بررسی راهکارهای ارتقای سطح توانمندی معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوههای نوین آموزش در فضای مجازی
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: توانمندسازی#شیوههای نوین فضای مجازی #توانمندسازی# شیوههای نوین فضای مجازی,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف بررسی راهکارهای ارتقای سطح توانمندی معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوههای نوین آموزش درفضای مجازی آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان کرمانشاه انجام شده است. و به عنوان یک پلت فرم برای نوشتن متن نوشتاری با استفاده از روش تحقیق کیفی می باشد. در این تحقیق از 12 نفر از اساتید و خبرگان مسلط به شیوههای نوین تدریس ناحیه سه آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه استفاده شده است. به منظور شناسایی راهکارهای موثر بر ارتقای سطح توانمندی معلمان روش تحلیل مضمون به کارگرفته شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه گیری از جامعه پژوهش اقدام شد. به این منظور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، چند نفر از خبرگان حوزه ی مدیریت آموزشی شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی روش پیشنهادی لینکن و کوبا استناد و برای تأمین اعتبار و مقبولیت دادهها از روش درگیری دائمی و مستمر استفاده شد. درارتقای توانمندی معلمان 5 مؤلفه (شایستگی سواد اطلاعاتی، شایستگی برقرار ارتباط و همکاری، شایستگی تولید محتوای الکترونیکی، شایستگیهای امنیتی و بهداشتی و شایستگی حل مسئله) تأثیرگذار بودند، بنابراین می توان نتیجه گرفت توانمندی در سازمانهای آموزشی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر سازمانها برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی راهکارهای ارتقای سطح توانمندی معلمان ابتدایی جهت استفاده از شیوههای نوین آموزش درفضای مجازی آموزش و پرورش ناحیه سه شهرستان کرمانشاه انجام شده است. و به عنوان یک پلت فرم برای نوشتن متن نوشتاری با استفاده از روش تحقیق کیفی می باشد. در این تحقیق از 12 نفر از اساتید و خبرگان مسلط به شیوههای نوین تدریس ناحیه سه آموزش و پرورش شهرستان کرمانشاه استفاده شده است. به منظور شناسایی راهکارهای موثر بر ارتقای سطح توانمندی معلمان روش تحلیل مضمون به کارگرفته شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی و شاخص اشباع نظری نسبت به نمونه گیری از جامعه پژوهش اقدام شد. به این منظور، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، چند نفر از خبرگان حوزه ی مدیریت آموزشی شناسایی و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در پژوهش، از نظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. همچنین برای ارزیابی پایایی روش پیشنهادی لینکن و کوبا استناد و برای تأمین اعتبار و مقبولیت دادهها از روش درگیری دائمی و مستمر استفاده شد. درارتقای توانمندی معلمان 5 مؤلفه (شایستگی سواد اطلاعاتی، شایستگی برقرار ارتباط و همکاری، شایستگی تولید محتوای الکترونیکی، شایستگیهای امنیتی و بهداشتی و شایستگی حل مسئله) تأثیرگذار بودند، بنابراین می توان نتیجه گرفت توانمندی در سازمانهای آموزشی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر سازمانها برخوردار است.
افتخاری، فرزاد. (1398). نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی در تأثیر رهبری مثبت گرا برای اعتماد سازی سازمانی (موردمطالعه معلمان مدارس کاشان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان.
جعفری، محمد. (1400). بررسی راههای توانمندسازی روانشناختی و رابطه آن با مدیریت دانش کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران، 23- 42.
جعفرپور، ادریس. (1398). بررسی تأثیر دورههای آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بندر خمیر در سال تحصیلی 1398/1397، پایان نامه کارشناسی ارشد، گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه آموزش عالی تابناک.
جمالپور، بیژن. (1398). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت بر توانمندی های روانشناختی با میانجیگری یادگیری سازمانی کارکنان سازمان آب و برق خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور واحد شاهین شهر اصفهان.
حسینی، سیده سبا. (1399). رابطه بین توانمندی معلمان تربیت بدنی باانگیزههای ورزشی دانشآموزان، رساله دکترای، رشته تربیت بدنی، دانشگاه اصفهان.
حمودی، عبدالله. (1398). نقش راهبران آموزشی و تربیتی در توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران تهران.
خداویسی، سارا، سراجی، فرهاد. (1398). توسعه حرفهای معلمان با استفاده از فضای مجازی، مقاله پدیدارشناسانه معلمان شهر همدان، مقاله علمی - پژوهشی، دانشگاه بو علی سینا همدان.
سجادی، سیده نرجس. (1399). بررسی رابطه شکاف دیجیتالی و توانمندی معلمان مقطع ابتدایی درشهر چابهار، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالمللی چابهار.
سواری، کریم، فرزادی، فاطمه. (1399). هیجآنهای معلم و رویکردهای آموزش، فصلنامه تعلیم و تربیت.
صمدی، علیرضا. (1400). طراحی الگوی توانمندسازی معلمان استان آذربایجان غربی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، رساله برای دریافت درجه دکترای، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رود هن.
مشهدی، حمیدرضا، محمد زاده بنی طرفی، مهدی، محمدزاده، قاسم. (1400)، بررسی تأثیر معنویت بر توانمندسازی حرفهای معلمان، پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی، 1(3 )
هاشمی پور پکتوئی، اسماعیل، خورشیدی، عباس، محمد خانی، کامران، محمد داوودی، امیرحسین، ناظم، فتاح. (1399)، ارائه الگوی اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت مدیران دوره ابتدایی آموزشوپرورش استان هرمزگان، مجله علوم روانشناختی، 19 (90)، 745 - 754.
هاشمی مجومرد، سید علیرضا. (1400). بررسی نقش توانمندی های فردی در هیجآنهای تدریس معلمان ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته برنامهریزی درسی، دانشگاه یزد.
Davood Feiz, Mahdi Dehghani Soltani & Hossein Farsizadeh .(2017). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory, Studies in Higher Education.
Hazel Malapita, Catherine Ragasaa, Elena M. Martinezb, Deborah Rubinc, Greg Seymoura,Agnes Quisumbing. (2020). Empowerment in agricultural value chains: Mixed methods evidence from the Philippine.Journal homepage:www. elseveir. com.Journal of rural studies76, p240-253.
Honey Shwe Sin San Mg and Khin Mar Ni , (2020 ) . relationship between teachers’ empowerment and teachers’ professional commitment , j. myanmar acad. arts sci. vol. xviii. no.
Kathryn M. Yount, Yuk Fai Cheong , Lauren Maxwell , Jessica Heckert , Elena M. Martinez . (2019 )- Measurement Properties of the project - level womens empowerment in agriculrure index . Journal homepage : www.elseveir . com.word Devlopment 124 , 104639 .
Konrad Kulikowski, SylwiaPrzytuła ,ŁukaszSułkowsk (2021) , E-learning? Never again! On the unintended consequences of COVID-19 forced e-learning on academic teacher motivational job characteristics, RESEARCH ARTICLE, accepted: 14 February 2021,Revised: 6 January 2021, received: 31 July 2020.
Katia Brunetti, (2020). Motivation: the essential characteristic of a leader teacher Bronte English / Spanish, July 31.
Li Min, Ge Bin,.(2021). Online teaching research in universities based on blockchain, received: Education and Information Technologies,Education and Information Technologies.
Minzilya N. Shagiakhmetova , Elena V. Bystritskaya , ServetDemir , Roman A. Stepanov , Elena E. Grishnova , Nina I . Kryukova , (2022 ) . Primary Teachers Difficulties Related to Compulsory Distance EducationDuringCOVID-19,CONTEMPORARYEDUCATIONALTECHNOLOGY14(2),ep357,
Ma , L , Zhou , F , & Liu , H . (2021 ) . Relationship Between Psychologival Empowerment and the Retention Intention of Kindergarten Teachers : A Chain Intermediary Effect Analysis , Frontiers in psychology , 12 , 248 .
Nur Emilia Andriyani, DekaSetiawan, Erik AditiaIsmaya.)2021.( Elementary School Students’ Learning Motivation in GemiringLor Village during OnlineLearning,Eduasisjournal: jurnalPendidKanDasar.3)1(, 1-10.
_||_