ارائه مدل دلبستگی شغلی مشاوران بر اساس ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری حمایتهای اجتماعی و سازمانی در مدارس شهر تهران
الموضوعات :هاجر برمکی 1 , کوروش پارسا معین 2 , مهدی کلانتری 3
1 - دانشآموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
الکلمات المفتاحية: دلبستگی شغلی, حمایت اجتماعی, حمایت سازمانی, ویژگیهای شخصیتی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش ارائه مدل دلبستگی شغلی مشاوران بر اساس ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری حمایتهای اجتماعی و سازمانی بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه مشاوران مدارس تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 851 نفر بودند. برای انتخاب نمونه 450 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای دلبستگی شغلی (ادواردز و کیلپاتریک، 1987)، تجدیدنظرشده ویژگیهای شخصیتی (کاستا و مککری، 1992)، حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) و حمایت سازمانی (تسای و همکاران، 2015) بودند. دادهها پس از جمعآوری با روش معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر در نرمافزار SPSS-24 و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که ویژگیهای شخصیتی 33 درصد، حمایتهای اجتماعی و سازمانی 38 درصد و کل متغیرها 41 درصد از تغییرات دلبستگی شغلی را در مشاوران مدارس تبیین کردند و متغیرهای حمایتهای اجتماعی و سازمانی میانجی مناسبی بین ویژگیهای شخصیتی و دلبستگی شغلی بودند (01/0>P). با توجه به نتایج برای بهبود دلبستگی شغلی مشاوران میتوان ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و وظیفهشناسی و حمایتهای اجتماعی و سازمانی را افزایش داد.
_||_