بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ
الموضوعات :Mansour Khaksar 1 , Masoume Khaghanie 2 , Amjad Zarie 3
1 - Assistant Professor, Islamic Azad University, Sannadaj Branch, Sanandaj, Iran
2 - M.A in Management, Islamic Azad University, Sannadaj Branch, Sanandaj, Iran
3 - Assistant Professor in Statestics, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran
الکلمات المفتاحية: نوآوری, Innovation, تفکر استراتژیک, Strategic Thinking, مدل جین لیدکا, Models of Jeanne Liedtka,
ملخص المقالة :
هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی در شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر روش، از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار می آید و از شاخه همبستگی است که از این طریق به بررسی توزیع جامعه آماری پرداخته شده است. همچنین بر اساس زمان جمع آوری داده ها، از نوع پژوهش های مقطعی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع پژوهش های همبستگی می باشد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی استفاده شده است، که از دو لحاظ صوری و محتوایی با مشورت متخصصان و اساتید محترم راهنما و مشاور تایید شده است و در نهایت پرسشنامه های نهایی تهیه و تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکت های فعال در مجموعه صنعتی گلرنگ است و در مجموع 450 نفر می باشند که با کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 90 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. عناصر نوآوری سازمانی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: توان تکنولوژیکی سازمان، ارتباط استراتژیک، تمرکز بر خواسته های مشتریان، شایستگی های اساسی سازمانی، بازارگرایی شرکت، قابلیت یادگیری سازمان. نتایج پژوهش حاکی از این است که با اطمینان 95% بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و نیز بین پنج رکن تفکر سیستمی، تمرکز بر هدف، فرصت جویی هوشمندانه، پیشروی با فرضیه و تفکر در طول زمان با نوآوری سازمانی رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد.
1- Bonn, I. (2005). Improving Strategic thinking: a multilevel approach. Leadership and Organization Development Journal, 25(5), 336-345.
2- Early, S. (2006). Recruiting and educating a board that can add value to strategy. Strategy and Leadership, 34(6), 54-55.
3- Graetz, F. (2002(.Strategic thinking versus strategic planning: toward understanding the complementarities. Management Decision, 40(5), 456-462.
4- Haghighi, M. (2001). Management of Organizational Behavior. Tehran: Termeh Publication.
5- Heracleous, L. (1998(. Strategic thinking or strategic planning? Long Range Planning, 31(3), 481-487.
6- Liedtka, J.M. (1998). Strategic thinking: can it be taught? Long Range Planning, 31(5), 120-129.
7- MashhadiKordi, B. (2010). Strategic thinking and innovation underlie. Resou, 79.4-7.
8- Mintzberg, H. (1994).The fall and rise of strategic planning. Harvard Business Review. January Febrauary, 107-114.
9- Mirmiran, J. (2005). Creative and individual, group, organization. Tehran: Gohar Publications.
10- Mintzberg,H., & Lampel, J. (1999).Reflecting on the strategy process. Sloan Management Review, Spring,. 2-30.
11- Nadler, D.A. (2004). What is the boards role in strategy development?: Engaging the board in corporate strategy. Strategy and leadership, 32(5), 25-33.
12- Plessis, m. (2007).The role of knowledge management in Innovation. Journal of knowledge management. 11(4), 20-29.
13- Rezaianmoghadam, m. (2009). Housing Bank managers evaluate strategic thinking, Master's thesis, Department of Management, Islamic Azad University.
14- Soltani, F. (1999). Institutional innovation in the organization, Tehran: Institute forCulturalServicesRasa.
15- Wong, S., & Chin, K. (2007). Organizational Innovation Management: An organizational – wide perspective. Industrial management & Data Systems, 107(9), 1290-1315.
16- Zarei, E., &Gholiha, A. (2010). Management and strategic planning, Tehran: Payam Publication.
_||_1- Bonn, I. (2005). Improving Strategic thinking: a multilevel approach. Leadership and Organization Development Journal, 25(5), 336-345.
2- Early, S. (2006). Recruiting and educating a board that can add value to strategy. Strategy and Leadership, 34(6), 54-55.
3- Graetz, F. (2002(.Strategic thinking versus strategic planning: toward understanding the complementarities. Management Decision, 40(5), 456-462.
4- Haghighi, M. (2001). Management of Organizational Behavior. Tehran: Termeh Publication.
5- Heracleous, L. (1998(. Strategic thinking or strategic planning? Long Range Planning, 31(3), 481-487.
6- Liedtka, J.M. (1998). Strategic thinking: can it be taught? Long Range Planning, 31(5), 120-129.
7- MashhadiKordi, B. (2010). Strategic thinking and innovation underlie. Resou, 79.4-7.
8- Mintzberg, H. (1994).The fall and rise of strategic planning. Harvard Business Review. January Febrauary, 107-114.
9- Mirmiran, J. (2005). Creative and individual, group, organization. Tehran: Gohar Publications.
10- Mintzberg,H., & Lampel, J. (1999).Reflecting on the strategy process. Sloan Management Review, Spring,. 2-30.
11- Nadler, D.A. (2004). What is the boards role in strategy development?: Engaging the board in corporate strategy. Strategy and leadership, 32(5), 25-33.
12- Plessis, m. (2007).The role of knowledge management in Innovation. Journal of knowledge management. 11(4), 20-29.
13- Rezaianmoghadam, m. (2009). Housing Bank managers evaluate strategic thinking, Master's thesis, Department of Management, Islamic Azad University.
14- Soltani, F. (1999). Institutional innovation in the organization, Tehran: Institute forCulturalServicesRasa.
15- Wong, S., & Chin, K. (2007). Organizational Innovation Management: An organizational – wide perspective. Industrial management & Data Systems, 107(9), 1290-1315.
16- Zarei, E., &Gholiha, A. (2010). Management and strategic planning, Tehran: Payam Publication.