نقش میانجی خلاقیت در رابطه بین اهداف پیشرفت و انگیزه پیشرفت دانشجویان
الموضوعات :فیروزه سپهریان آذر 1 , فرهاد غدیری 2 , کریم عبدالمحمدی 3 , فریبا صمدزاده 4
1 - استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 - دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
3 - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, انگیزه پیشرفت, اهداف پیشرفت,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خلاقیت در ارتباط با اهداف پیشرفت بر انگیزه پیشرفت در دانشجویان بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه شامل 220 دانشجو بود که به روش نمونه گیری خوشه ای از جامعه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97- 96 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انگیزه ی پیشرفت هرمنس (AMQ)، مقیاس تفکر خلاق تورنس (TTCT) و پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی، کاپلان و میدلتون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و نرم افزار SPSS-20 و LISREL 8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اهداف تبحری و اهداف رویکرد عملکرد از طریق نقش واسطه ای خلاقیت اثر غیر مستقیم مثبت و معنا داری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. و همچنین خلاقیت اثر مستقیم، مثبت و معناداری بر انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. نتیجه گیری : این تحقیق نشان داد که خلاقیت می تواند در ارتباط بین اهداف پیشرفت و انگیزش پیشرفت میانجیگری کند.
باقری، مسعود، نمازیان، مریم، امیری، آتنه.(1388). بررسی رابطه بین هوش معنوی با خلاقیت و انگیزه پیشرفت. مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه ناحیه یک کرمان. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنبان.
بهزادپور، سمانه.، مطهری، زهرا سادات.، سهرابی، فرامرز.(1397). پیش بینی انگیزه پیشرفت بر اساس سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی در دختران دانشآموز. فصلنامه روان شناسی تربیتی. 14(49): 151-139.
بیرامی، منصور.، هاشمی، تورج،عبدالهی عدلی انصار، وحیده، علائی، پروانه.(1390). پیش بینی راخیردهای یادگیری، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی بر اساس اهداف پیشرفت دانشآموزان سال دوم متوسطه شهر تبریز. اندیشههای نوین تربیتی. 7(2): 86-65.
پورمحی آبادی، علیرضا، جناآبادی، حسین، نیستی زایی، ناصر.(1396). رابطه جو دانشگاه با سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور. 8(3): 355-345.
پینتریچ،پل، شونک، دیل.(2002). انگیزش در تعلیم و تربیت(نظریه، تحقیقات و کاربردها). ترجمه: شهرآرای، مهناز(1396). تهران. علم.
جعفرلو، غلام، شریفی، نسترن، شریفی، حسن پاشا.(1398). ارائه مدلی جهت پیش بینی خلاقیت بر اساس سخت رویی، خود کارآمدی، کمال گرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی انگیزش پیشرفت در دانشآموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 9(1): 184-153.
جنگی، پریا، افروز، غلامعلی، اسدزاده، حسن، دلاور، علی.(1397). مدل یابی پیشرفت تحصیلی بر اساس ترتیب تولد با میانجیگری هوش معنوی، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان. پژوهشهای روان شناسی اجتماعی. 8(30): 37-19.
حاجلو، نادر.، صبحی قراملکی،ناصر،امامی، فاطمه.(1391).بررسی رابطه بین خلاقیت سازمانی، استرس شغلی و انگیزش پیشرفت با تعهد سازمانی پرستاران. مطالعات روانشناختی.8(3):105-89.
حجازی،الهه.، رستگار، احمد.، قربان جهرمی، رضا.(1387). الگوی پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوری های آموزشی.7(28): 46-29.
سیف، علی اکبر.(1388). روانشناسی پرورشی(چاپ ششم). تهران،آگاه.
شکرکن، حسین، برومند نسب، مسعود.، نجاریان، بهمن، شهنی ییلاق، منیجه.(1385). بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کار آفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 3(9): 24-1.
طهماسبی، غلامحسین، رمضانی، گل افروز، زارع، حشمت. (1397). تأثیر راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 9(33):190-.173 غلامعلی لواسانی، مسعود، خضری آذر، هیمن، امانی، جواد، مال احمدی، احسان.(1389). نقش خودکارآمدی تحصیلی و اهداف پیشرفت در تنیدگی، اضطراب و افسردگی دانشجویان. مجله روانشناسی. 14(2):432-417.
قدم پور، عزت اله، امیریان، لیلا، خدایی، سجاد.(1397). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش به خلاقیت و نشاط ذهنی دانشجویان علوم پزشکی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 7(4): 240-219.
کارشکی، حسین، بهمن آبادی، سمیه، بلوچ زاده، فاطمه.(1392). تعیین نقش اهداف پیشرفت در میانجیگری رابطه ساختار ارزشیابی کلاسی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه توصیفی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳ (۲) :۱۲۳-۱۳۳.
کوشکی، فریبا.، تاعمی، علی محمد.(1397). تأثیر آموزش مدیریت زمان بر خلاقیت در دانشآموزان ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 8(3):24-1.
محسن پور، مریم، حجازی، الهه، کیامنش، علیرضا.(1386).نقش خودکارآمدی،اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر تهران. فصلنامه نوآوری های آموزشی.5(16):35-9.
همتی، نگین، نوشادی، ناصر، نیکدل، فریبرز.(1397). ارائه مدل ساختاری اهداف پیشرفت و انگیزش تحصیلی با مشغولیت تحصیلی: میانجیگری هیجان های پیشرفت. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 10(2): 53-33.
Amabile, T. M. (1985). Motivation and creativity: Effects of motivational orientation on creative writers. Journal of Personality and Social Psychology, 48(2), 393-399.
Ceci, M.W. & Kumar, V.K. J (2016). A Correlational Study of Creativity, Happiness, Motivation, and Stress from Creative Pursuits. Journal of Happiness Studies.17(2):609-626
Chandra Kala, P.,&Shirlin, P. (2017).A study on achievement motivation and socio economic status of college students in tirunelveli district. International Journal of Research -Granthaalayah, 5(3), 57-64.
Cheng, P. J. (2017). Validation of a Brainstorming Tool IDEATOR. Procedia CIRP, 60, 290-295.
Church, M. A., Elliot, A. J., & Gable, S. L. (2001). Perceptions of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93(1), 43-54.
Coutinho A., Neuman SG. (2008). A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy. Learning Environments Research. 1(2):131-151
Dinger, F. C., Dickhäuser, O., Spinath, B., & Steinmayr, R. (2013). Antecedents and consequences of students' achievement goals: A mediation analysis. Learning and Individual Differences, 28, 90-101.
Dupeyrat,C., Mariné,C(2005),Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement, and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology.30(1):43-59
Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72(1), 218-232.
Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 * 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501–519
Elliot,A. J.; Fonseca, D. Moller, A. C. (2006). “Social-cgnitive model of achievement motivation and the achievement goals framework”. Journal of Personality and social Psychology, 99,666-679.
Glăveanu, V (2018).Educating which creativity?, Thinking Skills and Creativity, 27, 25–32
Grebner,L(2007).Managing organization creativity motivation aspects of management control system for creative.16 th Summer Academic, soreze Nance
Haniefi,H., Izadpanah, S. & Bijani, H.(2018). Study of Styles of Creativity and Achievement Motivation among Iranian EFL and Non-EFLLearners.International Journal of English Language & Translation Studies. 6(2). 01-13.
Janssen, O., & Prins, J. (2007). Goal orientations and the seeking of different types of feedback information. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 80,235–249
Kaplan,A.,Maehr,ML(1999). Enhancing the motivation of African American students: An achievement goal theory perspective. The Journal of Negro Education,68:23-41
Karlen, Y., Suter, F., Hirt, C., Merki, K,M.(2019).The role of implicit theories in students' grit, achievement goals, intrinsic and extrinsic motivation, and achievement in the context of a long-term challenging task. Learning and Individual Differences. 17: 1-12
Manal MA(2011). Achievment goals and intrinsic motivation: a case of IIUM. International journal of humanities and social science. 1(16):196-206
Mawang, L. L., Kigen, E. M., & Mutweleli, S. M. (2018). Achievement goal motivation and cognitive strategies as predictors of musical creativity among secondary school music students. Psychology of Music.37(1):78-90
Mittal, S., & Dhar, R. L. (2016). Effec of green transformational leadership on green creativity: A study of tourist hotels. Tourism Management, 57, 118- 127.
Nami, Y., Marsooli, H., Ashouri, H(2014). The Relationship Between Creativity And Academic Achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 114:36-39
Niemiec, C. P., & Ryan, R. M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom: Applying self-determination theory to educational practice. School Field, 7(2), 133–144.
Pintrich R., AnneMarie M., Conley T,. Kempler M (2003).Current issues in achievement goal theory and research, International Journal of Educational Research, 39(4–5): 319-337
Płóciennik, E. (2018). Children's creativity as a manifestation and predictor of their wisdom. Thinking Skills and Creativity, 28, 14-20.
Steinmay, R. & Spinath, B. (2009). The Importance of Motivation as a Predictor of School Achievement. Learning and Individual Differences, 19, 80-90.
Torrance, E. P., & Goff, K. A. (1999). Quiet Revolution. Journal of Creative Behavior, 23, 48-55.
WAS, C (2006). Academic Achievement Goal Orientation: Taking Another Look. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 4 (3), 529-550
_||_