طراحی مدل آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه
الموضوعات :
سودابه رفیق ایرانی
1
,
محمد نریمانی
2
,
اصغر نخستین گلدوست
3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2 - استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی و آموزش ابتدایی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
تاريخ الإرسال : 29 الأحد , صفر, 1444
تاريخ التأكيد : 09 السبت , جمادى الأولى, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , صفر, 1444
الکلمات المفتاحية:
دانش آموزان,
فرسودگی تحصیلی,
طراحی مدل,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: یکی از اولویت های مهم جامعه آموزشی ایران، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه می باشد.
روش شناسی پژوهش: روش تحقیق پژوهش حاضر روش اسنادی (مرور سیستماتیک) می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مقالات مرتبط با فرسودگی تحصیلی است که در فاصله زمانی ۱۳۹۰ تا ۱400 که در ایران به چاپ رسیده اند.
یافته ها: پس از بررسی مقالات مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دوره دوم متوسطه در دختران که به تعداد 27 مقاله مداخله ای مرتبط به صورت نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در 10 جلسه (4 هدف کلی، 10 هدف جزیی، تمرین منزل و شیوه های اجرایی مشخص عملی و راهبردی) طراحی شد. طراحی بسته ی آموزشی براساس مهارت شناختی، مهارت مدیریت استرس، مهارت تحصیلی و مهارت ارتباطی جهت کاهش فرسودگی تحصیلی تدوین شد. روایی محتوایی بسته آموزشی، توسط 12متخصص حوزه روانشناسی با استفاده از پرسشنامه روایی محتوایی لاوشه مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
بحث و نتیجه گیری: بسته آموزشی طراحی شده توانایی ارائه راهبردهای یادگیری (شیوه مطالعه اعم از به خاطر سپاری بسط، گسترش معنی و حل مساله) تمرکز و کاهش حواسپرتی، تغییر شناختی، مهارت شادکامی و امید، معنادار بودن زندگی، خودآگاهی، خودکارآمدی و تقویت عزت نفس، مدیریت زمان، مدیریت استرس و آرمیدگی عضلانی را دارد. پیشنهاد می شود مشاوران و روانشناسان تحصیلی، آموزشگاه ها و مؤسسات آموزشی از بسته آموزشی کاهش فرسودگی تحصیلی در برنامه های آموزشی خود استفاده نمایند.
المصادر:
References
Akbay, T., & Akbay, L. (2016). On the Causal Relationships between Academic Achievement and Its Leading Factors: A SEM Study. J Eur Educ. 2, 14-6.
Almén, N. (2021). A Cognitive Behavioral Model Proposing That Clinical Burnout May Maintain Itself. Int J Environ Res Public Health. pp:18.
Alshobaili, A. M., Alruwaili, S. H., Alshallan, H. A., Alqarni, A. F., Alanazi, M. M. Alshinqeeti, T. A. & Awad, S.S. (2021). Impact Burn Acad Achiev Saudi Female Students Enroll Coll Heal Sci. 10(2), 229–39.
Cooper, A.N., Seibert, G.S., May, R.W., Fitzge, M.C., & Fincham, F.D. (2017). School burnout and intimate partner violence: The role of self-control. Pers Individ Dif [Internet]. 112, 18–25.
Day, L., Hanson, K., Maltby, J., Proctor, C., & Wood, A. (2010). Hope uniquely predicts objective academic achievement above intelligence, personality, and previous academic achievement. J Res Pers. 44, 550–3.
De la Fuente, J., Lahortiga-Ramos, F., Laspra-Solís, C., Maestro-Martín, C., Alustiza, I., Aubá, E., & et al. (2020). A Structural Equation Model of Achievement Emotions, Coping Strategies and Engagement-Burnout in Undergraduate Students: A Possible Underlying Mechanism in Facets of Perfectionism. Int J Environ Res Public Health. 17(6).
Delilar, S., & Havasi, N. (2019). Effectiveness of Reality Therapy on Reducing Academic Burnout and Increasing Student Self –Control. Iran J Nurs Res [Internet]. 14(3). (Text in Persian).
Feizipour, H., & Zeinali, A. (2013). The Effect Of Teaching The Learning And Studing Strategies On Unsuccessful College Students’ Devel Opment In Urmia University Of Medical Scienes. Nurs Midwifery J [Internet]. 11(1). (Text in Persian).
Fernández-Castillo, A. (2021). State-Anxiety and Academic Burnout Regarding University Access Selective Examinations in Spain During and After the COVID-19 Lockdown. Front Psychol. pp:12.
Ghanbari talab, M ., Fladghang, M. (2015). The effectiveness of cognitive strategies teaching on academic achievement and academic Burnout". Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. J Eur Educ. 3(4), 21–38. (Text in Persian).
Godber, K.A., & Atkins, D.R. (2021). COVID-19 Impacts on Teaching and Learning: A Collaborative Autoethnography by Two Higher Education Lecturers. Front Educ. 6(July):1–14.
Golmohammadian, M,. Parvaneh, A,. Mesbah I. (2016). No Title. Eff Gr Ther Based Multimodal Approach Ment Well-Being Acad Burn Male Students. 16(1),93–103. (Text in Persian).
Hosseinpoor, S., & Sardaari, B. (2022). Use Self-Regulated Learn Strateg Combat Acad Burn. 37(14), 119–36. (Text in Persian).
Imanparvar, S., Narimani, M., Taklavi, S., & Hashemi T. (2020). Prep a Sch psycho-educational Packag its Eff Psychol distress 12th grade girls. 15(58), 1–10. (Text in Persian).
Kasir, H., Hosseini Mehr, M., Aghili Rad, S., & Sherhani, M.A. (2020). Investig Eff Resilient Curric Train Reducing Acad Burn among Second High Sch Students. 8(12), 39–40. (Text in Persian).
Kawada, T. (2017). Academic failure, use of electronic device and sleep duration in adolescents. Vol. 39, Brain & development. Netherlands. p. 275.
Kong, L.N,. & Yang, L., Pan, Y.N., & Chen, S.Z. (2021). Proactive personality, professional self-efficacy and academic burnout in undergraduate nursing students in China. J Prof Nurs. .37(4), 690-695.
Lawshe, C.H. (2006). A Quantitative Approach to Content Validity. Pers Psychol. 28, 563–75.18.
Lee, M.Y,. & Lee, S.M. (2018). The effects of psychological maladjustments on predicting developmental trajectories of academic burnout. Sch Psychol Int. 39(3),217–233.
Mahdavi, M., Behpajooh, A., Hasanzade, S., & Sajade Onari, S. (2020). The Effectiveness of Hope Therapy on Promoting Mental Health and Reducing Academic Burnout in High School Students at Risk or Academic Burn-out. Q J Child Ment Heal. 7(1).128–40. (Text in Persian).
Maslach, C,. & Leiter, M.P. (2016). Burnout. In: Stress: Concepts, cognition, emotion, and behavior. Elsevier. pp:351-357.
Noushad, P. (2008). From Teacher Burnout to Student Burnout. pp:16.4.
Oyoo, S., Mwaura. P., Kinai, T., Josephine, M. (2020). Academic Burnout and Academic Achievement among Secondary School Students in Kenya. Educ Res Int. 27, 1–6.
Pradhan, S. (2021). Influence of Metacognition on Academic Achievement and Learning Style of Undergraduate Students in Tezpur University. Eur J Educ Res. 10, 381–91.
Roman, M.D. (2013). Students’ Failure in Academic Environment. Procedia - Soc Behav Sci [Internet]. 2014;114:170–7.
Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: evidence from two cross-lagged longitudinal studies. J Youth Adolesc. 38(10), 1316–27.
Sintema, E.J. (2020). Effect of COVID-19 on the performance of grade 12 students: Implications for STEM education. Eurasia J Math Sci Technol Educ. 16(7), 1–6. 24.
Tahmasebi, G., Ramezani, G., Zare, H. (2018). Rev impact metacognitive Strateg Achiev Motiv Acad Burn girl students 6th grade hasanabad city J New Approaches Educ Adm Adm. 2018;9(33):173190. (Text in Persian).
_||_