بررسی تطبیقی تجدد در اشعار ملکالشعرا بهار و حاجی قادر کویی
الموضوعات :کژال فداکار 1 , رضا صادقی شهپر 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: زن, ملکالشعرا بهار, دین, علم, تجدد, حاجی قادر کویی,
ملخص المقالة :
یکی از مشخصههای عمده در شعر شاعران عصر مشروطه، نگاه نو و متجددانة آنان نسبت به موضوعات و مقولات مختلف اجتماعی است. این موضوع، به ویژه در سالهای مقارن انقلاب مشروطه و پس از آن، بیش از پیش در اشعار شاعران این عصر دیده میشود. یکی از مهمترین شاعران متجدد ایرانی در این دوره، ملک-الشعرا بهار است. در این پژوهش به مقایسة تجدد در اشعار بهار و حاجی قادر کویی، شاعر کُرد و متجدد عراقی پرداخته شده است. چنانکه از اشعار ایشان برمیآید، هر دو شاعر در زمینههای متعدد و مختلف، نگاهی نو و تجددخواه دارند و در این مقاله سعی شده است نگاه و اندیشة آنها دربارة زن، دین و علم بررسی و کاویده شود. علمگرایی، خرافهستیزی و نگاه نو به زن و مسایل مربوط به او، فصل مشترک هر دو شاعر است، هرچند حاجی قادر بیش از بهار به جهل و خرافهستیزی پرداخته و بهار هم بیش از وی به زن و حقوق او توجه کرده است.
کتابنامه
فارسی:
- آبادیان، حسین (1376). رسولزاده، فرقة دمکرات و تحولات معاصر ایران، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
- آجودانی، ماشاءالله (1381)، یا مرگ یا تجدد «دفتری در شعر و ادب مشروطه»، لندن، انتشارات فصل کتاب.
- آرین پور، یحیی (1382)، از صبا تا نیما (تاریخ 150 سال ادب فارسی)، جلد دوم. نشر زوار.
- بهار، ملک الشعرا (1380)، تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران، جلد اول، نشر امیر کبیر.
- بهار، ملک الشعرا (1387). دیوان ملکالشعرا بهار، تهران، مؤسسه انتشارات نگاه.
- بهنام، جمشید (1375) ایرانیان و اندیشة تجدد، تهران، نشر فرزان.
- سجادی، فریبرز و همکاران (1393) ریشههای تاریخی سنت و تجدد در معماری معاصر قاجاریه (1785-1925م) نقش جهان، سال چهارم، شماره دوم 85-94.
- شفیعی کدکنی، محمدرضا (1392)، با چراغ و آینه در جستجوی ریشههای تحول شعر معاصر ایران. انتشارات سخن.
- صادقی شهپر، رضا (1399)، «تصویر مترقی زن ایرانی در شعر مشروطه»، فصلنامة علمی تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، دوره 13، شماره 48، صص 119-143.
- عاشور دخت، نادر (1388)، «مؤلفههای هویت ملی ایرانیان در شعر شاعران نئوکلاسیک»، همایش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه گیلان.
کوردی:
- کویی، قادر، (1390). دیوان حاجی قادری کویی، سنندج، انتشارات کردستان.
- مسعود محمد (2010)، حاجی قادرکویی، انتشارات آراس، اربیل.
- مەحموودی، ئیسماعیل، هەنگاوێک بۆ پڕ کردنەوەی بۆشایی (هەشت وتار و توێژینەوەی مێژوویی) سلێمانی 2022.
_||_Refrences
Persian:
- Abadian, Hossein (1997). Rasoulzade, Democrat Community and Iran’s Modern Changes. Tehran, Motale’ate Tarikhe Mo’asere Iran.
- Ajoudani, Mashaallah (2002), Death or Modernization «A Survey of the Poetry and Literature of Mashroute», London, Fasle Ketab.
- Arian-Pour, Yahya (2003), From Saba to Nima (150 Years History of Persian Literature), 2nd Vol, Zavvar.
- Ashour Dokht, Nader (2009), Identical Characteristics in Iran’s Neo-Classic Poetry, Guilan University.
- Bahar, Malek Osh-sho’ara (2001), A Brief History of Political Parties of Iran, 1st vol, Amir Kabir.
- Bahar, Malek Osh-sho’ara (2008), A Poetry Collection of Malek Osh-sho’ara Bahar, Tehran, Negah.
- Behnam, Jamshid (1996), Iranian and Modernism Concept, Tehran, Farzan.
- Sadeqi Shahpar, Reza (2020), The Picture of Iranian Advanced Women in Mashroute Poetry, Tafsir wa Tahlil Motoune Zaban wa Adabyate Farsi, 13, 48 no. 119-143.
- Sadjadi, Fariborz and Others (2014), The Historical Roots of Tradition and Modernism in Qajar Architecture (1785-1925), Naqsh e Jahanm 3, 2 no. 85-94.
- Shafi’i Kadkani, Mohammad-Reza (2013), With a Lamp and a Mirror Searching for the Roots of Changes in Iran’s Contemporary Poetry, Sokhan.
Kurdish:
- Koie, Qader (2011), Haji Qader Koie Poetry Collection, Sanandaj, Kurdistan Press.
- Mahmoudi, Esmail (2022), A Step Filling the Void (Including Eight Historical Essays), Slemani.