سارتر و جعل معنا: هستیشناسی وجود لِنفسه و نسبت آن با اخلاق انضمامی
الموضوعات : کاوش های عقلی"زینب عرب میستانی 1 , سید صادق زمانی 2 , سید رحمت اله موسوی مقدم 3
1 - دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استادیار گروه آموزشی فلسفه هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - دانشیار گروه معارف اسلامی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران
الکلمات المفتاحية: سارتر, اخلاق, هستیشناسی, جعل معنا, وجود لنفسه,
ملخص المقالة :
انسان تنها موجود نیازمند به معنا می باشد او به همان میزان که برای زنده ماندن به غذا احتیاج دارد به معنا نیز همچون خوراک نمادین نیازمند است. در این بستر است که معنای زندگی یکی از مهمترین موضوعات فلسفی، روانشناختی و دینی ، از چشماندازهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته و در حوزههای مختلف از آن سخن به میان آمده است. به طور کلی دو دیدگاه در باب معنا در میان متفکرین و فلاسفه وجود دارد. فیلسوفانی که معنا را امری عینی، بیرونی و "مکشوف" میدانند و فیلسوفانی که آن را امری درونی، انفسی و "مجهول" تلقی میکنند که از درون انسان برخاسته و وابسته به شخص(Subjective) بوده و سرچشمهی آن اراده و گزینشها و تعهدات انسان است. سارتر نیز از جمله متفکرانی است که معنا را امری درونی و جعل کردنی میداند. ما در این پژوهش تلاش میکنیم تا با بررسی نسبت میان هستیشناسیِ وجود لنفسه و اخلاق انضمامی در فلسفه سارتر به مهمترین مسئله زیستی بشر امروز به طریق جعل معنا پاسخ دهیم. به اعتقاد سارتر آدمی ماهیت از پیش تعیین شده و ثابت ندارد؛ ماهیت او به واسطهی انتخابهایش همواره در حال ساخته شدن است. انسان به عنوان یک وجود لنفسه با تکیه بر آزادی خود میتواند ارزشهای اخلاقی مورد تایید خود و جامعهاش را بسازد و با ایجاد حس تعهد و التزام معنایی برای زندگی جعل کند.
1- احمدی، بابک (1390). سارتر که مینوشت، تهران: مرکز.
2- رحیمی، مصطفی (1394). در جستجوی بشریتی بی نقاب، نوشتههایی از سارتر و در باب سارتر، تهران: انتشارات نیلیوفر.
3- سارتر، ژانپل (1391). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمهی مصطفی رحیمی، تهران: انتشارات نیلوفر.
4- سارتر، ژانپل (1394). هستی و نیستی، ترجمهی مهستی بحرینی، تهران: انتشارت نیلوفر.
5- سارتر، ژانپل (1396). ادبیات چیست؟، ترجمهی ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی، تهران: انتشارات نیلوفر.
6- ماتیوز، اریک (1378). فلسفه فرانسه در قرن بیستم، ترجمهی محسن خلیلی، انتشارات ققنوس.
7- مصلح، علیاصغر (1384). تقریری از فلسفههای اگزیس، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی.
8- کاپلستون، فردریک (1386). تایخ فلسفه، جلد نهم، ترجمهی عبدالحسین آذرنگ و سیدمحمود یوسفثانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
9- هولمز، رابرت ال (1385). مبانی فلسفه اخلاق، ترجمهی مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس.
10- Anderson, Thomas. C (1993). Sartre,s Two Ethics: From Authenticity to Integral Humanity,Chicago: Open Court Publishing Company.
11- Braddock, Glenn (2006). Sartre in Atheism, Freedom and Morality in the Humanism of Existentialism, In Existentialism Thinkers and Ethics, ed. Christine Daigle,Mc Gill, Queen,s University Press.
12- Sartre, Jean- Paul (1948). Existentialism and Humanism, London: Methuen.
13- Sartre, Jean- Paul (1969). Being and Nothingness, Trans by Hazel E.Barnes, Routledge.
14- Sartre, Jean- Paul (1983).Cahiers pour une moral,vol. 1, Paris: Gallimard.
15- Sartre, Jean- Paul (1976).l,etre et neant, Paris: Gallimard.
16- Stace, walter. T. (1999). There is meaning in absurdity, in Pojman, Louis P. Philosophy the Quest for Truth. United States of America: Wads Worth Publishing Company. An In Ternational Thomson Publisging Company