بهبود درک دانش آموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی(تجربه ای مبتنی بر درس پژوهی)
الموضوعات :
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی.
آموزگار موسسه آموزشی سما، بیرجند
الکلمات المفتاحية: درس پژوهی, جمع و تفریق , اعدادسه رقمی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بهبود درک دانشآموزان پایه دوم ابتدایی از چگونگی جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی انجام گرفت. روششناسی پژوهش: روش پژوهش در این مطالعه روش موردی کیفی بوده است. جامعه آماری دانشآموزان پایه دوم دو کلاس ۲۵و۲۳ نفره دبستان دخترانه سما شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودند. در این مطالعه از دو دسته دادههای کیفی و کمی استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای کیفی، مصاحبه با ۹ نفراز معلمان گروه درسپژوهی بوده است که دارای تجربههای آموزشی در مقطع ابتدایی بودند. برای تحلیل دادههای به دست آمده از روش کدگذاری استفاده شد. دادههای کمی شامل نتایج آزمون ریاضی پایه دوم قبل و بعد از اجرای فرآیند درسپژوهی است. یافتهها: به کمک روششناسی مدل برخواسته از دادهها و تحلیل متنهای حاصل از مصاحبههای انجام شده، نتایج حاصل از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تشریح شده و در کدگذاری باز به ۳۲ عبارت، کدگذاری محوری به ۱۲ عبارت و کدگذاری گزینشی به ۶ عبارت دست یافته شد. همچنین نتایج آزمونهای دانشآموزان نشان داد روش درسپژوهی بر یادگیری دانشآموزان پایه دوم در جمع و تفریق اعداد سه رقمی به روش تکنیکی موثر بوده است.