شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت توسعه محصول جدید با رویکرد سیستم استنتاج فازی
الموضوعات :Saeid Jafari Khanshir 1 , Reza Radfar 2 , Reza Hosnavi 3 , Reza Azarafza 4
1 - Department of Economic and Management, Science and Research Branch, Islamic Azad university, Tehran,Iran.
2 - Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Associate Professor in Industrial Engineering, Malek ashtar University of Technology, Tehran, Iran
4 - Assistant Professor in Industrial Engineering, Sanandj Branch, Islamic Azad Univeristy, Sanandaj, Iran
الکلمات المفتاحية: New product development (NPD), توسعه محصول جدید, fuzzy inference system (FIS), سیستم استنتاج فازی, عوامل کلیدی موفقیت, Critical success factors (CSF), محصولات سامانه ای و پیچیده, Complex and product system (CoPS),
ملخص المقالة :
توسعه محصول جدید رویکردی نوین برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمه ای برای ورود به فضای رقابتی در شرایط چالشی است. شرکت ها می توانند با شناخت عوامل کلیدی موفقیت و کسب موقعیت ویژه در این عوامل، برای خود مزیت رقابتی ایجاد نمایند.تجزیه و تحلیل محققان در طول سال های اخیر درباره عوامل کلیدی موفقیت و دلایل شکست فرآیند توسعه محصولات جدید حاکی از آن است که مهم ترین این عوامل به مدیریت این فرآیند مربوط می شود. فرآیند توسعه محصول جدید در محصولات سامانه ای و پیچیده به دلیل پیچیدگی های فنی و اجرایی دارای اهمیت بیشتری است. از طرفی عوامل کلیدی موفقیت در صنایع متفاوت، یکسان نیستند. در نتیجه با وجود پیچیدگی های فرآیند توسعه و متفاوت بودن عوامل کلیدی موفقیت در صنایع مختلف، شناخت عوامل کلیدی موفقیت این گونه محصولات می تواند بنگاه را به سمت ارتقا اثربخشی فعالیت هایش راهنمایی کند و بنگاه می تواند از طریق ممیزی فرآیندهای سازمانی اش از نظر پشتیبانی فرآیندها از عوامل کلیدی موفقیت اش در جهت تقویت و عارضه یابی فرآیندها، اقدام مؤثر انجام دهد. در این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت توسعه محصولات جدید برای صنایع دانش بنیان تولید کننده محصولات سامانهای و پیچیده (CoPS) سه گروه عوامل کلیدی شامل توانمندی های تیم توسعه، منابع سازمانی و نظام ها و فرآیندهای سازمانی شناسایی شدند. در این تحقیق بعد از مرور ادبیات و شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت پروژه های توسعه محصولات جدید، با بهر گیری از روش سیستم استنتاج فازی(FIS) و مطالعه موردی این پروژه ها در صنعت مربوط، عوامل کلیدی موفقیت اولویت بندی و انتخاب شدند. انتخاب عوامل کلیدی در سیستم استنتاج فازی بر اساس قواعد استنتاج ایجاد شده و دو متغیر ورودی سیستم استنتاج شامل سطح حضور عوامل در فرآیند توسعه محصول و میزان موفقیت پروژه های توسعه محصول از نظر سه شاخص زمان، هزینه و کیفیت و درجه کلیدی بودن عوامل به عنوان متغیر خروجی سیستم استنتاج و با استفاده از نرم افزار مطلب و مدل سوجنو انجام شد.
- Amani, R . (2011). The appropriate model for increasing of R&D center effectiveness. Master thesis of MBA, M.A. University of technology, 73-74.
- Arabi, S. M., & Taghizadeh, M. (2008). Innovation Strategic Management. Cultural Research center press, Tehran, 386-388.
- Asgharpoor, J . (2007). Multi Criteria Decision Making. Tehran university press, Tehran, 319-320.
- Azar, A., & Faraji, H. (2009). Fuzzy management science. Mehrabanpub press, Tehran, PP 278-287.
- S. K. (2009). Managing effectively technology intensive organizations. Resa press, Tehran.
- S. (2007). Managing collaborative product development. Department of innovation design and product development, Malardalen University Press Dissertations 45, 57-63.
- Hobday, M. (2000). The project-based organization: an ideal form for managing complex products and systems? Research Policy, 29, 873-875.
- Houston American Productivity and Quality Center. (2003). Improving New Product Development Performance and Practices. American Productivity and Quality Center, Houston, TX, Available at: researchandmarkets.com/reports/42714/.
- Jasbi, J., & Nafari, N. (2009). Designing of well govern model according to open systems theory. Management science of Iran, 16, 85-117.
- Modarres, A., & Arezoman, M. (2008). Effecting factors on organization of product development team. 4th international conference of management in Iran.
- Owens, J. D. (2007). Why do some UK SME’s still find the implementation of a New Product Development process problematical? An Exploratory Investigation, Management Decision Journal, 45(2), 34-48.
- Radfar, R., & Khamseh, A., & Sarafraz, A., & Sarafraz, D. (2010). Necessity of new product development and role of innovation, R&D and technology on it. Journal technology growth, 18, 25-37.
- Salami, R., & Shafieipor, D. (2008). Internal organizational factor effecting on effectiveness R&D activity. 6th conference of R & D central of mine and industrial.
- Seyedhosseini, S. M., & Iranian, S. J. (2004). New product Development strategy, approach and findings, 2004, knowledge management journal, 64, 22-35.
- Seyedhosseini, S. M., & Ali Ahmadi, A. (2010). Agile New product Dvevlopment Model Using path Analysis Method for Iranian Auto Industries. Industrial Engineering and production management, 4(20), 77-89.
- Khanmohammadi, S., & Jasbi. J. (2010). An introduction to applied fuzzy logic. Islamic Azad University Press, Tehran.
- Taghavifard, M., (2008) New product development. Tadbir, 18, 19-27.
- Zandiyeh, (2001). Strategic management deployment. Samt Press. Tehran.
- Zavvari, H. (2011). Why Product Development Process Is Prolonged In Y. M. Group And What Are The Suggestions For Improvement? Master thesis of MBA, M. A. University of technology, 108-111.
- Amani, R . (2011). The appropriate model for increasing of R&D center effectiveness. Master thesis of MBA, M.A. University of technology, 73-74.
- Arabi, S. M., & Taghizadeh, M. (2008). Innovation Strategic Management. Cultural Research center press, Tehran, 386-388.
- Asgharpoor, J . (2007). Multi Criteria Decision Making. Tehran university press, Tehran, 319-320.
- Azar, A., & Faraji, H. (2009). Fuzzy management science. Mehrabanpub press, Tehran, PP 278-287.
- S. K. (2009). Managing effectively technology intensive organizations. Resa press, Tehran.
- S. (2007). Managing collaborative product development. Department of innovation design and product development, Malardalen University Press Dissertations 45, 57-63.
- Hobday, M. (2000). The project-based organization: an ideal form for managing complex products and systems? Research Policy, 29, 873-875.
- Houston American Productivity and Quality Center. (2003). Improving New Product Development Performance and Practices. American Productivity and Quality Center, Houston, TX, Available at: researchandmarkets.com/reports/42714/.
- Jasbi, J., & Nafari, N. (2009). Designing of well govern model according to open systems theory. Management science of Iran, 16, 85-117.
- Modarres, A., & Arezoman, M. (2008). Effecting factors on organization of product development team. 4th international conference of management in Iran.
- Owens, J. D. (2007). Why do some UK SME’s still find the implementation of a New Product Development process problematical? An Exploratory Investigation, Management Decision Journal, 45(2), 34-48.
- Radfar, R., & Khamseh, A., & Sarafraz, A., & Sarafraz, D. (2010). Necessity of new product development and role of innovation, R&D and technology on it. Journal technology growth, 18, 25-37.
- Salami, R., & Shafieipor, D. (2008). Internal organizational factor effecting on effectiveness R&D activity. 6th conference of R & D central of mine and industrial.
- Seyedhosseini, S. M., & Iranian, S. J. (2004). New product Development strategy, approach and findings, 2004, knowledge management journal, 64, 22-35.
- Seyedhosseini, S. M., & Ali Ahmadi, A. (2010). Agile New product Dvevlopment Model Using path Analysis Method for Iranian Auto Industries. Industrial Engineering and production management, 4(20), 77-89.
- Khanmohammadi, S., & Jasbi. J. (2010). An introduction to applied fuzzy logic. Islamic Azad University Press, Tehran.
- Taghavifard, M., (2008) New product development. Tadbir, 18, 19-27.
- Zandiyeh, (2001). Strategic management deployment. Samt Press. Tehran.
- Zavvari, H. (2011). Why Product Development Process Is Prolonged In Y. M. Group And What Are The Suggestions For Improvement? Master thesis of MBA, M. A. University of technology, 108-111.