رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان
الموضوعات :
1 - دانشگاه کاشان
2 -
الکلمات المفتاحية: فرسودگی شغلی, هوش هیجانی, معلمان زن, سرمایه روانشناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم شهرستان ساوه (220N=) شاغل به تدریس در سال تحصیلی95-94 بود. براساس جدول کرجسی و مورگان (1970)، نمونهای به تعداد 136 نفر به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای هوش هیجانی شوت و همکاران (1998)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و فرسودگی شغلی مسلچ (1981) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی معلمان رابطه معکوس و معناداری دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که مؤلفههای خودکارآمدی، تابآوری و ارزیابی و بیان هیجان به ترتیب بیشترین توان پیش بینی فرسودگی شغلی معلمان را داشتند. نتایج تلویحاً نشان میدهد که ارتقای سطح هوش هیجانی و سرمایه روانشناختی میتواند به کاهش مشکلات شغلی و در نتیجه، فرسودگی شغلی معلمان کمک نماید.
_||_