تحلیل ابعاد مهارت های خلاقیت معلم در برنامه فلسفه برای معلمان از منظر تسهیلگران p4c
الموضوعات :مصطفی کریمی 1 , محمدحسن میرزامحمدی 2 , اکبر رهنما 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: معلم, ابعاد, فلسفه برای معلم, مهارت های خلاقیت, تسهیلگران p4c,
ملخص المقالة :
هدف: پژهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد خلاقیت معلم در فلسفه برای معلمان از منظرتسهیلگران p4c وبه روش پیمایشی صورت گرفت . روش: جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان، مربیان و اساتید فعال در حوزه فلسفه برای کودکان دانشگاه های شهر تهران است که 143نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و فرمول کوکران انتخاب شدند و دیدگاه های آنها در مورد ابعاد خلاقیت معلم در برنامه فلسفه برای معلمان مورد بررسی قرار گرفت.پرسشنامه محقق ساخته مبتنی برپیشینه ی پژهش از مهم ترین ابزار جمع آوری داده های این پژوهش است که روایی آن با رقم81/0 به تایید اساتید ومتخصصان این حوزه رسید. جهت آزمون پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که رقم 91/0بدست آمدکه عدد قابل قبولی بود .البته جهت تکمیل پروسه ی پژوهش از روش مصاحبه هم استفاده شده و به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از تحلیل عاملی بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج بدست آمده حاکی از آن بودند که ابعاد خلاقیت معلمان در برنامه ی فلسفه برای معلمان یا (p4T)درپنج بعد دسته بندی می شوند عامل نخست که 90/11درصد از واریانس را به خود اختصاص داده است. بعد انگیزشی خلاقیت معلم بود. نتیجه گیری: در مجموع عامل اول با عوامل دیگری چون شناختی،اجتماعی،عاطفی و شخصیتی نیز 08/51درصد از واریانس را تبیین نمودند.
ابوسعید،داورپناه.(1396). نقدی بر روشهای نوین تربیت فلسفی معلمان و سیاستگذاری در نظام تربیتمعلم ایران، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی،دوره 14(27)136-115.
ارجمند قجور، کیومرث؛و ارجمندی، بهزاد.(1397). اثربخشی برنامه های پرورش خلاقیت در برنامه درسی هنر بر خلاقیت دانش آموزان دوره ی ابتدای.فصلنامه رویش روان شناسی ، 25،65-88.
امامقلی وند، فاطمه؛کدیور، پروین؛ وشریفی، حسن پاشا. (1398). پیش بینی شادکامی و خلاقیت بر اساس جو مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی و شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی،فصلنامه روانشناسی تربیتی،52، 155-181.
پیرخائفی، علیرضا.(1388). بررسی نقش آموزش خلاقیت در پیشبینی و تبیین سلامت روان به منظور تدوین مدل روش کنارآمدن با فشار روانی. رساله دکترای تخصصی روانشناسی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. چاپ نشده.
پیشقدم،رضا؛قربانی نژاد،طاهره؛وشایسته،شقایق.(2012). خلاقیت و رابطه آن با موفقیت معلم،فصلنامه بلت پورتوالگره.3، (2)،204-216.
ترابی،فاطمه؛ وسیف، دیبا.(1391). نقش سبک های تفکر در پیش بینی ابعاد خلاقیت در دانشجویان استعداد درخشان و ممتاز،فصلنامه علوم رفتاری ، دوره 6 – ()4، 369 – 376.
تنها،زهرا؛کدیور، پروین؛وجلیلی،راضیه.(1399). تحول معرفت شناسی شخصی در دانش آموزان دوره ابتدایی ،فصلنامه روان شناسی تحولی روان شناسان ایرانی،شماره63،277-288.
جعفرلو، غلام، شریفی، نسترن، و شریفی، حسن پاشا.(1398). ارائه مدلی جهت پیش بینتی خلاقیت براساس سخت رویی، خودکارآمدی، کمال گرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی گری انگیزش پیشرفت در دانش آموزن،مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 9 (1)،153-184.
جوکار،بهرام؛ و البرزی ،محبوبه .(1389). رابطه ویژگی های شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی ، مجله مطالعات روان شناختی، 6 (1)،89-110.
جوکار، بهرام؛خیر، محمد؛البرزی، محبوبه.(1387). بررسی مدل علی کنترل ادراک شده، سبکهای انگیزشی و خلاقیت،مجله پژوهش های نوین روانشناختی، 1،40-70.
حاجی آقا، پروین؛علم بیگی، امیر؛پیش بین، سیداحمدرضا؛جلیلیان، سارا .(1397). ارائه مدلی برای توسعه خلاقیت فردی و سازمانی بر مبنای نقش پیوند شبکه اجتماعی و تعهد سازمانی کارشناسان ترویج کشاورزی استان اصفهان: ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،8 (2)113-145.
خسروانی،سولماز،گیلانی،بیژن.(1386). خلاقیت و پنج عامل شخصیت ،پژوهش های روانشناختی ؛تهران، 10، (3و4). 45-30.
خسروی،حسین،پورشافعی،هادی،طاهر پور،فاطمه.(1399). نقش سرمایه روانشناختی در رفتار نوآورانه،با میانجیگری نشاط کاری معلمان ابتدایی: ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(4)،193-216.
خلعتبری، جواد؛عزیززاده حقیقی، فرشته.(1390). تأثیر آموزش مهارت های زندگی و راهبردهای مقابله با فشار روانی بر سلامت روان دانشجویان دختر: ی : دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،44،29-37.
دره زرشکی،نسرین؛برزگر برفروبی،کاظم؛ وزندوانیان،احمد.(1396). اثر بخشی آموزش فلسفه به شیوه حلقه کند وکاوبر تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره ابتدایی. مجله روانشناسی شناختی 5 (2 ).(پیاپی 12).
رحیمی، سلام؛واحدی، شهرام؛وایمانزاده، علی .(1398). تاثیر آموزش »فلسفه برای کودکان« بر تابآوری دانش آموزان ابتدایی. مجله تفکر و کودک ،سال دهم، 2،67-47.
رستگار،احمد؛صیف،محمد حسن؛علی، محمدی؛ومعدنویی،زهرا.(1397).رابطه مولفه های سبک رهبری اصیل مدیران مدارس با هیجان های مثبت تدریس معلمان :نقش میانجی سرمایه های مجله روانشناختی مدیریت مدرسه .6(2) .163-185.
سلیمی، مهدی؛جلالی، محیا؛ ویوسفی تذکر، مسعود.(1398). الزامات معماری مدارس با رویکرد افزایش خلاقیت و توانمندی های دانش آموزان. مجله معماری شناسی، 13،192-185.
قدم پور، عزت اله؛خلیلی گشنیگانی، زهرا؛ و رضائیان، مهدی.(1397). تأثیر آموزش بسته فراشناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه،مجله آموزش و ارزشیابی،42،71-90.
لطف آبادی، حسین؛ نـوروزی، وحـیده.(1386). رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت ،نوآوری های آموزشی؛ 20.، 11 – 40.
کاظمی ، فاطمه؛نادری،حبیب ال.؛هاشمی،سهیلا؛ ومیکاییلی،فرزانه.(1396). ارائه مدل علی برای خلاقیت دانشجویان بر اساس متغییر های فردی(خودکار آمدی عمومی، خودکار آمدی خلاق،خردمندی وانگیزش درونی و اجتماعی(جو دانشگاه)،مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ،سال دوم ،7 (4) 180-159.
محمدیبابازیدی،سلمان؛عباسپور،عباس؛رحیمیان،حمید؛ وغیاثی ندوشن،سعید.(1398). رویکردی خلاقانه در طراحی سازمان دانشگاه فرهنگیان.مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. دوره9 .شماره4. 54-35.
مومنی مهمویی، حسین؛ و پرورش،عفت .(1395). تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقه های کندو کاو بر خلاقیت،سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان پایه سوم ابتدایی،مجله پژوهشنامه تربیتی 11(47).150-131.
مهدی زاده، امیرحسین؛عراقیه، علیرضا؛حیدریه،حسین.(1397). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش بهارستان مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8 ( 3)،193-215.
کرلینجر،فرد.ان.(1986).مبانی پژوهش در علوم رفتاری.جلد دوم (ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند.تهران؛آوای نور.
لطف آبادی، حسین؛ نـوروزی، وحـیده .(1386). رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت ، مجله نوآوری های آموزشی، 20. ( صفحه 11 تا 40).
ناجی،سعید؛شارپ،آن مارگارت؛صفایی،مریم؛ ومیرزایی ،صدیقه.(1383).گفت و گو با پروفسور آن مارگارت شارپ استاد دانشگاه مونتکلیر نیوجرسی آمریکا ؛ مجله کتاب ماه کودک و نوجوان، 89 (12 - 19).
یزدانی کوجانی سمیرا؛سپاه منصور،مژگان؛ واورکی،محمد.(1398). پیشبینی خودکارآمدی در تصمیم گیری شغلی براساس خلاقیت و سبکهای تفکر،مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی 9(4)،121-136.
یعقوبی، ابوالقاسم؛میرزاصفی، اعظم.(1396). بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و میزان خلاقیت با قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه بوعلی سینا همدان، مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،84، 148-133.
.
Bush, Kirsten S.B(2017) Philosophy for teachers (p4t): a study of the Philosophy for teachers hawai‘i (p4cHI) educational framework applied in pre-service teacher education.
Costa-Lobo, C., & Cabrera, J. C. (2017c). Teacher Training: The Relevance of Creativity in School. In P. S. Pereira, O. Titrek, & G. Sezen-Gultekin (Eds.), Proceedings of 3rd International Conference on Lifelong Education and Leadership for All (pp. 156-165). Porto, Portugal: ICEL Conferences.
Colom, R. et al. (2014), “The Long-term Impact of Philosophy for Children: A Longitudinal Study (Preliminary Results)”, Analytic Teaching and Philos ophical Praxis, vol. 1, no. 4.
Daniel, M. F., M. Gagnon, and J. C. Pettier (2012), The Develop-mental Process of Dialogical Critical Thinking in Preschool Children, Classroom Discourse.
Dziedziewicz, D., Oledzka, D., & Karwowski, M. (2013). Developing 4- to 6- year-old children’s figural creativity using a doodle-book program. Thinking Skills and Creativity, 9, 85– 95.
Fayemi, A. K. (2009), “Human Personality and the Yoruba Worldview: An Ethico-sociological Interpretation”, The Journal of Pan African Studies, vol. 2, no. 9.
Hsu, Y., Chang, C.C., & Liang, C. (2015). The effects of creative personality . and psychological influences on imagination.Innovations in Education Teaching International,52(6),587-598.
Lipman M. (2006a). “Brave Old Subject, Brave New World”. Interview with Matthew Lipman by Saeed Naji. Retrieved March 2007 from http:// www.buf.no/en/read/txt/index.php?page=sn-lip2.
Lipman,M.(1980b).philosophy in the classroom,Temple Univ,press
.
Matthews, G. B. (1995) The Philosophy of Childhood. USA: Harvard University Press. ISBN 9780674664814.
Ndofirepi, A. and M. Cross (2015), Child’s Voice, Child’s Right: Is Philosophy for Children in Africa the Answer?, Journal ofInterchange, vol. 46, no. 3.
Nussbaum, M. (2010), Not for Profit. Why Democracy Needs the , Humanities Princeton:Princeton University Press. .
Oke, T. I., & Kefas, S .R. (2019). Education and Human Resources Planning for Sustainable National Development in Nigeria. KIU Journal of Humanities, 3(4), 17-25
Orchard, J., Heilbronn, R., & Winstanley, C. (2016). Philosophy for Teachers(P4T): Developing new teachers’ applied ethical-decision making. Ethics andEducation, 11(1), 42-54. https://doi.org/10.1080/17449642.2016.1145495
Rafles, H., Fadhlan, F., & Asmar, A. (2018). A Strategy of Human Resources Pass Through the Education and Training. Adabi: Journal of Public Administration and Business, 1(1), 16-31
Splitter, L. J., & Sharp, A. M. (1995). Teaching for Better Thinking. The classroom community of inquiry. Melbourne: Australian Council for Educational Research Ltd.
.
Whitelock, D., Faulkner, D. & miell, D )2008 ،( Promoting creativity in PhD supervision: Tensions and dilemmas. Thinking Skills and Creativity, 3, 143-153http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2008.04.001.
_||_