طراحی الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش منطقه 4 تهران براساس آموزش مجازی
الموضوعات : تعالی منابع انسانیناهید اقوامی پناه 1 , معصومه اولادیان 2
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
الکلمات المفتاحية: ", توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش", , ", آموزش مجازی", , ", تحلیل تم", , ", مدل ساختاری-تفسیری", ,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش و پرورش منطقه 4 تهران براساس آموزش مجازی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد به صورت کیفی میباشد. خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و متخصصان توسعه حرفهای مدیران و آموزش مجازی، بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیمگیری برخوردار بوده و به اصطلاح خبرگان آگاه نام دارند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند و با استفاده از سطح اشباع نظری تعداد 22 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه تا رسیدن اطلاعات به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد. سؤالات این مصاحبه بر اساس مرور ادبیات تحقیق تهیه شد و بهمنظور مناسب بودن و کفایت توسط چند نفر از استادان و صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت. جهت اعتباریابی نتایج، از دلفی فازی بهره گرفته شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری دومرحلهای استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد که نتایج حاصل از کدگذاری باز داده های کیفی گرداوری شده با استفاده از ابزار مصاحبه تحلیل محتوای متون، نشان داد که تعداد 176 کد باز از میان مفاهیم موجود در مصاحبهها شناسایی شد که در قالب 32 مقوله دسته بندی شدند. نهایتا 8 مقوله اصلی بدست آمدند. در پژوهش حاضر عوامل در دو سطح قرار گرفتهاند. عوامل فردی و ذینفعان در سطح اول قرار گرفتند. عوامل آموزشی، مدیرت منابع انسانی، مدیریت ارتباطات سازمانی، مدیریت برنامهها، فناوری آموزشی، قانون محوری هم در سطح دوم قرار گرفتند.