تبلیغات اخلاقی: ترسیم نقشه علمی پژوهشهای بینالمللی در پایگاه استنادی SCOPUS
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
الکلمات المفتاحية: نقشه علمی, علمسنجی, شبکه هم تألیفی, هم رخدادی واژگانی, تبلیغات اخلاقی,
ملخص المقالة :
سابقه و هدف: تبلیغات اخلاقی مفهومی است که در حوزه تبلیغات و بازاریابی، به روشها و رفتارهایی اشاره دارد که با ارزشها و اصول اخلاقی سازگاری دارند. در چند دهه اخیر، توجه به اهمیت تبلیغات اخلاقی در صنعت تبلیغات و بازاریابی افزایش یافته است. هدف بررسی روند و تعیین علایق پژوهشی در حوزه تبلیغات اخلاقی و تحلیل شاخصهای علمسنجی در این حوزه بر اساس مقالات علمی پایگاه scopus است. مواد و روشها: این تحقیق دارای رویکرد کاربردی و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شد که از طریق تحلیل شبکه هم تألیفی کشورها و هم رخدادی واژگان با استفاده از شاخصهای تحلیل شبکههای اجتماعی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه scopus طی سالهای 1883 تا سپتامبر 2023 در ارتباط با اصطلاح تبلیغات اخلاقی است. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از نرمافزار VOSviewer استفاده شده است. یافتهها: از سال 1883 تولیدات علمی در حوزه تبلیغات اخلاقی با یک مقاله آغاز شده است. بیشترین تولیدات در سال 2021 با 7 مقاله بوده است. در شبکه هم تألیفی کشورها، ایالات متحده آمریکا با بیشترین تولیدات (29 مقاله) تأثیرگذارترین کشور شناسایی شد و مطابق با نقشه هم رخدادی واژگان در حوزه مطالعات تبلیغات اخلاقی، بیشترین تمرکز متون مورد مطالعه بر کلیدواژه advertising با تعداد رخداد 23 است. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تبلیغات اخلاقی در دنیای تجارت امروزی، پژوهشگران این حوزه باید تمامی حیطهها را در تحقیقات خود مورد مطالعه قرار داده تا از این طریق بتوانند اخلاقیات را در کسب و کارها ارتقا داده و حفظ نمایند.