ارائه الگوی حمایت سازمانی و اجتماعی ادراک شده و کیفیت زندگی کاری با نقش تعدیلگر توانمندسازی روانشناختی
الموضوعات :امید صفری 1 , حدیث قاسمیان اصل 2
1 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
الکلمات المفتاحية: حمایت سازمانی ادراک شده, کیفیت زندگی کاری, توانمندسازی روانشناختی, معلمان تربیت بدنی, حمایت اجتماعی ادراک شده,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش ارایه الگوی حمایت سازمانی و اجتماعی ادراک شده و کیفیت زندگی کاری با نقش تعدیلگر توانمندسازی روانشناختی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و به لحاظ روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود و از این تعداد83 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری کل شمار با محقق همکاری کردند. جهت گردآوری داده ها از یک پرسشنامه مشخصات فردی و چهار پرسشنامه استاندارد حمایت سازمانی ادراک شده(ایسنبرگر و همکاران، حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکاران)، کیفیت زندگی کاری (کاری والتون) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر ) استفاده گردید. به منظور توصیف داده ها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها از روش های آماری توصیفی و آزمون کلموگروف -اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون و معادلات ساختاری در نرم افزار پیرلس استفاده شد. یافته ها: یافته های این تحقیق نشان داد که بین حمایت های سازمانی ادراک شده و حمایت های اجتماعی ادراک شده با کیفیت زندگی کاری از طریق توانمندسازی روانشناختی آزمودنی ها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین الگوی ارایه شده در تحقیق از برازش مناسبی برخوردار می باشد.(01/0P ≤). نتیجه گیری: در نتیجه شایسته است که در سازمان ها به منظور بالارفتن کیفیت زندگی کاری توجه بیشتری به متغیرهای حمایت اجتماعی،حمایت سازمانی و توانمند سازی روانشناختی کارکنان شود.
References
Alagheband, A, (2015), Theoretical foundations of educational management principles, Theoretical foundations of the principles of educational management, Tehran, Ravan Publishing Twenty-sixth edition. ]in persian[
Ansari Renani, G, and Tabatabai, A, (2005). The Impact of Meritocracy on Productivity, Democracy in Iran, Merit Conference in Iran, No. 1, Tehran. . ]in persian[
Avarideh S, Asadi Majreh S, Moghtader L, Abedini M, Mirbolok Bozorgi A.( 2019). The Mediating role of perceived social support in the effect of interpersonal forgiveness on social health in students. Knowledge Res Appl Psychol. 20(1): 71-80.
Bai, Nasser (2018), The study of the relationship between discrimination in the workplace and the quality of work life of physical education teachers in Golestan province, Journal of Human Resource Management in Sports, Volume 6, Number 2, Pages 333-344 . ]in Persian.[
Bakhtiari, A, (2002). Characteristics of an efficient and effective school principal, management in education, Volume 8, Number 32, pp. 26 -16. . ]in persian[
Behrangi, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
Behlooli, N.; Sarmast, B and Karimi, AR (2013). Presenting an optimal model of managers' effectiveness (Case study of East Azarbaijan governors in 2009). Productivity Management, Year 7, No. 26, pp. 211 197. . ]in persian[
Bakker, A. B., Demerouti, E., and Schaufeli, W.B. (2003). Dual processes at work in a call center: An application of the job demands–resources model. European Journal of Work and Organizational Psychology, Vol. 12, 393– 417.
Baum, N. L., Stokar, Y. N., Ginat-Frolich, R., Ziva, Y., Abu-Jufara, I., Cardozo, B. L., Pat-Horenczyk, R., & Brom, D. (2018). Building Resilience Intervention (BRI) with teachers in Bedouin communities: From evidence informed to evidence based. Children and Youth Services Review, 87(4), 186–191
Bjuggren, C. M. (2018). Employment protection and labor productivity. Journal of Public Economics, 157, 138-157.
Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International journal of hospitality management, 31(1), 180-190
Croonen, E.P., Brand, M.J. (2013). Antecedents of Franchisee Trust. J Market Channels. 20 (1-2):141-68.
Gülaçt F. (2010). The Effect of Perceived Social Support on Subjective Well-Being. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2:3844–49.
Koeh Pima, Reza (2018). Investigating the relationship between the quality of work life and job stress in employees of Saipa Company, Master's thesis, University of Tehran . ]in persian[
Kramer, M., & Engestrom, R. (2019). Teachers’ beliefs as a component of motivational force of professional agency. Learning, Culture and Social Interaction, 21(8), 214-222
Panaccio, A., & Vandenberghe, C. (2009). Perceived organizational support, organizational commitment and psychological well-being: A longitudinal study. Journal of Vocational Behavior, 75(2), 224-236.
Rozmjooi, Parvin and Zarei, Reza (2017). The mediating role of psychological empowerment in the relationship between perceived organizational support and perceived social support with the quality of work life, Journal of Psychological Methods and Models, No. 33, p. . ]in persian[
Shafizadeh; Hamid, Gila; Mehdi (2017), Predicting employee performance based on spirituality in the work environment and organizational support, Journal of Productivity Management, 12 (45): 177-198. . ]in persian[
Somech, A., & Bogler, R. (2019). The pressure to go above and beyond the call of duty: Understanding the phenomenon of citizenship pressure among teachers. Teaching and TeacherEducation, 83(7), 178-187.
Timourenjad, Kaveh, Serihi Esfestani, Rasoul, (2009); The effect of organizational learning on the psychological empowerment of the headquarters staff of the Ministry of Economic Affairs and Finance, Management Improvement and Development Studies Quarterly, No. 62, Summer and Fall 89. . ]in persian[
Walton, R.E. (1973). “Quality of worklife: what is it? “ Sloan management review, Fall Zarean M, Kakavand A, Hakami M. A comparison of social competence, perceived social support,. psychological well-being and self-efficacy sense among women seeking abortion and women non- seeking abortion. Int J Huma Cul Stud 2016; 1(1): 770-5. [in Persian]
Zumrah, A. R. (2015). Examining the relationship between perceived organizational support, transfer of training and service quality in the Malaysian public sector. European Journal of Training and Development, 39(2), 143-160.
_||_