رابطه بین درک تعامل، حمایت و پذیرش اجتماعی با قلدری در مدارس متوسطه پسرانه
الموضوعات :حمیدرضا صمدی فرد 1 , محمد نریمانی 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
الکلمات المفتاحية: پذیرش اجتماعی, قلدری, درک تعامل اجتماعی, دانشآموزان پسر, حمایت اجتماعی ادراک شده,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط درک تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده و پذیرش اجتماعی با قلدری در بین دانشآموزان پسر صورت پذیرفت. روش اجرای پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مطالعه کلیه دانش-آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 95-1394 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 128 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای درک تعامل اجتماعی گلاس (1994)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت (1988)، پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1996) و مقیاس قلدری (2001) استفاده شد. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین درک تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده و پذیرش اجتماعی با قلدری در بین دانشآموزان رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که درک تعامل، حمایت و پذیرش اجتماعی در مجموع 47/0 از واریانس قلدری را در دانشآموزان پیشبینی میکنند (05/0p<). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درک تعامل، حمایت و پذیرش اجتماعی در زمره متغیرهای مرتبط با قلدری دانشآموزان بوده و توانایی پیشبینی آن را دارند.
_||_