واکاوی مؤلفه ها و ابعاد رسالت مدارس در پسا کرونا به شیوه داده بنیاد
الموضوعات :فرانک موسوی 1 , لیلا جزایری 2 , لیلا قزاقی 3 , مرتضی کلهری 4 , فاطمه سلیمی 5 , یحیی محمدی 6 , حسین حسنی 7 , نادیا حسنوند 8 , فاطمه احمدوند 9 , مریم محمدی 10 , نازنین امینی 11 , فرامرز عزیزی 12 , محمد خمیس آبادی 13 , سیروس میرزا بیگی 14
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3 - علوم تربیتی .دانشکده ادبیات و علوم انسانی .دانشگاه ازاد واحد کرمانشاه.ایران
4 - مدیر امور اداری دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه
5 - مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
6 - دانشگاه آزاد کرمانشاه
7 - رئیس اردوگاه دانش آموزی استان
8 - مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد کرمانشاه
9 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
10 - علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
11 - کرمانشاه معلم خیابان بوستان شرقی کوچه دوم پلاک ۱۵طبقه همکف
12 - کرمانشاه شهرستان دالاهو شهر ریجاب روستای گوشکری
13 - آموزش و پرورش
14 - مدیر
الکلمات المفتاحية: رسالت مدارس, کرونا, نظریه داده بنیاد,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: مدارس از مهمترین ارکان توسعه هر کشوری هستند زیرا نیروی انسانی متخصص و کارآمد را برای آن کشور تربیت میکنند؛ اما همه گیری ویروس کرونا همه سازمان ها و رسالت مدارس و سیستم آموزشی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هدف از انجام این پژوهش واکاوی ابعاد و مؤلفه های رسالت مدارس در شرایط پسا کرونا بهمنظور پیشنهاد برنامه مدون برای مدیریت شرایط پسا کرونا در مدارس بود. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش، کیفی و از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری شامل متخصصین رشته مدیریت آموزشی بود که برای گردآوری دادههای کیفی با 14 نفر از متخصصین رشته مدیریت آموزشی مصاحبه انجام شد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. یافته ها: با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش، بررسی اسناد و تجزیهوتحلیل محتوای مصاحبهها، مؤلفهها و ابعاد رسالت مدارس شناسایی شد. طی این سه مرحله 148 کد باز، 13 کد محوری و 5 کد انتخابی شناسایی شد که رسالت مدارس در شرایط پسا کرونا شامل پنج رسالت حفظ سلامت روانی و جسمی، ارتقای وضعیت مالی و اقتصادی، ارتقای آموزشی و فرهنگی، ارایه مشاوره و رسالت ارزیابی مستمر شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد مدارس در پساکرونا دارای رسالت هایی هستند که باید در ابتدا شناسایی شوند و برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت به این رسالت ها عمل گردد.
References
- Abdi, Hamid; Mirshah Jafari, Seyed Ibrahim; Nili, Mohammad Reza; Rajaeipoureh, Saeed (2017) The future curriculum in order to realize the prospects and missions of higher education in Iran on the horizon of 1404. Bi-Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies Year 8, Issue 16, Fall and Winter 2017, 88-59. ]in persian[
- Articles of Association of Farhangian University, (2011). Supreme Council for Cultural Revolution.
- Basi Boroujeni, Majid and Javad Yar Ali, (2016), A Study of the Mission of Farhangian University for the Future Teacher Training, Second National Conference on Teacher Training, Isfahan, Farhangian University, University of Isfahan. ]in persian[
- Document of fundamental change in education. (2011). Supreme Council for Cultural Revolution.
- Farhangian University Strategic Plan on the horizon of 1404 (2016), Farhangian University Board. ]in persian[
- Khanifar, Hussein; Naderi Bani, Nahid; Ebrahimi, Salahuddin; Fayazi, Marjan; Rahmati, Mohammad Hossein (2020) School principals competency, knowledge, ability and skills and model presentation. Bimonthly Scientific. ]in persian[
- Research Quarterly New Approach in Educational Management, Eleventh Year No. 4, December and January, 45 consecutive.
- Saatchi, Katayoun; Najafian, Farhangian(2017) University (Pillar of Education Transformation) Missions and Missions. The first international conference on management research and humanities. ]in persian[
- Shafipour Motlagh (2020) Designing a school management model for principals to prevent coronavirus (Quid 19) by content analysis. Bimonthly Scientific-Research Quarterly New Approach in Educational Management, Eleventh Year No. 4, October and November, 44 consecutive. ]in persian[
- Khob Chehre, Mohammad; Akbari, Ahmad; Pourshafei, Hadi; Charabin, Muslim (2019) Identifying and prioritizing the dimensions and components of standard education. Quarterly Journal of Leadership and Educational Management of Islamic Azad University, Garmsar Branch, Year 1, Issue 1, Spring 2019. ]in persian[
- Mohammadi, Manijeh and Gholam Hossein Mikaelo, (2016), The mission of Farhangian University in training qualified teachers, Second National Conference on Teacher Training, Isfahan, Farhangian University, University of Isfahan: Comprehensive information base of the Ministry of Education. ]in persian[
- Tong Z-D., Tang A., Li K-F., Li P.,Wang H-L., Yi J-P. (2020).Potential presymptomatic transmission of SARS-CoV-2, Zhejiang Province, China. Emerg Infect Dis. 2020 May. https://doi. org/10.3201/ eid2605.200198. ]in persian[
- Wu Z. McGoogan J.M. (2020). Characteristics of and Important Lessons from the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: Summary of a Report of 72 314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention external icon. JAMA. Published online: February 24.DOI:10.1001/jama.2020.2648.
_||_