شناخت عوامل اثربخش آموزش مجازی سامانه شاد (شبکه آموزشی دانش آموزان) بر عملکرد دانشآموزان در دوران کرونا
الموضوعات :پرویز سبحانی 1 , یعقوب احمدی 2 , ناهیده حسین پناهی 3 , فاطمه فعله گری 4
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 - استاد گروه جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور استان کردستان، سنندج، ایران
3 - کارشناس امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، سنندج، ایران
4 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور استان کردستان، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: دوره کرونا, آموزش مجازی, سامانه شاد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: ضعف در بسترهای آموزش مجازی و بهره مندی از شبکه های آموزشی همچون شبکه ی شاد در کنار برخی از عوامل دیگر نقش موثری را در کاهش کیفیت آموزشی در دوران پاندمی کرونا به همراه داشت. لذا هدف این مطالعه شناخت وضعیت و ارزیابی عملکرد سامانه شاد بر دانش آموزان شهرستان قروه در استان کردستان است. روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش، کیفی و برای جمع آوری داده ها از ابزار مصاحبه نیمه ساخت یافته با دانش آموزان و معلمانی استفاده شده که بیش از دو سال تجربه ی استفاده از این سامانه را داشتند. مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و طی آن با 8 معلم، 17 دانش آموز در شهر و روستاهای منطقه ی هدف مصاحبه شد. روایی پژوهش در هم فکری با متخصصات مربوطه و پایایی نیز با استفاده از روش بازآزمایی به دست آمد. یافته ها: نتایج مصاحبه ها حاکی 41 مقوله محوری ذیل 11 مقوله کلیدی به شرح ذیل بود: ضعف زیرساخت اینترنت و نداشتن گوشی هوشمند، کاهش کار گروهی و تعاملات اجتماعی، اُفت تحصیلی دانش آموزان، تغییر در نگرش آموزشی-پژوهشی، تنزل نظارت دبیران و عدم ارزشیابی دقیق دانش آموزان، کاهش اعتماد و همبستگی اجتماعی، ایجاد آسیب های جسمی-روحی-رفتاری، افزایش خلاقیت و مهارت، ضعف فرهنگ سازی مناسب در بهره مندی فضای مجازی، تقویت خوداتکایی و افزایش حس مسئولیت پذیری و نقش مکمل مانند شبکه ی شاد. بحث و نتیجه گیری: آشنایی و آگاهی و البته حضور در فضای مجازی به ویژه برای امر آموزش در جهان جهانی شده ی معاصر موضوعی حیاتی است. این حضور اما بدون ایجاد بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری و عدم توجه به بسط پیش آگاهی ها و دانش زمینه ای دراین خصوص، بدون شک به تنزل کیفیت آموزش و تربیت دانش آموزان و دانشجویانی که مدارکی با معدل های بالا، اما بدون محتوای کیفی علمی دریافت می کنند، منجر می شود.
References
Abbasi, F., Hijazi, A., and Hakimzadeh, R. (2020) Elementary teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (Shad): a phenomenological study. Scientific Quarterly Journal of Teaching and Research. 8(3),1-24. ]In Persian[
Abu Ma'ali al-Husseini, Kh. (2020). Psychological and educational consequences of coronary heart disease in students and strategies to deal with it. Quarterly Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University. 15(56), 153-166.]in Persian [.
Bedford, L. (2019). Using Social Media as a Platform for a Virtual Professional Learning Community. Online Learning, 23(3), 120-136.
Bender, L. (2020). Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Schools. Education UNICEF NYHQ.
Blažič, B.J. (2022). Changing the landscape of cybersecurity education in the EU: Will the new approach produce the required cybersecurity skills? Educ Inf Technol, 27, 3011–3036.
Dastani, M., Karamati, J., Pourfatemi, A., and Ekrami, A. (2016). The effect of the use of virtual social networks on the academic performance of students of Gonabad University of Medical Sciences, Yazd Center for the Study and Development of Medical Sciences Education. 2(11), 160-153. ]In Persian[
Emrah, S., & Olasile, B. A. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 8(3), 54-72.
Garfin, D. R., Silver, R. C., & Holman, E. A. (2020). The novel coronavirus (COVID-2019) outbreak: Amplification of public health consequences by media exposure. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association. Advance online publication.
haji, J., Mohammadi Mehr, M., & Muhammad azar, H. (2021). Describing the Problems of virtual Education via Shad application in Corona Pandemic: This is a phenomenological study. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3), 153-174. ]In Persian[
Khalvandi, F., Kerkini, M. (2019). Examining the possibility of holding a classroom in the virtual space with new educational technologies with the aim of dealing with emergency school holidays in Khuzestan province from the experts' point of view. 1(8), 203-230. ]In Persian[
Khojasteh, S. (2022). The Effectiveness of E-Learning Through the Shad Program on Students' Motivation for Progress and Time Management During Coronavirus Disease. Technology and Scholarship in Education, 1(2), 45-54. ]In Persian[
Kumar, V. & Nanda, P. (2018). Social Media in Higher Education: A Framework for Continuous Engagement. International Journal of Information and Communication Technology Education.
Ladouceur, A. (2001). Doug Hum Anne Ladouceur August 2001.
Mayadas, A. Bourne, F. Bacsich, P. (2009). Online Education Today [J]. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(2): 49-56.
Shinobu, H. & Elsayed, A. (2019). The effects of a new virtual learning platform on improving student skills in designing and producing online virtual laboratories. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 364- 377.
Terepyshchyi, S., & Kostenko, A. (2022). Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022. Studia Warmińskie, 59, 125–135. https://doi.org/10.31648/sw.8331.
Thomas, M. (2010). On the Internet – by Hubert Dreyfus, British Journal of Education Technology, 41(3).
_||_
References
Abbasi, F., Hijazi, A., and Hakimzadeh, R. (2020) Elementary teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (Shad): a phenomenological study. Scientific Quarterly Journal of Teaching and Research. 8(3),1-24. ]In Persian[
Abu Ma'ali al-Husseini, Kh. (2020). Psychological and educational consequences of coronary heart disease in students and strategies to deal with it. Quarterly Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University. 15(56), 153-166.]in Persian [.
Bedford, L. (2019). Using Social Media as a Platform for a Virtual Professional Learning Community. Online Learning, 23(3), 120-136.
Bender, L. (2020). Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Schools. Education UNICEF NYHQ.
Blažič, B.J. (2022). Changing the landscape of cybersecurity education in the EU: Will the new approach produce the required cybersecurity skills? Educ Inf Technol, 27, 3011–3036.
Dastani, M., Karamati, J., Pourfatemi, A., and Ekrami, A. (2016). The effect of the use of virtual social networks on the academic performance of students of Gonabad University of Medical Sciences, Yazd Center for the Study and Development of Medical Sciences Education. 2(11), 160-153. ]In Persian[
Emrah, S., & Olasile, B. A. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 8(3), 54-72.
Garfin, D. R., Silver, R. C., & Holman, E. A. (2020). The novel coronavirus (COVID-2019) outbreak: Amplification of public health consequences by media exposure. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association. Advance online publication.
haji, J., Mohammadi Mehr, M., & Muhammad azar, H. (2021). Describing the Problems of virtual Education via Shad application in Corona Pandemic: This is a phenomenological study. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3), 153-174. ]In Persian[
Khalvandi, F., Kerkini, M. (2019). Examining the possibility of holding a classroom in the virtual space with new educational technologies with the aim of dealing with emergency school holidays in Khuzestan province from the experts' point of view. 1(8), 203-230. ]In Persian[
Khojasteh, S. (2022). The Effectiveness of E-Learning Through the Shad Program on Students' Motivation for Progress and Time Management During Coronavirus Disease. Technology and Scholarship in Education, 1(2), 45-54. ]In Persian[
Kumar, V. & Nanda, P. (2018). Social Media in Higher Education: A Framework for Continuous Engagement. International Journal of Information and Communication Technology Education.
Ladouceur, A. (2001). Doug Hum Anne Ladouceur August 2001.
Mayadas, A. Bourne, F. Bacsich, P. (2009). Online Education Today [J]. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(2): 49-56.
Shinobu, H. & Elsayed, A. (2019). The effects of a new virtual learning platform on improving student skills in designing and producing online virtual laboratories. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 364- 377.
Terepyshchyi, S., & Kostenko, A. (2022). Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022. Studia Warmińskie, 59, 125–135. https://doi.org/10.31648/sw.8331.
Thomas, M. (2010). On the Internet – by Hubert Dreyfus, British Journal of Education Technology, 41(3).