جامعه شناسی قدرت کیانی کیخسرو با رویکردی بر نظریه پیر بوردیو
الموضوعات :زهرا درویشعلی زاده 1 , علیرضا صالحی 2 , علی عین علیلو 3
1 - دانشجوی دکتری رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران حنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
الکلمات المفتاحية: کیخسرو, بوردیو, قدرت, سرمایه, عادتواره.,
ملخص المقالة :
پادشاهی کیخسرو یکی از روایات مبتنی بر قدرت است که توانمندی او را برای رسیدن به جامعة آرمانی نشان میدهد. هدف این جستار، عرضة عملکرد کیخسرو در میدان قدرت و تبیین عاملیت انواع سرمایه و عادتواره یا منش، از دیدگاه پییر بوردیو و تشکیل جامعه به واپایش قدرت و پرهیز از ظلمستیزی است. نوشتار حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و رویکرد تطبیقی سعی دارد، با ارایة قدرت کیخسرو و تلفیق آن در روابط کنشگران، نشان دهد که او چگونه میتواند فرهنگ استطاعت را در اجتماع افزایش داده و به جامعة آرمانی دست یابد؟ از آنجا که همگونی خرد در اندیشة فردوسی و بوردیو برجسته است، مقابلة خردمندانه با رویدادهای اجتماعی درکامیابی کیخسرو مؤثر است. قدرت تأثیرگذار منوط به فضایلی است که سبب میشود کنشگر از محور اخلاقی عدول نکند و با در دست داشتن سرمایهها، بهویژه سرمایة اقتصادی، آن را جهت رفاه افراد جامعه استفاده نماید و کیخسرو با رهیافت اولویتبندی و بهرهوری انواع سرمایه و درک درست عادتوارهها موقعیت خود را در جامعه تثبیت میکند.
فهرست منابع
الف) کتاب¬ها
آشوری، داریوش، (1376)، دانشنامة سیاسی، چاپ چهارم، تهران: مروارید.
استونز، راب، (1379)، متفکران بزرگ جامعه¬شناسی، ترجمة مهرداد میردامادی، تهران: مرکز.
بشیریه، حسین، (1393)، تاریخ اندیشه¬های سیاسی قرن بیستم، تهران: نی.
بوردیو، پی¬یر، (1396)، نظریة کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمة مرتضی مردی¬ها، چاپ هفتم، تهران: نقش و نگار.
بوردیو، پی¬یر، (1390)، تمایز، نقد اجتماعی قضاوت های ذوقی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نی.
حمیدیان، سعید، (1383)، درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
رحیمی، مصطفی، (1376)، تراژدی قدرت در شاهنامه، تهران: نیلوفر.
سرامی، قدمعلی، (1368)، از رنگ گل تا رنج خار، چاپ اول، تهران: علمی و فرهنگی.
شمیسا، سیروس، (1397)، شاهِ نامه¬ها، چاپ سوم، تهران: هرمس.
شویره، کریستین؛ فونتن، اولویه، (1385)، واژگان بوردیو، ترجمة مرتضی کتبی، تهران: نی.
صالحی امیری، سید رضا، (1392)، مجموعه مقالات سرمایة اجتماعی، چاپ اول، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی.
فردوسی، ابوالقاسم، (1398)، شاهنامه، پیرایش جلال خالقی مطلق،4 جلدی، چاپ چهارم، تهران: سخن.
فاین، بن، (1385)، سرمایة اجتماعی و نظریة اجتماعی، ترجمة محمد کمال سروریان، تهران: پژوهشکدة مطالعات راهبردی.
فکوهی، ناصر، (1384)، تاریخ نظریه¬های انسان¬شناسی، تهران: نی.
های، کالین، (1400)، درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی، ترجمة احمد گل¬محمدی، چاپ هفتم، تهران: نی.
ب) مقالات
ارمی اول، سیما، (1391)، بررسی قدرت در داستان کیخسرو بر اساس دیدگاه فوکو، فصل¬نامة پژوهش¬های ادبی، سال نهم، شمارة 38، 9- 33.
بابایی، رسول، (1390)، امکانات سیاسی در نظریة جامعه¬شناسی پیر بوردیو: تولید نظر سیاسی، فصلنامة سیاست، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دورة 41، شمارة 3، 40- 56.
پاکرو، فاطمه، (1392)، سیر قدرت و آسیب¬های آن از اسطوره تا حماسه در شاهنامة فردوسی، مجلة تاریخ ادبیات، شمارة 3/37، 123-147.
سوارتز، دیوید، (1381)، اقتصاد سیاسی قدرت نمادین، ترجمة شفیعه صالحی، فصلنامة اقتصاد سیاسی، سال سوم، شماره 10، 88-122.
قائمی، فرزاد، (1389)، تحلیل داستان کیخسرو بر اساس روش نقد اسطوره¬ای، فصلنامه¬های ادبی، سال هفتم، شمارة 27، 77-100.
Reference
- Bourdieu P, Vakwant L ,(1992, 1991), An Invitation to Reflexive Sociology, Chicago: University of Chicago Press.
List of sources
A) Books
Ashuri, Dariush, (1376), political encyclopedia, 4th edition, Tehran: Marwarid.
Stones, Rob, (1379), Great Thinkers of Sociology, translated by Mehrdad Mirdamadi, Tehran: Center.
Bashirieh, Hossein, (2013), History of Political Thoughts of the 20th Century, Tehran: Ni.
Bourdieu, Pierre, (2016), theory of action, practical reasons and rational choice, translated by Morteza Mardiha, 7th edition, Tehran: Naqsh and Negar.
Bourdieu, Pierre, (1390), distinction, social criticism of taste judgments, translated by Hassan Chavoshian, Tehran: Ni.
Hamidian, Saeed, (1383), an introduction to Ferdowsi's thought and art, second edition, Tehran: University of Tehran.
Rahimi, Mustafa, (1376), The Tragedy of Power in Shahnameh, Tehran: Nilofar.
Sarami, Gadhamali, (1368), from the color of the flower to the pain of the thorn, first edition, Tehran: Scientific and Cultural.
Shamisa, Siros, (2017), The King of Letters, 3rd edition, Tehran: Hermes.
Schwier, Christian; Fonten, Olavieh, (2006), Vocabulary of Bourdieu, translated by Morteza Katabi, Tehran: Ni.
Salehi Amiri, Seyyed Reza, (2012), Collection of Social Capital Articles, First Edition, Tehran: Expediency Discernment Council, Cultural and Social Research Group.
Ferdowsi, Abulqasem, (1398), Shahnameh, edited by Jalal Khaleghi Motlaq, four volumes, fourth edition, Tehran: Sokhn.
Fain, Ben, (1385), Social Capital and Social Theory, translated by Mohammad Kamal Sarwarian, Tehran: Strategic Studies Research Institute.
Fakuhi, Nasser, (1384), History of Anthropological Theories, Tehran: Ni.
Hai, Colin, (1400), a critical introduction to political analysis, translated by Ahmad Gol-Mohammadi, 7th edition, Tehran: Ni.
B) Articles
Ermi Aol, Sima, (2013), the examination of power in Ki Khosrau's story based on Foucault's point of view, Literary Studies Quarterly, ninth year, number 38, 33-9.
Babaei, Rasoul, (1390), Political Possibilities in Pierre Bourdieu's Sociological Theory: Production of Political Opinion, Politics Quarterly, Law and Political Science College Journal, Volume 41, Number 3, 40-56.
Pakrou, Fatemeh, (2012), The course of power and its harms from myth to epic in Ferdowsi's Shahnameh, Journal of History of Literature, No. 37/3, 123-147.
Swartz, David, (1381), Political Economy of Symbolic Power, translated by Shafia Salehi, Political Economy Quarterly, Year 3, Number 10, 88-122.
Ghaemi, Farzad, (1389), analysis of Ki Khosro's story based on the method of mythological criticism, literary quarterly, 7th year, number 27, 77-100.
Bourdieu P, Vakwant L ,(1992, 1991), An Invitation to Reflexive Sociology, Chicago: University of Chicago Press.