نقش واسطه ایی مسئولیت پذیری در رابطه ی بین جو آموزشی و اشتیاق به تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سرچهان
الموضوعات :
نرگش هاشمی
1
,
حجت اله فانی
2
1 - ,وزارت آموزش و پرورش، معلم مقطع ابتدایی شهرستان سرچهان
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی
تاريخ الإرسال : 27 الثلاثاء , شوال, 1442
تاريخ التأكيد : 30 الجمعة , ربيع الأول, 1443
تاريخ الإصدار : 18 الجمعة , جمادى الثانية, 1443
الکلمات المفتاحية:
جو آموزشی,
مسئولیت پذیری,
دانش آموزان.برنامه,
اشتیاق تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش نقش واسطه ای مسئولیت پذیری در رابطه بین جوّ آموزشی و اشتیاق به تحصیل دانش آموزان بود.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان سرچهان می باشد که تعداد آنها برابر با 2189 بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای 173 نفر انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فریدل و پاریس، مسئولیت پذیری نعمتی و جوّ آموزشی راف و همکاران مورد سنجش قرار گرفتند. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون معنیداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده خطی و رگرسیون سلسله مراتبی به شیوه بارون و کنی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که جوّ آموزشی قادر به پیشبینی مسئولیت پذیری دانش آموزان میباشد؛اشتیاق تحصیلی قادر به پیشبینی مسئولیتپذیری دانش آموزان میباشد؛ مسئولیت پذیری نقش واسطه ای معناداری بین جوّ آموزشی و اشتیاق به تحصیل نقش میانجی را ایفا می کند.
المصادر:
References
Allameh, S. &Ghorbanalizadeh, M. (2016). School social capital and felonious behaviors.The first conference on novel studies in social and economic sciences(in Persian)
Alvani,S.M & Mirali,S.T.(2002).Social capital:concepts and theories.Journal of management 33 &34: 3 – 26.(in persian)
Chaharband, F.,(2009). Considering the role of basic education in the knowledge-based economy in Iran.University Allameh Tabatabaie.Tehran. (in Persian)
Kheirandis, M. & Jamshidi.H.(2016).The effect of social capital on organizational Entrepreneu
Through job motivation mediation.managing social capital.3(1):43-68.
Bailey, A. V. G. (2016). The Knowledge Effects of Founders' Human and Social Capital on Entrepreneurship (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
Bourdieu, P. (2011). The forms of capital.(1986). Cultural theory: An anthology, 1, 81-93.
Burt, R. S. (1997). The contingent value of social capital. Administrative science quarterly, 339-365.
Freidus, A., & Noguera, P. A. (2017). Making Difference Matter: Teaching and Learning in Desegregated Classrooms. The Teacher Educator, 52(2), 99-113.
Ginsburg, L., Berta, W., Baumbusch, J., Dass, A. R., Laporte, A., Reid, R. C., ... & Taylor, D. (2016). Measuring Work Engagement, Psychological Empowerment, and Organizational Citizenship Behavior Among Health Care Aides. The Gerontologist, 56(2), e1-e11.
Giroux, Henry and Anthony Penna. "Social Education in the Classroom: The Dynamics of the Hidden Curriculum." The Hidden Curriculum and Moral Education. Ed. Giroux, Henry and David Purpel. Berkeley, California: McCutchan Publishing Corporation, 1983. 100–121.
Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American journal of sociology, 78(6), 1360-1380.
Hanselman, P., Grigg, J., K. Bruch, S., & Gamoran, A. (2016). The consequences of principal and teacher turnover for school social resources. In Family environments, school resources, and educational outcomes (pp. 49-89). Emerald Group Publishing Limited.
Harvey, J., Lévesque, M., & Donnelly, P. (2007). Sport volunteerism and social capital. Sociology of sport journal, 24(2), 206-223.
Jones, C. I., & Williams, J. C. (1998). Measuring the social return to R&D. The Quarterly Journal of Economics, 113(4), 1119-1135.
Kaggelaris, N. Koutsioumari, M. I. (2015), "The breaktime as part of the hidden curriculum in Public High School", Pedagogy theory & praxis 8 (2015): 76-8
Lin, N. (2017). Building a network theory of social capital. In Social capital (pp. 3-28). Routledge.
Lins, K. V., Servaes, H., & Tamayo, A. (2017). Social capital, trust, and firm performance: The value of corporate social responsibility during the financial crisis. The Journal of Finance, 72(4), 1785-1824.
Martin, Jane. "What Should We Do with a Hidden Curriculum When We Find One?" The Hidden Curriculum and Moral Education. Ed. Giroux, Henry and David Purpel. Berkeley, California: McCutchan Publishing Corporation, 1983. 122–139.
Nag, P. T. (2017). The Critical Importance of Schools and School Leaders. In Lee Kuan Yew’s Educational Legacy (pp. 43-54). Springer Singapore.
Nazoktabar,H&Veisi.R.(2008).Analyse of relation of social capital with children studing.Quarterly of management and development.68:121-149.
Nolan, A., & Molla, T. (2017). Teacher confidence and professional capital. Teaching and teacher education, 62, 10-18.
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: America’s declining social capital. In Culture and politics (pp. 223-234). Palgrave Macmillan US.
Putnam, R. D. (2017). Education, diversity, social cohesion, and ‘social capital.
Putnam, R. D., & Helliwell, J. F. (1999). Education and social capital. National Bureau of Economic Research.
Salloum, S. J., Goddard, R. D., & Larsen, R. (2017). Social Capital in Schools: A Conceptual and Empirical Analysis of the Equity of Its Distribution and Relation to Academic Achievement. Teachers College Record, 119(7), n7.
Seibert, S. E., Kraimer, M. L., & Liden, R. C. (2001). A social capital theory of career success. Academy of management journal, 44(2), 219-237.
Shorakayi Ardakani,J.,Reyahinezhad.H. &Razaghi,H.(2011).Sanctioned law of High board of education.Tehran.School publication. (in Persian)
Skinner, J., Zakus, D. H., & Cowell, J. (2008). Development through sport: Building social capital in disadvantaged communities. Sport management review, 11(3), 253-275.
Talmage, C. A., Peterson, C. B., & Knopf, R. C. (2017). Punk rock wisdom: An emancipative psychological social capital approach to community well-being. In Handbook of Community Well-Being Research (pp. 11-38). Springer Netherlands.
Zhang, J., Scardamalia, M., Reeve, R., & Messina, R. (2009). Designs for collective cognitive responsibility in knowledge-building communities. The Journal of the Learning Sciences, 18(1), 7-44.
_||_