بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر توسعه محصول جدید
الموضوعات :محمدحسین شکوری 1 , سعید سعیدا اردکانی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه یزد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه محصول جدید, بازاریابی اخلاقی, شرکتهای فناوری اطلاعات و نرمافزاری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر توسعه محصول جدید است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری میدانی و از نظر روش اجرا، توصیفی – پیمایشی است. تمامی متغیرهای تحقیق در قالب پرسشنامه و در مقیاس 5 درجهای برای تعیین رابطه بین متغیرهای پیشنهادی چارچوب مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه آماری تحقیق 220 کارشناس (واحد بازاریابی و فناوری اطلاعات) شرکتهای فناوری اطلاعات و نرمافزاری شهر یزد در ایران است. برای تعیین روایی از روایی صوری و سازه و برای سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد محاسبه قرار گرفت. پس از تکمیل و جمعآوری، دادههای مورد نیاز تحقیق گردآوری و با استفاده از فنون آمار توصیفی و نرم افزار spss نسخه 26 و فنون آمار استنباطی به کمک نرم افزار آماری pls نسخه 4 با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها حاکی از آن است که مولفههای بازاریابی اخلاقی (اخلاق مرتبط با محصول، اخلاق مرتبط با قیمت، اخلاق مربوط به توزیع و اخلاق مرتبط با پیشبرد فروش) بر توسعه محصول جدید تاثیر دارند. در مورد پیامدهای عملی تحقیق، مدیران شرکتهای فناوری اطلاعات و نرمافزاری شهر یزد باید شیوههای بازاریابی اخلاقی را در نظر بگیرند تا توسعه محصول جدید را از طریق ایجاد رابطه و تسهیل وفاداری بلندمدت به شرکت تضمین کنند.
_||_