اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تاب آوری دختران آزار دیده جنسی (با تأکید بر فرهنگ)
الموضوعات :نسرین الماسی راد 1 , بهزاد تقی پور 2 , پریسا سراج محمدی 3
1 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبلی، اردبیل، ایران
2 - دکترای تخصصی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبلی، اردبیل، ایران
3 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: دختران آزار دیده جنسی, آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت, نگرانی, تاب آوری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تاب آوری دختران آزار دیده جنسی با تاکید بر فرهنگ بود. جامعه آماری شامل کلیه دختران آزاردیده جنسی بود که به مرکز استاد شهریار اردبیل در سال1401مراجعه کرده بودند. از جامعه مذکور 30 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. این پژوهش نیمه آزمایشی واز نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. و برای ابزار ارزشیابی از پرسشنامه نگرانی مایر و همکاران(1990) و پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد.گروه آزمایش طی 8 هفته تحت آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت قرار گرفت، و پس از خاتمه جلسات مرحله پیگیری دو ماه بعد انجام شد و در این مدت بر گروه گواه مداخله ی انجام نگرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از مقایسه پس آزمون دو گروه، حاکی از این است که نمرات پس آزمون نگرانی و تاب آوری گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری دارد (01/0=P). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گزارش کرد که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر نگرانی و تاب آوری دختران آزار دیده جنسی اثر بخش بود و این نتیجه تا مرحله پیگیری تدوام داشت.
Baker, A. M., Cox, D. W., Hubley, A. M., & Owens, R.L. (2019). Emotion regulation as a mediator of self-compassion and depressive symptoms in recurrent depression. Mindfulness, 10(6), 1169-80.Doi: https://experts.umn.edu/en/publications/emotion-regulation-as-a-mediator-of-self-compassion-and-depressiv
Clemence, B., Akinyemi, A., Laurene, H., Thierry, C., & et al. (2021). POS-820 Mindfulness and compassion training for clinicians: a qualitative study. Kindey International Reports, 6(4), S536. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ekir.2021.03.854
Collins, S., Orth, T., Brunton, R., & Dryer, R. (2023). Child abuse and wellbing: Examining the roles of self-compassion and fear of self. Child Abuse & Neglect, 138, 106089. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2023.106089
Dorley, J. D., Kashdan, T. B., Weppner, C. H., & Glass, C. R. (2021). The effects of self-compassion on daily emotion regulation and performance rebound among college athletes: comparisons with confidence, grit and hope. Psychology of Sport and Exercise,58, 102081. Doi: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.102081
Durkin, M., Gurbutt, R., & Carson, J. (2022). Effectiveness of an online short compassion strengths course on nursing students compassion: A mixed methods non-randomised pilot study. Nurse Education Today, 111, 105315. Doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105315
Eagleasona, C. I., Hayesb, S. R., Mathewsa, A. D., Permand, G, M., & Hirscha, C. R. (2016). The power of positive thinking: Pathological worry is reduced by thought replacement in generalized anxiety disorder. Behavior Research Therapy ,78(1), 13-18. Doi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26802793/
Franco, P. L., & Christie, L. M. (2021). Effectiveness of a one day self-compassion training for pediatric nurses resilience. National Library of Medicine, 61, 109-114. Doi: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.03.020
Gaete, H. P. (2021). HPA axis, social support mindfulness training, compassion (self/others) training and resilience. Psychoneuroendocrinology, 131, 105472. Doi: https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105472
Germer, C., & Neff, K. (2019). Teaching the mindful self-compassion program: A guide for professionals. New York: Guilford Publications. Doi: https://www.amazon.com/Teaching-Mindful-Self-Compassion-Program-Professionals/dp/1462538894
Guo, T., Jiang, D., Kuang, J., Hou, M., & et al. (2023). Mindfulness group intervention improve self-compassion and resilience of children from single-parent families in Tibetan. Complementary Therapies in Clinical Peactice, 51, 101743. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ctcp.2023.101743
Kratzke, I. M., Barnhill, J. L., Putname, K. T., Rao, S., & et al. (2023). Self-compassion training to improve well-being for surgical residents. National Library of Medicine, 19(1), 78-83. Doi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35534424/
Kostova, Z., Levin, L., Lorberg, B., & Ziesonis, D. (2019). Mindfulness-based interventions for adolescents with mental health conditions: A systematic review of the research literature. Journal of Child and Family Studies, 28(10), 2633-2649. Doi: 10.1007/s10826-019-01477-7
Lathren, C. R., Slone, P. D., Zimmerman, S. Z., Bluth, K., & et al. (2020). Mindful Self-Compassion Training for Nursing Assistants in Long-Term Care: Challenges and Future Direction. Journal of the American Medical Directors Association, 21(5), 708-709. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jamda.2019.12.017
LaFreniero, L. S., &Newman, M. (2020). Exposing worry deceit: Percentage of untrue worries in generalized anxiety disorder treatment. Journal Behavior Therapy, 51(3), 413-423. Doi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32402257/
Lavoie, L., Williams, S., Lyon, T., & Quas, J.A. (2022). Do children unintentionally report maltreatment? Comparison of disclosures of Neglect Versus Sexual Abuse. Journal Child Abuse & Neglect, 133, 105824. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2022.105824
Meyer, T. J., Miller, M. L., Metzqer, R. L., & Borkovec, T. D. (1990). Development and validation of the penn state worry questionnaire. Behavior Research and Therapy, 28(6), 487-495. Doi:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2076086/
Neff, K., & Germer, C. (2018). The Mindful self-Compassion Workbook: A Proven Way to Accept Yourself. Build Inner Strength and Thrive. New York: Guilford Press. URL: https://www.amazon.com/Mindful-Self-Compassion-Workbook-Yourself-Strength/dp/1462526780
Pond, R., Gilmore, C., & Blanchard, N. (2023). Live experiences of resilience for women who have experienced childhood sexual abuse: A systematic review of qualitayive studies. Child Abuse & Neglegt, 140, 106152. Doi: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2023.106152
Ramawamy, S., Devgun, M., Seshadri, S., & Bunders-Aelen, J. (2023). Balancing the law with children rights to participation and decision-making: practice guidelines for mandatory reporting processes in child sexual abuse. Asian Journal of Psychiatry, 81, 103464. Doi: https://doi.org/10.1016/j.ajp.2023.103464
Stevens, E., Jendrusina, A., Legrand, A., Nahin, E., Kaufman, M., Borkovec, T. D., Behar, E. (2018). The effects of worry and relaxation on flexibility during cognitive restructuring. Journal Behavior Modification, 42(6), 838-863. Doi: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0145445517732272
Stern, D. M. (2018). Embodied Interventions: Feminist Communication Pedagogy and Rape Culture. Women Studies in Communication, 41(2). URL: https://doi.org/10.1080/07491409.2018.1463769
Seekis , V., Farrell, L., & Zimmer-Gembeak, M. (2022). A classroom-based pilot of a self-compassion intervention to increase wellbeing in early adolescents. National Library of Medicine, 19(2), 267-270. Doi: https://doi.org/10.1016/j.explore.2022.06.003
Steinfurth, C. K. E., Alius, G. M., Wendt, J., & Hamm, O. A. (2017). Physiological and neural correlates of worry and rumination: Support for the contrast avoidance model of worry. Psychophysiology, 54(2), 161-171. Doi: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27766641/
Taghipuor, B., Tousi, S. F., & Abdi, F. (2022). The effectiveness of reality therapy on worry and rumination in the mothers of children with intellectual disability. Journal of Woman and Culture, 13(52), 71-84. [Persian] Doi: https://sanad.iau.ir/en/Article/653760
Taghipuor, B., & Barzegaran, R. (2019). The effectiveness of group existence therapy on self-compassion resilience of mothers with children with intellectual disability. Knowledge & Research in Applied Psychology, 20(2), 100-109. [Persian] Doi: https://doi.org/10.30486/jsrp.2019.665339
Tenkorang, E. Y. (2023). Physical, sexual, and psychosocial health impacts of child abuse: Evidence from Ghana. Advances in Life Course Research, 57, 100559. URL: https://doi.org/10.1016/j.alcr.2023.100559
Warrington, C., Beckett, H., Allnock, D., & Soares, C. (2023). Children perspectives on family members needs and support after child sexual abuse. Children and Youth Services Review, 149, 106925. Doi: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.106925
Weidle, B., Skarphedinsson, G., Hojgaard, D., Tomasen, P. H., & et al. (2022). sexual absessions in children and adolescents: Prevalence, Clinical Correlates, response to cognitive-behavior therapy and long-term follow up. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 32, 100708. Doi: https://doi.org/10.1016/j.jocrd.2022.100708
_||_