بررسی نقش مدیریت دانش در ارتقاء خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمانهای نظامی
الموضوعات :نادر رضایی 1 , اکبر پیوسته 2 , اکبر فرضعلی زاده 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی،گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - دکتری مدیریت دولتی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, خلاقیت کارکنان, نوآوری کارکنان. سازمان نظامی,
ملخص المقالة :
زمینه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فناوریهاست. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و نوآور به جای نیروی انسانی وظیفهای است. از این رو، مدیریت هوشیار بر آن است تا هرچه بیشتر و بهتر درجهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان، حفظ موقعیت و ایجاد خلاقیت و نوآوری جهت گسترش توان رقابتی خود برآید. هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش مدیریت دانش بر ارتقاء خلاقیت و نوآوری کارکنان در سازمان نظامی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر در شهرستان مراغه پرداخته شده است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، از نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی – پیمایشی و همبستگی می-باشد در این پژوهش با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد، اقدام به جمع آوری اطلاعات از کارکنان شده است و سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ اقدام به محاسبه پایایی پرسشنامه شده است. که ضریب آلفای کرونباخ این پژوهش 0.86 محاسبه شده است که دال بر پایا بودن پرسشنامههای پژوهش میباشد. یافتهها: با استفاده از آزمون های همبستگی و تحلیل رگرسیون و ...اقدام به بررسی متغیر وابسته و مستقل در این پژوهش شده است. با توجه به نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل فرضیهها میتوان نتیجه گرفت که بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان به نسبت 83% و بین مدیریت دانش و نوآوری کارکنان نیز 73.6% تاثیرگذاری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نقش مدیریت دانش در سازمانها، به خصوص سازمانهای نظامی، میبایستی با سیاست گذاری مناسب و اتخاذ بودجه کافی، سعی در پیادهسازی کامل و توسعه و بهبود هر چه بیشتر مدیریت دانش در سازمان نظامی ارتش مستقر در شهر مراغه نماییم. در این راستا با توجه به ارتباط مدیریت دانش با خلاقیت و نوآوری کارکنان، شایسته است زیرساختهای لازم و فضای مناسب برای رشد و شکوفایی ایدههای جدید در سازمان و وجود بستههای حمایتی برای تعالی بخشیدن به این پروسه در نظر گرفته شود.
آقا محمدی، جواد و شاه حسینی. (1395). مقایسه تأثیر میزان استفاده از ارتباطات بی واسطه ارتباطات رسانهای بر میزان تفکر خلاق دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه اراک. فصلنامه علمی-پژوهشیابتکاروخلاقیتدرعلومانسانی، 4 ، 121-140.
بیدختی امین؛ علیاکبر؛ مکوندحسینی،شاهرخ و احسانی،زهرا. (1390). بررسی بین رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان. فصلنامه راهبرد، 20(59)، 191-216.
برزگر، نادر؛ علیزاده، سعید و سادات کیایی، سیده زهرا. (1392). رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی کارکنان. فصلنامهعلمیپژوهشیپژوهشنامهتربیتی. 8(36)، 119-132.
پورسلطانی زرندی، حسین و ایرجی نقندر، رامین. (1392). ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد. مدیریتمنابعانسانیدرورزش، 1(1)،61-71.
تابش فرد، علی؛ سید نقوی، میر علی و زمانی منش، حامد.(1393). بررسی عوامل موثر بر یادگیری سازمانی کارکنان سازمان ناجا (مورد مطالعه: پایگاه دریابانی شهرستان بندر عباس). پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته فرماندهی و مدیریت انتظامی.
حجازی، سید یوسف؛ دارابخانی، رؤیا؛ کرمی،احمد و رضوانفر، احمد. (1395). بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی و فرآیند مدیریت دانش در دانشکدههای کشاورزی غرب کشور، مجلهتحقیقاتاقتصادوتوسعهکشاورزیایران. 4(2)، 825-835..
خاکی، غلامرضا. (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیج، اسداله؛ فانی، علی اصغر و مشبکی اصفهانی، اصغر. (1389). رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی(مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس). پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت)،2(3)، 20-45.
رستگار، عباسعلی و مقصودی، طاهره. (1395). بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش. مطالعاتمدیریت(بهبودو تحول)، 80 (25) ، 157-182.
زارعی، عظیم؛ مقدم، علیرضا؛ مهماننوازان، سهیلا و شهریاری، مهری. (1395). بررسی نقش هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در تبیین رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی. فصلنامهابتکارو خلاقیتدرعلومانسانی، 5(4)، 1-32.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و عباس بازگان.(1390). روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
فرزانه، محمد؛ روح بخش،هاجر و بذرافشان، مجتبی. (1395). بررسی نقش واسطه ای مدیریت دانش در ارتباط میان رهبری تحول آفرین و نوآوری سازمانی، فصلنامهرسالتمدیریتدولتی، 7(23)،51-66.
موسوی خطیر، سید جلال؛ نادری، ابوالقاسم و ابیلی، خدایار. (1395). نقش مکانیزم های مدیریت دانش جهت بهبود نوآوری در دانشگاههای دولتی شهر تهران، فصلنامةعلمی پژوهشیابتکاروخلاقیتدرعلومانسانی، 6(3)، 179-212.
نیازآذری، کیومرث؛ ابوالقاسم، بریمانی و حاجی قلیخانی، بی بی سعیده.(1390). بررسی نقش مدیریت دانش بر خلاقیت دبیران در مدارس متوسطه. فصلنامهمدیریت، 8(21)،79-87.
ولی زاده قره قوزلو، حسین؛ عسگری مبارکه، کریم و کلانتری، مهرداد. (1395). اثربخشی روشهای القاء خلق مثبت بر بهبود خلاقیت سیالی کلامی و انعطاف پذیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(2)، 143-158.
وظیفه دوست، حسین؛ فروغ نژاد، حیدر و خوشنود، مهدی. (1393). تأثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامهعلمی پژوهشیدانش حسابداریوحسابرسیمدیریت، 3(9)،161-173.
یوسفی، احسان؛ صادق فیضی، جعفر و سلیمانی، محمد. (1391). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری(در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فن آوری دانشگاه ارومیه) .فصلنامه ابتکاروخلاقیتدرعلومانسانی، 1(3)،29-50.
Aranda D. A., Molina-Fern.ndez L.M. (2002). Determinants of innovation through a knowledge based theory lens, ndustrial management, & Data systems, Volume 102, Number 5, p.296 ,(8) Emerald Group Publishing Limited.
Donate, M. J. Sánchez de Pablo, J.D. (2015). The role of knowledge-oriented leadership in knowledge management practices and innovation. Journal of Business Research. 68. 360–370.
Puukka, J., Charles, D., Mora, J. G., & Nazare, H. (2013). Higher Education in Regional and City Development: Basque Country, Spain. France: OECD.
Mayer.Foulkes, D. (2013). A Crosscountry Causal Panorama of Human Development and Ustainability. Review of Development Economics, 17(2), 235-251.
Mina, A., Bascavusoglu-Moreau, E., Hughes, A. (2014). Open service innovation andthe firm’s search for external knowledge. Res. Policy, 43 (5), 853–866.
Nonaka, I. Takeuchi, H.)2004(. Knowledge Creation and Dialectics, in Nonaka and Takeuchi, Hitotsubashi on Knowledge Management; John Wiley & Sons Press.
Nonaka, I. Takeuchi, H.)1995(. Knowledge Creation Company-Oxford University Press, Oxford, UK;
Hau, Y. S., Kim, B., Lee, H., & Kim, Y. (2013). The effects of individual motivationsand social capital on employees’ tacit and explicit knowledge sharingintentions. International Journal of Information Management, 33(2), 356–366.
Jimenez, D., Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of Business Research, 64(4), 408-417.
Ho, A.L. (2011). Meditation, learning, organizational innovation and performance. Industrial Management & Data Systems, 111(1), 113-131.
Sauk Hau, Y & Kang, M. (2016). Extending lead user theory to users’ innovation-related knowledgesharing in the online user community: The mediating roles of socialcapital and perceived behavioral controlYong. International Journal of Information Management, 36, 520–530.
Keyes, J. (2008). Identifying the Barriers to Knowledge sharing in Knowledge Intensive Organizations [Online]; Available from: URL: http//www.newarttech. com/KnowledgeSharing.pdf/
Riege A.)2005. (Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider. Journal of Knowledge Management, 9(3), 18-35.
Gandhi S.) 2004(Knowledge management and reference services. The Journal of Academic Librarianship; 30(5), 36-81.
Wu, C & Wang. A. (2016). Geographical FDI knowledge spillover and innovation of indigenous firms in China. Journal of International Business Review, Volume 25, Issue 4, August 2016, Pages 895–906.
Wong, S. (2003). Motivators to creativity in hotel industry. Tourism Manage Journal, 24(5), 551-9.
Wong, K.L. (2005). Critical success factor for implementing knowledge management in small and medium enterprises. Industrial Management and Data System, 105 (3), 261-265.
Wiig, K.M. (2002). Knowledge Management in Public Adminestration. Journal of Knowledge Management. Vol. 6 No. 3 Pp 224-239.
_||_