پیشبینی مدیریت دانش بر اساس خلاقیت و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)
الموضوعات :
1 - استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, سرمایه اجتماعی, دانشجویان, مدیریت دانش,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف پیشبینی مدیریت دانش بر اساس خلاقیت و سرمایه اجتماعی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 500 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای مدیریت دانش (پروبست و همکاران، 2000)، خلاقیت (تورنس، 1974) و سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان با نرمافزار SPSS نسخه بیست و دوم تحلیل شدند. نتایج نشان داد خلاقیت و سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش دانشجویان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین خلاقیت و سرمایه اجتماعی به طور معناداری توانستند 2/35 درصد از تغییرات مدیریت دانش دانشجویان را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم خلاقیت بیشتر از سرمایه اجتماعی بود (001/0P<). با توجه به نتایج برنامهریزان و مسئولان باید برنامههایی برای بهبود مدیریت دانش طراحی و اجرا نمایند. برای بهبود مدیریت دانش دانشجویان بهترتیب باید خلاقیت و سرمایه اجتماعی آنان را افزایش داد.
_||_