بررسی و تحلیل عوامل موثر در جریان سازی رسانهای در ورزش
الموضوعات :گلناز رضایی 1 , رضا صابونچی 2 , مجید سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ورزشی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
الکلمات المفتاحية: جذابیت خبری, استقبال رسانه, جریان سازی ورزشی, رسانه ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل عوامل موثر در جریان سازی رسانهای در ورزش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کارشناسان حوزه رسانه، دانشجویان رشته تربیتبدنی، بینندگان برنامههای ورزشی و همچنین فعالان حوزه ورزش و رسانه که در سطح کشور فعالیت داشتند انتخاب شدند. نمونه آماری با استفاده از روش هدفمند دردسترس با توجه به تعداد قابل کفایت 370 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (10 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos استفاده شده است. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل راهبردی و پیامدها شناسایی شد. نتایج نشان داد که عوامل راهبردها، عوامل مداخلهگر، عوامل علی و عوامل زمینهای به ترتیب مهمترین و کم اهمیتترین عوامل تأثیرگذار در جریان سازی رسانهای در ورزش بودند. بهطورکلی، بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که الگوی ارائه شده میتواند باعث بهبود وضعیت جریان سازیهای رسانهای جامعه به رسانههای ورزشی شود و اینکه در نهایت میزان استقبال از رسانههای ورزشی در تمام حوزهها بالا خواهد رفت.
_||_