بررسی میزان توجه به مولفه های حقوق تربیتی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی
الموضوعات :فاطمه جوانمرد 1 , صدیقه قلتاش 2 , مهدی سپهری نیا 3
1 - آموزش و پرورش سرچهان، معلم مدرسه ابتدایی
2 - 2. معلم دوره ابتدایی، اداره آموزش و پرورش سرچهان، سرچهان، فارس.
3 - معلم دوره ابتدایی، اداره آموزش وپرورش آباده، آباده، فارس
الکلمات المفتاحية: مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی, حقوق تربیتی, تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
چکیدهمقدمه و هدف:هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفه های حقوق تربیتی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی است.روش شناسی پژوهش: روش تحقیق، تحلیل محتوای کمّی و واحد تحلیل، متن، تمرین و تصویر است. در این پژوهش مؤلفههای حقوق تربیتی شامل حق دسترسی به آموزش وپرورش، مؤلفه حق برخورداری از آموزش وپرورش باکیفیت و مؤلفه احترام به حقوق انسانی است. جامعه آماری، کتب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی است که حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم ۴۲ مرتبه، پایه پنجم ۳۸ مرتبه و پایه ششم ۳۷ مرتبه به مؤلفه های حقوق تربیتی کودک توجه شده است.در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم بیشترین مؤلفه مورد توجه، مؤلفه حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت با بیست و پنج مرتبه تکرار بوده است. در کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم بیشترین مؤلفه مورد توجه، مؤلفه احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش با بیست و شش مرتبه تکرار بوده است.
References
1- Ahmadifar, R., & Nouri, A. (2019). Principles related to the basic rights of students in the Iranian legal system, Quarterly Journal of Education, 35 (4), 87-106 .[In Persian]
2- Amiri, M., Qaedi, Y., Zarghami, S., & Haji Hossein Nejad, Gh. (1393). Examining the conceptual framework of children's educational rights. Quarterly Journal of Arithmetic in Education (Philosophy of Former Education), 1 (2), 31-46. .[In Persian]
3- Asadian, S., Dosti, S., & Piri, M. (1399). Analysis of the sixth-grade elementary curriculum from the perspective of paying attention to students' educational rights from the perspective of teachers and students, Quarterly Journal of Research in Curriculum Planning, 17 (64), 167-177. .[In Persian]
4- Covell, K., Howe, R. B., & Polegato, J. L. (2011). Children’s human rights education as a counter to social disadvantage: A case study from England. Educational Research, 53(2), 193-206.
5- Doosti, S. (2015). Curriculum analysis of the fifth and sixth grades of the elementary school in terms of attention to the concept of educational rights of children based on the views of teachers and students, Master Thesis, Shahid Madani University of Azerbaijan, Faculty of Educational Sciences and Psychology.[In Persian]
6- Maleki, H. (2001). Curriculum planning. Tehran: Payame Andisheh Publishing Institute.[In Persian]
7- Osler, A., & Starkey, H. (2000). Children's rights and citizenship: some implications for the management of schools. The International Journal of Children s Rights, 6(3), 313-333.
8- Pooladvand, M. (2017). Evaluation of Economic Education Components in First Grade Social Studies Textbooks, M.Sc. Thesis, Payame Noor University, Tehran, Payame Noor Center, South Tehran .[In Persian]
9- Shumba, A. (2003). Children’s rights in schools: What do teachers know? Child Abuse Review, 12(4), 251-260. https://doi.org/10.1002/car.800.
11- Yari Gholi, B. Abbasi Choobtrash, M., & Abbasi, S (2019). The place of educational law components in elementary school textbooks. Cultural-Social Strategy Quarterly, 8th year, No. 30.[In Persian]
12- Yahya Qarabagh, N. (1399). Review of legal content in elementary school textbooks. Scientific-Research Quarterly of Education, 36 (2): 67-90.[In Persian]
_||_