اثربخشی روش تدریس حل مساله برتفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم شهر بیرجند
الموضوعات :سمیه ابراهیمی دلاز 1 , عباس قلتاش 2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی.
آموزگار موسسه آموزشی سما، بیرجند
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت. ایران
الکلمات المفتاحية: تفکر نقادانه, عملکرد تحصیلی, روش تدریس حل مساله,
ملخص المقالة :
چکیدهمقدمه و هدف:پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیرروش تدریس حل مسأله برتفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم شهر بیرجند انجام گرفت.روش شناسی پژوهش: این پژوهش به شیوه مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون _پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. جامعه آماری مورد مطالعه دانشآموزان پایه ششم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400_1399بوده است که به شیوه نمونهگیری خوشه ای تصادفی دو پایه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شد. با استفاده از روش تدریس حل مسأله به دانشآموزان درس علوم تدریس شد و گروه کنترل به صورت معمول آموزش دیدند. قبل و بعد از اعمال متغیر مستقل (تدریس حل مسأله) از دانشآموزان پیش آزمون و پس آزمون گرفته شد. جهت سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام وتیلور (1999) وجهت سنجش تفکر نقادانه دانشآموزان از پرسشنامه گرایش به تفکر نقادانه کالیفرنیا (فاسیون، 1992) استفاده شده است. داده ها با استفاده از مطالعات آمار توصیفی و استنباطی و استفاده از آزمون های آماری شاپیرو-ویلک (جهت بررسی نرمالیتی)، آزمون لون (جهت بررسی همگنی واریانس ها) و تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره و به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشاندهنده این است که آموزش با رویکرد حل مسأله بر تفکر نقادانه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر معنیداری دارد (05/0>P).
References
1-Ahmadzade, M. (2012) The effect of the skill - solving skill on the level of anxiety and public health in the school in Mahabad County High School PhD in Educational Psychology, University of Tabriz (in Persian)
2-Chambers, M., & James, C. (2005). Langth of time in student teacing: effects onclassroom control orientation and self- efficacy beliefs. Educational research quarterly, 28 (3), 3-9.
3-Facione, P. A., & Facione, N. C. (1992). California critical thinking disposition inventory, Millbrae, CA: California Academic Press
4-Farniya, M. A., & Amirfarhangi, F. (2012). The impact of learning - based learning is based on a group problem in increasing student critical thinking. National Museum of Psychology of Iran (in Persian)
5-Ghaemi, N, & Afshari, G. (2014). The Effects of Synthetics Model of Teaching on Creative Writing of Students in the Last Year of Primary Education in Dezful Student, Journal of Educational and Management Studies, 9 (2), 378-383. (in Persian)
6-Gholtash, A., Owji, A., & Barzgar, M. (2008). The effect of training the strategies of metacognition on student's academic performance and creativity. Journal of Educational Psychology, 1 (5). (in Persian)
7- Heidari,Sh.,& Rasoulzadeh Tabatabai, K.(2008). Investigating the effect of problem solving skills training on reducing the tendency of adolescent girls to flee. Family Research Quarterly, 10 (3), 585-573. (in Persian)
8-Hung, H. P. (2005). Ethnicity, gender and the Academic performance of adolescents: An examination of the influence of culture Retrived of Google (9-32).
9-Kurt, M., & Benzer, S. (2020). An Investigation on the Effect of STEM Practices on Sixth Grade Students' Academic Achievement, Problem Solving Skills, and Attitudes towards STEM, Journal of Science Learning, 3 (2).
10-Mazlumiyan, S., Rastegar, A., Seif, M.H., & Jahromi, R. (2014). The role of motivational beliefs and the cognitive involvement between previous academic achievement and current academic achievement (analysis model).Quarterly Journal of Research, Research in Learning-Vocational and virtual.1 (4), 42-54. (in Persian)
11-Niicholl, T.A., & Lou, K. (2012). Model for Small- Group Problem- Based Learning in a Large class Facilitated by one instructor. American Journal of Pharmaeutiool Education, 76 (6), 1-6.
12-Pakmehr, H. (2011). Factor Analysis of the Ricketts critical thinking Tendency Scale in High School, Quarterly Journal of Educational measurement, 4 (11). (in Persian)
13-Pham, L. B., & Taylor, S. E. (1999). From thought to action: effects of process- versus outcome-based mental simulations on performance. Society for Personality and Social Psychology, 25 (2), 250-260.
14-Reihani, E., Yaftiyan, N, & Rezaei, A. (2019). The impact of problem - solving education with emphasis on the drawing strategy of the form and method of model based on the performance of the seventh - legged students, new academic approaches. 14 (2), 87-108. (in Persian)
15-Santruck, J. W. (2007). Santruck Psychology Field.Translated by Firooz Bakht.
16-Schwartz, J. (2001). The evolution of Eriksonian and Neo Eriksonian identity Theory and research: A Review and Integration, Identity: an International Journal of Theory and Research, I1, (1).
17-Shabani, H. (2013). Teaching Skills and techniques of teaching, Tehran: The Culture of Printing and Publications of the Ministry. (in Persian)
18-ShaikhiFini, A. A., Zarei, E., & Soadat Zade, S. (2013). The impact of the collaborative learning method with emphasis on students ' educational progress in the course of religion and life. Journal of Teaching and Learning Studies. 20 (3), 351-360. (in Persian)
19-Sosu, M.E. (2013).The development and psychometric validation of a critical thinking ddisposition scale.Thinking skills and creativity,(9)
_||_