بررسی نقش پشیمانی از خرید و تجربه مشتری بر نیت رفتاری مشتریان با نقش میانجی مزیت رقابتی محصولات ورزشی
الموضوعات :رضا مرتاضی 1 , آزاده سیدعالی نژاد 2 , محمد جلیلوند 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: تجربه مشتری, نیات رفتاری, پشیمانی از خرید, مزیت رقابتی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش پشیمانی از خرید و تجربه مشتری بر نیت رفتاری مشتریان با نقش میانجی مزیت رقابتی محصولات ورزشی طراحی و اجرا گردید. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی میباشد که از منظر هدف، جز تحقیقات کاربردی میباشد که بهصورت میدانی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش را تمامی مشتریان محصولات ورزشی تشکیل میدهد. با توجه به گستردگی جامعه آماری و نامشخص بودن تعداد آن، نمونة آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برای جامعه نامحدود 384 نفر از مشتریان محصولات ورزشی در شهر همدان انتخاب شد، که بهطور تصادفی و بهصورت خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند. جهت گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار پیالااس استفاده گردید. پشیمانی از خرید (45/0= تأثیر؛ 36/7= تی) و تجربه مشتری (39/0= تأثیر؛ 83/4= تی) بر مزیت رقابتی تأثیر معناداری داشت. نتایج همچنین نشان داد که پشیمانی از خرید (32/0= تأثیر؛ 12/5= تی) و تجربه مشتری (36/0= تأثیر؛ 19/4= تی) بر نیات رفتاری مشتری تأثیر معناداری داشت. نتایج نشان داد که مزیت رقابتی (55/0= تأثیر؛ 10/5= تی) بر نیات رفتاری تأثیر معناداری داشت. با توجه به نتایج تحقیق حاضر مشخص نمود که نقش میانجیگری مزیت رقابتی بر رابطه پشیمانی از خرید و تجربه مشتری بر نیت رفتاری مشتریان محصولات ورزشی بهصورت جزئی میباشد.