بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان
الموضوعات :Mohammad Ali Nadi 1 , Saeedeh Moeini 2
1 - Assistant Professor, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - M.A in Educational Management
الکلمات المفتاحية: مشارکت کارکنان, توسعه همه جانبه, راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان, Employee Participation, Solutions to increase employee’s participation, Comprehensive development,
ملخص المقالة :
امروزه مشارکت کارکنان به عنوان یکی از اعجاز بر انگیزترین رویکردهای توسعه منابع انسانی در جهت توسعه و بالندگی سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان برای توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان به مرحله اجرا در آمده است. و با کمک 8 عامل مؤثر در افزایش مشارکت کارکنان که شامل نظام پیشنهادات، حلقههای کیفیت، تیمهای خودگردان، کار تیمی، شورای کاری(شورای اسلامی کار)، مالکیت کارکنان، آزادی صنعتی و مذاکرات دسته جمعی بوده مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه سرپرستان و کارشناسان شرکت ذوبآهن اصفهان و حجم نمونه برابر با 327 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده برگزیده شدند. گردآوری داده ها و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که حاوی 45 سؤال بسته پاسخ بوده، صورت گرفته است. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، اسپیرمن براون و گاتمن به ترتیب برابر 93/0، 76/0 و 76/0 محاسبه شد و برای روایی و اعتبار پرسشنامه، از روایی صوری، محتوایی و سازه بهره گرفته شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی( آزمون t تک نمونهای، آزمون فریدمن، ضریب همبستگی، تحلیل مسیر(مدل معادلات ساختاری) و آزمون Tسوبل) انجام گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داده است که راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان با استفاده از نظام پیشنهادات، حلقههای کیفیت، تیمهای خودگردان، کار تیمی، شورای کاری(شورای اسلامی کار)، مالکیت کارکنان، آزادی صنعتی و مذاکرات دسته جمعی بالاتر از سطح متوسط بوده است. از بین راهکارهای پیشنهاده شده بالاترین میانگین با 13/4 مربوط به مالکیت کارکنان و پایینترین میانگین با 73/3 مربوط به تیمهای خودگردان بوده است. بر اساس آزمون فریدمن، میانگین رتبه بندی راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان برای توسعه همه جانبه شرکت ذوب آهن اصفهان، مالکیت کارکنان 68/5 بالاترین رتبه و حلقههای کیفیت با 68/3 پایینترین رتبه را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل بین مجموعه رتبههای راهکارهای افزایش مشارکت کارکنان در سطح 01/0>p معنیدار بوده و مقدار خیدو برابر با 706/118 به دست آمده است.
1-Akao,Y., & Shigeru, M. (1994). QFD: The Customer-driven approach to quality planning and development, APO.
2- Badri, M. A. (2001). A Combined AHP-GP Model for Quality Control System. International Journal of Production Economics, 27-40.
3-Chan, L. K., & Ming, L. (1998). Prioritizing the technical measures in Quality function deployment, Quality Engineering.
4- Danaeifard, H., & Alvani, M. (2004). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach, Safaar Press.
5- Dagdeviren, M., Yavuz, S., & Kilinc, N. (2009). Weapon Selection Using AHP and TOPSIS Method Under Fuzzy Environment. Journal of Expert Systems with applications, 8143-8151.
6- Dong, E., & Lee, T. K., & Arditi, D. (2009). Automated stochastic quality function deployment system for measuring the quality performance of design/build contractors.
7- Lee, D. E., & Arditi, D. (2006). Total Quality Performance of D/B Firms Using Quality Function Deployment, Journal of Construction Engineering and Management.
8- Momeni, M. (2006). Modern Topics in Operations Research. Tehran University Press.
9- Naderi, E., & Seyfenaraghi, M. (1992). Research and evaluation methods in humanities, Badr press.
10-Terninko, John. (1996). QFD: Customer driven product design, Prentice Hall.
11- Saaty, Y. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill
12- Wang, J. J., & Yang, D. L. (2007). Using a Hybrid Multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Journal of Computer and Operation Research, 34, 3691-3700
13-Yi, K., & Juan, Y., & Horng, P. (2009). Housing refurbishment contractor's selection based on a hybrid fuzzy-QFD approach Elsevier.
14- Yi, Q., & Yang, S., & Qing, W. (2003). A fuzzy quality function deployment system for buildable design decision-makings, Elsevier.
_||_1- A
1-Akao,Y., & Shigeru, M. (1994). QFD: The Customer-driven approach to quality planning and development, APO.
2- Badri, M. A. (2001). A Combined AHP-GP Model for Quality Control System. International Journal of Production Economics, 27-40.
3-Chan, L. K., & Ming, L. (1998). Prioritizing the technical measures in Quality function deployment, Quality Engineering.
4- Danaeifard, H., & Alvani, M. (2004). Quantitative research methodology in management: a comprehensive approach, Safaar Press.
5- Dagdeviren, M., Yavuz, S., & Kilinc, N. (2009). Weapon Selection Using AHP and TOPSIS Method Under Fuzzy Environment. Journal of Expert Systems with applications, 8143-8151.
6- Dong, E., & Lee, T. K., & Arditi, D. (2009). Automated stochastic quality function deployment system for measuring the quality performance of design/build contractors.
7- Lee, D. E., & Arditi, D. (2006). Total Quality Performance of D/B Firms Using Quality Function Deployment, Journal of Construction Engineering and Management.
8- Momeni, M. (2006). Modern Topics in Operations Research. Tehran University Press.
9- Naderi, E., & Seyfenaraghi, M. (1992). Research and evaluation methods in humanities, Badr press.
10-Terninko, John. (1996). QFD: Customer driven product design, Prentice Hall.
11- Saaty, Y. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill
12- Wang, J. J., & Yang, D. L. (2007). Using a Hybrid Multi Criteria Decision Aid Method for Information Systems Outsourcing. Journal of Computer and Operation Research, 34, 3691-3700
13-Yi, K., & Juan, Y., & Horng, P. (2009). Housing refurbishment contractor's selection based on a hybrid fuzzy-QFD approach Elsevier.
14- Yi, Q., & Yang, S., & Qing, W. (2003). A fuzzy quality function deployment system for buildable design decision-makings, Elsevier.