کاربست رویکرد ادبیات اقلیت ژیل دلوز بر رمان "الثلج یاتی من النافذه"حنا مینه و رمان "جای خالی سلوچ"محمود دولت آبادی
الموضوعات :مریم قربانعلی 1 , اشرف چگینی 2 , محمد علی شفائی 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران.
الکلمات المفتاحية: صیرورت, ادبیات اقلیت, حنا مینه, واژگان کلیدی: ژیل دلوز, محمود دولت آبادی,
ملخص المقالة :
ژیل دلوز از بزرگ ترین فیلسوفان معاصر، از جمله متفکرانی است که در زمینه ادبیات اقلیت مطالعات قابل توجهی داشته است.اقلیت شدن گسستن قید و بند هایی است که ما را به شیوه ها ی خاصی از اندیشیدن مقید می سازد تا با قلمرو زدایی ها، قلمرو های متعارف را از میان بردارد وبه صیرورت دست یابد. مراد از شدن یا صیرورت، گذرهایی است که یک مفهوم در خلال آنها دگردیسی می یابد. اقلیت شدن مقاومتی در برابر ایدئولوژی اکثریت وبیانگر گریز از هنجار های اکثریت است. همه صیرورت ها، رفتن به سوی ادبیات اقلیت و اقلیت شدن است. شدن در دیدگاه دلوز نقش محوری دارد. او برای تبیین فلسفه شدن خود، از ریزوم کمک می گیرد. در این جستار به روش توصیفی _تحلیلی سعی گردیده ضمن ارائه تعریفی از ادبیات اقلیت، به واکاوی وشناخت این نظریه در رمان جای خالی سلوچ و رمان الثلج یاتی من النافذه پرداخته می شود.با خوانش دو رمان، طبق رویکرد ادبیات اقلیت دریافتیم که ویژگی های این تفکر از جمله مهمترین ویژگی آن، قلمروزدایی برای رسیدن به صیرورت را دارا هستند وکاربست این رویکرد در هر دو رمان امکان پذیر است .
منابع
تسلیمی و قاسمی پور (۱۳۹۴). اقلیت شدن در بوف کور، مجله ادب پژوهی شماره ۳۳، صص ۶۱-۸۰
تاجبخش، علیزاده و مهندس پور (۱۳۹۵). ادبیات اقلیت و بررسی عناصر تطبیقی قلمرو زدایی زبانی؛ نفی و شیءهای کثرت یافته. فصلنامه ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، شماره ۲، صص ۱۷-۳۰
دلوز، ژیل (۱۳۸۹)، مارسل پروست ونشانه ها، ترجمه الله شکر اسداللهی، تهران: علم.
دلوز، ژیل وگتاری، فلیکس (۱۳۹۲)، کافکا: بهسوی ادبیات اقلیت، ترجمه شاپور بهیان، تهران: ماهی.
دلوز، ژیل وگاتاری، فلیکس (۱۳۸۹)، ادبیات اقلیت چیست؟ ترجمه بابک احمدی، سرگشتگی نشانهها نمونههایی از نقد مدرن، گزینش و ویرایشمانی حقیقی، تهران: نشر مرکز.
دلوز، ژیل و گتاری، فلیکس (۱۳۹۲)، کافکا بهسوی یک ادبیات خرد، ترجمه رضا سیروان ونسترن گوران، تهران: رخداد نو.
دلوز، ژیل (۱۳۹۲ ب)، بیان و تکینگی در لایب نیتس، ترجمه پیمان غلامی وایمان گنجی تهران: رخداد نو.
دلوز، ژیل (۱۳۹۳)، تجربهگرایی وسوبژکتیویته: پژوهشی در باب طبیعت انسانی برحسب هیوم، تهران: نی.
دولتآبادی، محمود (۱۳۹۹)، جای خالی سلوچ، تهران: نشر چشمه
زمانی جمشیدی و شریف زاده (پاییز و زمستان ۱۳۹۶). ریزوم، شبکه بررسی تطبیقی هستیشناسی. فصلنامه فلسفی شناخت. پژوهشنامه علوم انسانی. شماره ۱/۷۷. صص ۱۵۹ – ۱۸۴.
سلحشوری، احمد؛ ایمان زاده، علی. (۱۳۹۰). نگاهی به رویکردهای تحلیلی و فراتحلیلی در فلسفه تعلیم و تربیت. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.
مینه، حنا. (۱۹۷۷) الثلج یاتی من النافذه: الطبعه الاولی، لبنان: دارالاداب.
مینه، حنا (۲۰۰۰). هوا جس فی التجربه الروائیه؛ الطبعه الثالث، لبنان: دارالآداب.
ناظمیان، رضا (۱۳۹۲) واکاوی سیاست در زمانهای سوریه با تکیه بر رمان الثلج یاتی من النافذه، فصلنامه لسان مبین. شماره ۱۳، ص ۹۶
Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A Thousand plateaus: capitalism and Schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota press.
Patton, P. (2005). “Deleuze & Democracy", Contemporary Political Theory, pp. 400
_||_References
Taslimi and Ghasemipour (1394). Minority in the Blind Owl, Journal of Literary Studies (Fall 2015) No. 33, pp. 61-80
Tajbakhsh, Alizadeh and Mohandespour (2015). Minority literature and a study of the comparative elements of linguistic territorialization; Negation and multiplied objects. Quarterly Journal of Dramatic Literature and Visual Arts, No. 2, pp. 17-30
Deleuze, Jill (2010), Marcel Proust and the Signs, translated by Allah Shokr Asadollahi, Tehran: Alam.
Deleuze, Jill Vegetari, Felix (2013), Kafka: Towards Minority Literature, translated by Shapur Bahyan, Tehran: Mahi.
Deleuze, Jill Vegatari, Felix (2010), What is Minority Literature? translated by Babak Ahmadi, Confusion of Signs Examples of Modern Criticism, Selection and Editing of Real Money, Tehran: Markaz Publishing.
Deleuze, Gilles and Guitar, Felix (2013), Kafka Towards a Micro Literature, translated by Reza Sirvan and Western Goran, Tehran: New Event.
Deleuze, Jill (2013b), Expression and Singularity in Leibniz, translated by Peyman Gholami and Iman Ganji Tehran: New Event.
Deleuze, Gilles (2014), Empiricism and Subjectivity: A Study of Human Nature in Hume, Tehran: Ney.
Dolatabadi, Mahmoud (1399), The vacancy of Salouch, Tehran: Cheshmeh Publishing
Zamani Jamshidi and Sharifzadeh (Fall and Winter 2017). Rhizome, a network of comparative ontological studies. Philosophical Quarterly of Cognition. Journal of Humanities. Issue 1/77. Pp. 159-184.
Salhshouri, Ahmad; Imanzadeh, Ali. (1390). A look at analytical and meta-analytic approaches in the philosophy of education. Hamedan: Bu Ali Sina University Press.
Mina, Hana. (1977) Lebanon: Dar Al-Adab. first edition, Al-Thalaj Yati Min Al-Nafezah ا
Mina, Hana (2000). Air is in the experience of narration; Third Edition, Lebanon: Dar al-Adab.
Nazemian, Reza (2013) Analysis of politics in Syrian novels based on the novel Al-Thalaj Yati Min Al-Nafezah, Lisan Mobin Quarterly. No. 13, p. 96
Deleuze, G. & Guattari, F. (1987). A Thousand plateaus: capitalism and Schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota press.
Patton, P. (2005). “Deleuze & Democracy", Contemporary Political Theory, pp. 400