بررسی میزان برخورداری دانشآموزان ابتدایی از مهارتهای اجتماعی و اخلاقی شهروندی
الموضوعات :سهیلا حسین پور 1 , الهه حاج فتعلی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانش آموخته رشته برنامهریزی آموزشی، واحد علوم و تحقیقات. دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش. معلم و دانش آموز, اجتماعی ـ اخلاقی, همدلی, مسئولیتپذیری, مهارتهای شهروندی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان برخورداری دانشآموزان ابتدایی از مهارتهای اجتماعی و اخلاقی اخلاق شهروندی: مقایسه دیدگاه معلمان زن و دانشآموزان انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و نحوه گردآوری دادهها از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است جامعه هدف دانشآموزان دوره ابتدایی منطقه دو شهر تهران است با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد نمونه 90 نفر معلم زن و دانشآموزان 350نفر محاسبه شد که از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوایی آن توسط اساتید و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت تایید شد، و برای به دست آوردن پایایی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که 841/0 محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد میزان برخورداری دانشآموزان از مؤلفههای مشارکت فعال، همدلی، مسئولیتپذیری بالاتر از حد متوسط و مؤلفههای روابط بینفردی، قدرت تصمیمگیری و تفکر انتقادی پایینتر از حد متوسط است. بین دیدگاه دانشآموزان و معلمان در خصوص میزان برخورداری دانشآموزان از مؤلفههای شهروندی اختلاف معنیداری وجود دارد.
_||_