تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران
الموضوعات : تعالی منابع انسانیکژال شهریاری 1 , یحیی داداش کریمی 2 , کاوه تیمورنژاد 3 , داریوش غلامزاده 4
1 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
2 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
3 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
4 - مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: مدل کیفی, آموزش و پرورش, الگوی تعالی, سرمایه انسانی,
ملخص المقالة :
سرمایه انسانی برای نهادآموزش و پرورش دارایی و سرمایه اصلی محسوب می شود ، کنش های مدیران در برساخت یک نگاه تحولی است و جزء زیربنایی ترین شاخص و مولفه در تحلیل کلان آموزش و پرورش به شمارمی آید. هدف این پژوهش تدوین مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، اکتشافی و از نوع بنیادی و از نظر روش نمونهگیری، هدفمند میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود که با انجام 1110 مصاحبه به اشباع نظری حاصل شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری گلیزری و با نرمافزار (MAXQDA11) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدل تعالی سرمایه انسانی در آموزش و پرورش ایران براساس کدگذاری دارای 5 مقوله اصلی و 31 مولفه فرعی است که در مجموع مولفههای اثرگذار در مولفههای تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش را تشکیل میدهند. مدل کیفی حاصل از این پژوهش با در نظر گرفتن عوامل علّی از قبیل نتایج بیانگر این است که اهداف محتوایی (دانشی-شناختی)، اهداف فردی (روانشناختی)، اهداف فراشناختی، اهداف اجتماعی و اهداف ساختاری سازمانی در مدل کیفی تعالی سرمایه انسانی آموزش و پرورش ایران هستند.
_||_