بررسی و تحلیل سیر روایی داستان لیلی و مجنون در قرن دهم
الموضوعات :
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور،ایران
الکلمات المفتاحية: قاسمی, هاتفی, مکتبی, عبدی بیگ نویدی شیرازی, هلالی جغتایی, نظامی, لیلی و مجنونسرایی,
ملخص المقالة :
داستان لیلی و مجنون در تمام ادوار شعر فارسی مورد توجه و استقبال قرار گرفته و آثار فراوانی با نام و شرح دلدادگی لیلی و مجنون پدید آمده است. برجسته ترین لیلی و مجنون به فارسی از نظامی است و شاعران بسیاری در حوزۀ لفظ و محتوا از او تقلید کردهاند که از این میان آثار شاعرانی چون جامی و مکتبی و هاتفی برجستهتر است. پژوهشگران بسیاری، گسترۀ این تقلید را در همۀ دورههای لیلی و مجنونسرایی به نظامی نسبت دادهاند که در مقالۀ حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی و مقایسهای به نقد این موضوع پرداخته شده است. بدین منظور، منظومه های لیلی و مجنون هلالی جغتایی، قاسمی گنابادی و عبدی بیگ نویدی شیرازی که هر سه در قرن دهم به نظم کشیده شدهاند، در نظر گرفته شده و با آثار نظامی، مکتبی و هاتفی مقایسه شده-اند. نتیجۀ این بررسی نشان میدهد که سرایندگان سه منظومۀ سروده شده در قرن دهم، در طرحریزی نقشمایههای داستان خود بیش از نظامی، تحت تأثیر مکتبی و هاتفی بودهاند و درعین حال، ابتکار و نوآوری داشتهاند
_||_