اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان دختر متوسطه دوم
الموضوعات :
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
الکلمات المفتاحية: آموزش شناختی رفتاری, سلامت روان, دانشآموزان, تابآوری تحصیلی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری تحصیلی و سلامت روان دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه دو شهر شیراز بود. روش شناسی پژوهش: طرح پژوهش تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه دو شهر شیراز خواهد بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحله انتخاب شد، به این نحو که از میان دبیرستانهای آن ناحیه یک مدرسه انتخاب و از آن مدرسه به طور تصادفی دو کلاس تعیین و به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (۳۰ نفر) جایگزین شدند. این افراد از طریق توزیع پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئلز و پرسشنامه سنجش سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر مورد سنجش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها جهت بررسی متغیرها و فرضیههای پژوهش از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و شاخصهای آمار استنباطی نظیر آزمون تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: بین تابآوری تحصیلی گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد و همچنین بین سلامت روان گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنادار وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر تابآوری تحصیلی تاثیر مثبت معنادار دارد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس گویای آن است که آموزش شناختی رفتاری بر سلامت روان دانش آموزان موثر است.
_||_