طراحی و تبیین مدل سنجش اثربخشی سیستم آموزشی بر مبنای استراتژی های منابع انسانی
الموضوعات :
الهام کاویانی
1
,
لیلا جزایری
2
,
لیلا قزاقی
3
1 - گروه علومتربیتی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3 - علوم تربیتی .دانشکده ادبیات و علوم انسانی .دانشگاه ازاد واحد کرمانشاه.ایران
تاريخ الإرسال : 13 الأحد , ربيع الأول, 1444
تاريخ التأكيد : 13 الأربعاء , جمادى الأولى, 1444
تاريخ الإصدار : 27 الجمعة , صفر, 1444
الکلمات المفتاحية:
اثربخشی,
استراتژی&rlm,
های منابع انسانی,
ایلام,
سیستم آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: به منظور سنجش اثربخشی سیستم آموزشی در مراکز آموزشی ، منابع انسانی از بهترین ملاک های سنجش اثر بخشی هستند، بنابر این پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل سنجش اثربخشی سیستم آموزشی بر مبنای استراتژی های منابع انسانی در دانشگاه فرهنگیان ایلام انجام شد. روش شناسی پژوهش: برای انجام این پژوهش که به روش ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد در بخش کیفی از مطالعات کتابخانه ای پیرامون موضوع انجام گردید و به منظور شناسایی مؤلفه ها، ابعاد و شاخص های مؤثر در اثربخشی طی مراحل مختلف مصاحبه هایی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مربیان و مدرسان آموزش، کارشناسان آموزش و صاحب نظران دانشگاهی فرهنگیان ایلام بود که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 38 تفر انتخاب شدند. یافتهها: این مدل داراس سه بعد درونداد، بعد پردازش و بعد برونداد بود. بعد درونداد شامل 8 مؤلفه و۳۳ شاخص، بعد پردازش شامل یک مؤلفه و چهار شاخص و بعد برونداد شامل یک مؤلفه و چهار شاخص بود. مدل حاصل از تحلیل داده ها شامل 10 مولفه هدف گذاری و برنامه ریزی، محتوای دوره امکانات و تجهیزات آموزشی، منابع مالی ، فراگیران، نیازسنجی آموزشی، کارشناسان و عوامل اجرایی، بررسی ویژگی های مدرسان و مربیان، نحوه اجرای دوره های آموزشی و عملکرد و نتیجه است، همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد بین شاخص های مربوط به مؤلفه موثر بر اثر بخشی آموزشی مولفه بررسی ویژگی های مدرسان و مربیان، نیازسنجی آموزشی دارای رتبه اول و دوم اولویت است.
المصادر:
References
Akrami, M; Shalbaf, O; Ezzati, A, M. (2015) Implementation of intelligent educational systems in the context of mobile learning. Journal of Human Resources Education and Development. Summer 2015, Vol 5, NO 17, PP 55 - 65.[In Persian]
Bloom, B. (2017) Learning Domains or Blooms Taxonomy available at: nwlink.com.
Sarchehani, Z; Zare, R; Ghanbari, C; Qaltash, A.(2018) Pathology of school administrators' performance evaluation system: findings of a qualitative research. Journal of School Administration Vol 6, No 2, Autumn & Winter 2018. [In Persian]
Dahiya, S. Jha, A. (2011). "Review of Training Evaluation", International Journal of Computer Science and Communication, 2(1), pp. 11-16.
Dolati, H; Enayati, S; Zamani, F. (2015), The role of information technology in the process of knowledge management system (Case study of Imam Khomeini University of Marine Sciences), Journal of Marine Sciences, Vol 1, No 2, PP 11-30.[In Persian]
Danaeifard, H, Alwani S. M, Azar, A. (2008). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach, Tehran: Saffar Publications.
Haslinda, A. Mahyuddin, M.Y. (2009). "The Effectiveness of Training in the Public Service", American Journal of Scientific Research, 6 (2009), pp. 39-51.
Mohammadi A. (2020) Information technology in educational management. Ormazd Research Journal, Vol 2, No 50 (Appendix 2); From PP 6 - 26 .[In Persian].
Motamedi, Majid; Mohadi, Mohammad Mahdi; Moradi, Mena (2017) Effectiveness of training courses (case study: training of employees of Islamic Azad University, Firoz Koh branch). Development and Transformation Management Quarterly 14 (2012) 29-19. [In Persian].
Hosseinpour, Hassan; Tabari Mojtabi; Bagherzadeh Mohammadreza (2022) Development of a model for measuring the effectiveness of short and medium-term training courses in the academic community of medical sciences. Iranian Political Sociology Monthly. Vol 5, No11. February 1401. PP 4136-. 4151.10.30510/psi.2022.305451.232
Najafi Hezarjaribi, H; Kopaei, Sh.(2017) Designing a distance education management model for the Iranian higher education system. Two Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies. Year 8, No. 51, Spring and Summer 2017: 35-60 .[In Persian]
Noe, R.A. (1999). Employee Training & Development. MC Graw Hill.
Quesada, C., Pilar P.H. and Berta, E. (2011). "Evaluating the Efficiency of Leadership Training Programmes in Spain", Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30(2011), pp. 2194-2198
Rea, l. (2005) Training programme evaluation.available at:com.
Robbins, S (2006), Organization Theory, translated by Dr. Seyed Mehdi Alvani and Hassan Danaeifard, Tehran: Saffar Publications.
Saadat, E. (2001), Human Resources Management, Tehran: Samat Publications.
Schuler, R., Shimon L., Dolan (2005) Management of Personnel and Human Resources, translated by Mohammad Saebi and Mohammad Ali Tusi, Tehran: Publications of the Higher Institute of Management Education and Research and Planning.
Sarchahani, Z., Zare, R., Ghanbari, S., & Gholtash, A. (2018). Pathology of Administrators performance evaluation system: The results of Qualitative research. Journal of School Administration, 6(2), 264-284.
Soltani, I (2006), Interaction of needs assessment and effectiveness of education in learning organizations in Isfahan: Arkan Danesh Publications .[In Persian]
Shirmohammadi, M.(2011). "Effects of an Emotional Intelligence Training Programme on Service Quality of Bank Branches", Managing Service Quality, 21(5), pp. 552-567 .[In Persian].
Shouri Bidgoli A, Vaisi G, Sharifi Rad G. (2022) Explanation of the Factors Involved in the Efficacy of Education in Developing Educational Curricula of Medical Universities. RME 2022; 14 (3) :38-48.
Thacker, j. W .Nick B (2016) Effective Training : Ststems, Strategies & Practices, second Edition - Prentice Hall of India Private Limited.
Wright, D. (2007).Human Resources Strategy. Available at: gmu.ac.uk
Zaciewski, R.D. (2001). "Measuring Training's Effectiveness”, Quality Progress, 34(6), pp. 36-42.
_||_