ارائه مُدل تحلیلی تجارت الکترونیک صنایع آموزشی ایران
الموضوعات :
1 - دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد،ایران
2 - دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد، بروجرد، ایران
الکلمات المفتاحية: تجارت الکترونیک, وزارت آموزش و پرورش, صنایع آموزشی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: تجارت الکترونیک، انجام فعالیتهای تجاری اعم از فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای رایانهای و اینترنت است. هدف پژوهش حاضر ارایه مدل تحلیلی تجارت الکترونیک صنایع آموزشی مورد نیاز مدارس کشور بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) که به صورت کیفی و با استفاده از مصاحبه های عمیق، به کمک فرایند نظام مند ضبط و ثبت داده ها انجام شد. روش نمونه گیری، طبقه ای هدفمند بود و جامعه آماری پژوهش را 15 نفر از استادان و صاحب نظران مرتبط با بازاریابی و 13 نفر از مسئولین بازاریابی و فروش اینترنتی شرکت های تولیدکننده کالاهای آموزشی تشکیل می داد که مصاحبه با آنها به روش گلوله برفی انجام شد. سپس داده های حاصل از مصاحبه ها به روش داده بنیاد و از طریق سه مرحله کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت مدل طراحیشده، مدل زمینهای[1] بود که به بسترهای کلان و زیرساخت ها، جهت تبیین فرایند پیاده سازی تجارت الکترونیک در صنایع آموزشی کشور میپردازد. یافته ها: شامل 6 مقوله اصلی به عبارت شرایط علّی (سرپرستی- سیاستگذاری- شغلی- اقتصادی)، شرایط زمینهای (الگو پذیری- سبک زندگی- توسعه فاوا- یادگیری محیطی)، شرایط مداخلهگر (اطلاعاتی- فنی- حقوقی- فرهنگی)، راهبردها ( نیروی انسانی- تجهیزات- بومیسازی)، پیامدها (اقتصادی- ساختاری – فرهنگی- محیطزیست) و پدیده محوری، پیاده سازی تجارت الکترونیک در بخش تولیدات صنایع آموزشی بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج کیفی حاصل از این پژوهش نشان داد که دنیای اینترنت و تجارت الکترونیک، در بخش تولیدات صنایع آموزشی ایران سبب هدفمند کردن فعالیت های مشتری مداری خواهد شد.
Al-Somali, S. (2011). Electronic commerce adoption: a study of business to business practices in Saudi Arabia. http://eprirints.aston.ac.uk/15657/1/AL-Somali=phd thesis=069911440 pdf (accessed 26 Oct.2010). 53.
Baena, V. (2016). Online and mobile marketing strategies as drivers of brand love in sports teams: Findings from Real Madrid. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 17(3), 202-218.
Bireline, G. (2014). social media in sports: a phenomenological study of athletes and online communication. Thesis of Lynchburg, Virginia, united states of America.
Dosti, M. (2016). Identification and ranking of obstacles and factors for the development of selected football clubs in Mazandaran province. Journal of Sports Management and Motor Behavior, 12( 23), 236-219. [In Persian]
Ebrahimi, S. (2019). Study of barriers to the use of e-commerce in companies producing sports equipment in Tehran province. (Master Thesis in Sports Management). Mazandaran University, Iran. [In Persian]
Ghasemi, Kobra Mokhtari, Vahid and Amini, Mansou (2017) Security and Electronic Commerce, Proceedings of the Fourth Electronic Commerce Conference, Tehran: Deputy Minister of Planning and Economic Affairs of the Ministry of Commerce. [In Persian]
Gholamian, J&; Shajeh, R. (2007) .Review of the website of Iranian sports organizations and federations based on general and specialized evaluation criteria. Fourth Student Scientific Conference on Physical Education, Al-Zahra University, Tehran, Iran .[In Persian]
Haghighi Torabi, T; Ghorbani, M; Bagheri, M;& Tarighi, S. (2015). New methods of financing football clubs in developed countries and its comparative study with developing countries (special case: professional football clubs of Iran and England Premier League). Investment Knowledge Quarterly, 4( 13), 231-217. [In Persian]
Hosseinpour, Jafar and Rezaei, Javad (2014). A Study of the Methods of Creating Information Nobility in E-Commerce, Quarterly Journal of Intelligence and Criminal Research, Year 9, No. 3, pp. 73-85. [In Persian]
Insight, R.(2015). The Global Information Technology Report 2015. World Economic Forum. ISBN: 978-92-95044-48-7
Jeong Hugh Han, Hag-Min Kim,. 2019. The role of information technology use for increasing consumer informedness in cross-border electronic commerce: An empirical study, Electronic commerce Reseaech and Application
Julio, K; Miguel, C;& David, M.(2018). Reference Model for the Implementation of an E-Commerce Solution in Peruvian SMEs in the Retail Sector. International Journal of Computer and Information Engineering
Li, w; & Dai, y. (2015). Research on Value Evaluation of E-commerce Business Model. Procardia Computer Science, 60.
Lotfi, K; Asgarian, F;& Lotfi Bamchi, S. (2017). Investigating the technical and non-technical limitations of e-commerce of sports goods (Case study: East Azerbaijan province). Journal of Sport Management and Motor Behavior ,24, 95-106. [In Persian]
Nah, F; Fui-Hoon, Smith; N-Samuel, X; & Cheng, M. (2016). The Impact of Security Cues on User Perceived Security in e-Commerce, 9750. 164-173. 10.1007/978-3-319-39381-0_15.
Phan, P. (2015). The business of translation: initial conditions and firm capacity in taking discoveries to market. The Journal of Technology Transfer, 41. 10.1007/s10961-015-9411-1
Rahimizadeh, M; & Godarzi, M. (2016). Challenges of e-commerce development in the country's sports industry from the perspective of experts. Proceedings of the First National Conference of the Iranian Sports Management Association. [In Persian]
Rahimonia, F; Amini, M ;& Nabizadeh, T. (2012). Provide a framework for the process of building e-trust and developing e-commerce. Sixth National Conference on Electronic Commerce and Economics. Tehran Iran. [In Persian]
Razavi, S.G. (2013). Determining the barriers to e-commerce of companies producing sports equipment from the perspective of the country's sports managers. Master Thesis. Amol: Faculty of Physical Education and Sports Science, Mazandaran University, Iran. [In Persian]
Razavi, S.G; Hosseini, S.E& ; Razavi, S.M.H. (2014). Barriers to e-commerce of companies producing sports equipment from the perspective of the country's sports managers. Applied Science in Sports, 2( 4), 66-55.[In Persian]
Rezaei, S. (2013). Designing Effective Business Mechanisms in Sari of Iranian Football Clubs. PhD Thesis in Sports Management, Tarbiat Modares University,155-142. [In Persian]
Santiago, I;& et al. (2013). Pradas Barriers and drivers for non-shoppers in B2C e-commerce: A latent class exploratory analysis. Computers in Human Behavior, 29(2), 314-322. [In Persian]
Seng, C. S; & Keat, L. H. (2014). Marketing sports products on Facebook: the effect of social influence. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 61(1), 65-73. [In Persian]
Shahabadi, A; & Ganji, M. (2015). Challenges and Opportunities of Maturity and e-Readiness Status of the Islamic Republic of Iran in Comparison with Selected Islamic and Developed Countries for the Development of e-Commerce and Electronic Economy. Journal of Strategy Development, (41), 66-30. [In Persian]
Strauss-Strauss, A; & Corbin, J. (2011). Principles of Qualitative Research Methodology, Basic Theory; Procedures and Manners. Translated by Buick Mohammadi. Publications of the Institute of Humanities and Cultural Studies.
Timmers,P (2118) “ Bussiness Models for Electronic Markets” Electronic Morkes,Vol 8,No 2,pp3-8.
Tramazadeh, M. (2017). The role of e-commerce in the marketing of sports brands. 3rd International Conference on Physical Education and Sports Science, Tehran, December 2017. [In Persian]
Yu, H. -C., Hsi, K. -H., & Kuo, P. -J. (2013). Electronic payment systems: ananalysis and comparison of types. Technology in Society, 24(3), 331-347.
_||_