تزاحم بین حق آموزش با سایر حقوق دانش آموزان
الموضوعات : دستاوردهای نوین در حقوق عمومیمرتضی تقی زاده زانوقی 1 , سیدمهدی احمدی موسوی 2 , باقر شاملو 3 , محمد امینی زاده 4
1 - دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنحان، ایران.
2 - استادیار گروه حقوق، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.
3 - دانشیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4 - استادیار، گروه حقوق، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
الکلمات المفتاحية: تعارض حقوق دانش آموزان, مدیران مدارس, حق آموزش,
ملخص المقالة :
هدفِ پژوهش، ادراک این امر است که آیا در مدارس حق آموزش به همراه سایر حقوق بنیادین توسط مدیران مدارس به صورت کامل ارائه می شوند یا اجرای یک حق ، با محدودیت سایر حقوق همراه است. زیرا افزون بر حق آموزش در مدارس ، حقوق دیگری نیز هستند که به لحاظ ارزش و کارایی ، هم سنگ حق آموزش هستند. حق امنیت ، حق نکاح و حق آزادی رفتار از جمله ی این حقوق اند. در مقام اجرا ، ممکن است این حقوق بنیادین برای یکدیگر ایجاد مزاحمت کنند.پس لازم است شرایطی فراهم شود تا مدیران مدارس ، آن گونه که بایسته است ، دانش آموزان را از تمامیِ حقوقِ بنیادین متمتع گردانند. روش پژوهش ، کیفی و به صورت کتابخانه ای می باشد . در سرانجامِ پژوهش نیز، با تحلیل واقعیات در مدارس پی خواهیم برد اگرچه ممکن است در مرحله ی اجرا ، بین حقوق تزاحم باشد اما این تزاحم حل ناشدنی نیست. می توان بدون در مضیقه افکندن برخی حقوق ، بین تمامی آنها تعامل برقرار کرد وضمن تبیین چگونگی رفع این تزاحم ، مدیران مدارس را در جهت برقراری توازن بین این حقوق یاری رساند.
_|ایین نامه های اجرایی مدارح )مصو 137۹ و 1400 )شورای عالی اموزش و پرورش
دوم ، صص143-127ابوالقاسمی ، شهرام و تمنا ، داود ،13۸۹ ، تنبیه از دیدگاه اسالم و روان شناسی ، مجله ی اسالم و پژوهش های تربیتی ، سال دوم ، شماره
-احمدی شیرازی ، مریم ؛ 13۸۸ ؛ چگونه بدون تنبیه تربیت نیم ؛ نشر مادران امروز ؛ چاپ اولاحمدپناهی ، علی ، 13۸5، ازدواج در اسالم با نگاهی به ار ردهای تربیتی و روان شناختی ، مجله معرفت ، شماره 104، صص44-34
-اسماعیلی ، محسن ،13۹7 ، حآ بر امنیت و همگانی بودن ان ، مجله فقه حکومتی ، شماره پنجم ، صص22-7اریک جنس،13۹1 ، مغز و اموزش ، انتشارا مدرسه ،ترجمه ی لیلی محمدحسین و سپیده رضوی ، چاپ سوم،
، شماره 35 ، صص20-1جعفری، محمد و خضرلو ،13۹۸ ، جعفر ، بررسی تاثیر فضای فیزیکی بر یادگیری فراگیران)مرالعه موردی( ، فصلنامه توسعه ، سال دهم
، سال اول ، شماره سوم ، صص237-215حججی نجف ابادی ، مرضیه و پاپا ، موسیو ،13۹۸ ، حآ بر اموزش ود ان در اسناد بین المللی حقوق بشر ، فصلنامه حقوق ودک
3۹حجه االسالم و المسلمین قرائتی ، محسن ،13۹2 ،نسخه دیجیتال تفسیر نور ، مدرسه قائمیه ، تابخانه ی دیجیتال مر ز قائمیه ، صص3۶-
موردی( ،فصلنامه پژوهش در علوم اجتماعی، دوره اول، شماره دوم ، صص14۶-123حسینی فر ، مریم سادا و ا بری ، زهرا ،13۹۸ ،بررسی پیامدهای اجتماعی ازدواج زودهنگام بر روند اموزش دختران )مرالعه ی
-راغب اصفهانی ، حسین بن محمد،1412ه.ق، المفردا فی الغریب القران ، چاپ اول، بیرو ،
اول، تهرانصدری افشار ، غالمحسین ، حکمی ، نسرین ، حکمی ، نسترن،1370 ،فرهنگ جیبی زبان فارسی امروز ، موسسه ی نشر لمه ، چا
فصلنامه دستاوردهای نوین در حقوق عمومی، سال اول،شماره چهارم،زمستان1401
62
-صفاری ، علی ، 13۹5، دیه در حقوق اسالمی یک جایگزین ترمیمی برای جرایم نسبت به اشخاص ، مجموعه مقاال همایش بین المللی
عدالت ترمیمی و پیشگیری از جرم ، زیر نظر د تر محمد فرجیها ،تهران ، دانشگاه تربیت مدرح،
صص11۶-۹۹عراشنه ، منصور و یانی ،13۹۸ ، امین عدالت ترمیمی در اندیشههای امام علی )ع( ، پژوهشنامه نهج البالغه ، سال هفتم ، شماره 27 ، ،
-قوام ، میرعظیم ،13۹2 ، اصول و روش های تربیت از منظر قران ریم،نشر جمال الحآ ، چاپ دوم ، تهران
مداری دانش اموزان )مرالعه موردی ( ، مجله دانش انتظامی، سال اول ، شماره سوم ، صص21-1مرتضایی ، شکوفه ، قاسمی پیربلوطی ، محمد و احمدسی ، رضا ،13۹4 ، بررسی رابره بین هوش هیجانی و هوش اخالقی بر قانون
-مرهری ، مرتضی ،13۸۹ ،تعلیم و تربیت در اسالم ، نشر صدرا ، چاپ هفدهم ، تهران|_