Accounting Education, 33 (3): 183-197.
Singhapakdi, A. & el.(2000). Some important factors underlying ethical decision making of managers in thailan, Journal of business ethics, Vol. 27, 271-284.
Sroka, Włodzimierz and Richard Szántó. (2018). Corporate Social Responsibility and Business Ethics in Controversial Sectors: Analysis of Research Results, Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), Vol 14, No 3, 111-126.
Taft, S. H., and J. White. (2007). Ethics education: Using inductive reasoning to develop individual, group, organizational, and global perspectives. Journal of Management Education, 31(5): 614-646.
_||_