آموزش اثربخشی تابآوری با تأکید بر آموزههای دینی بر کیفیت زندگی دانشآموزان دختر هنرستانهای ناحیه (3) اهواز
الموضوعات :فاطمه سیدموسوی 1 , منصور سودانی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, quality of life, تابآوری, resiliency, آموزههای دینی, religious teachings,
ملخص المقالة :
چکیده هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تابآوری با تاکید بر آموزههای دینی بر کیفیت زندگی دانشآموزان دختر هنرستانهای ناحیه 3 اهواز است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر هنرستانهای ناحیه 3 شهر اهواز در سال تحصیلی 1394- 1393 بودند. پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیشآموزان- پسآموزان همراه با دوره پیگیری و گروه کنترل بوده است. نمونه مورد بررسی، شامل 60 نفر از دانشآموزان است که واجد یک انحراف معیار پایینتر از میانگینی در پرسشنامه تابآوری و کیفیت زندگی بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری کانرو دیویدسون و پرسشنامه کیفیت زندگی 26 آیتمی بود. در گروه 8 جلسه آموزش تابآوری با تاکید بر آموزههای دینی به شیوه گروهی اعمال گردید، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر روشهای آماری توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار و ... از روشهای آمار استنباطی مانند کواریانس چند متغیری، آلفای کرونباخ، تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج حاصل میزان کیفیت زندگی در گروه آزمایش بین دانشآموزان دختر نسبت به پیشآموزان و گروه کنترل به طور معنیداری بهبود یافت. این نتایج در دوره پیگیری کماکان ادامه داشت.