اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بیثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی
الموضوعات : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهافتخار عامری 1 , اعظم وزیری نسب 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
2 - استاد مدعو، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
الکلمات المفتاحية: بیثباتی خانواده, واژگان کلیدی: تئوری انتخاب, گلاسر, دلزدگی زناشویی, زوجین,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و بیثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی شهر کرمانبود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره خانواده شهر کرمان در سه ماه نخست سال 1402 بودند. 30 نفر از آنها بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهطور تصادفی جایگزین شدند. مداخله آموزش تئوری انتخاب گلاسر در 8 جلسه بهصورت هفتگی و به مدت 90 دقیقه انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دلزدگی زناشویی و بیثباتی خانواده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تئوری انتخاب گلاسر بر دلزدگی زناشویی و ثبات خانواده در زوجین دارای همسر نظامی تاثیر معناداری داشت (001/0P<). مجذور اتا نشان داد آموزش تئوری انتخاب گلاسر 49 درصد از تغییرات دلزدگی زناشویی و 58 درصد بیثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی را تبیین میکند. نتیجه-گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، استفاده از آموزش تئوری انتخاب گلاسر در کاهش دلزدگی زناشویی و بیثباتی خانواده در زوجین دارای همسر نظامی، پیشنهاد نمود.
_||_