الگوی ذهنی متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی در خصوص علل و آسیب های فرهنگی کودک همسری در دختران
الموضوعات : Sociology
فاطمه جلیلی
1
,
مرتضی منادی
2
,
حسین کریمی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
الکلمات المفتاحية: متخصص جامعه شناسی, کودک همسری, متخصص روان شناسی, آسیب های فرهنگی, الگوی ذهنی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی الگوی ذهنی متخصصان روان شناسی و جامعهشناسی در خصوص علل و آسیب های فرهنگی کودک همسری در دختران بود. جامعه آماری شامل کلیه متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی می باشد. نمونه مورد پژوهش16 مصاحبهشونده از متخصصان روان شناسی و جامعه شناسی بود که به روش نمونهگیری گلوله برفی دادههای گردآوریشده به اشباع نظری رسیدند. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) بود. در پژوهش حاضرجهت گرد آوری دادهها از تکنیک روش شناسی کیو(Q)استفاده شد.مجموعة عبارات کیو(Q)در 29 آیتم از بین مصاحبه های عمیق با متخصصین و پیشینة پژوهش به دست آمد. روایی محتوا و صوری نمودار کیو و آیتم ها به تأیید متخصصین رسید. یافته ها نشان داد که ذهنیت متخصصان به ترتیب اولویت در شش الگوی ذهنی مختلف اعتقاد گرایان، کلان گرایان، خانواده گرایان، اجتماع گرایان، مذهب گرایان و فرد گرایان طبقه بندی شد. هم چنین علت اصلی کودک همسری دختران را افرادی که الگوی ذهنی اعتقاد گرایان را داشتند مسائل اعتقادی ، کلان گرایان مسائل کلان ،خانواده گرایان مسائل درون خانوادهای، اجتماع گرایان مسائل اجتماعی، مذهب گرایان مسائل مذهبی و فرد گرایان مسائل فردی را گزارش کردند. طبق نظر روان شناسان و جامعه شناسان، فرهنگ سازی نقش اصلی و اساسی در پیشگیری از کودک همسری دختران را ایفا میکند و لازم است در این زمینه فعالیتهای بیشتری صورت گیرد. استفاده از ظرفیتهای رسانهها برای نشان دادن عواقب و پیامدهای ناشی از کودک همسری دختران به صورتهای مختلف میتواند در انتقال پیامها و ممانعت از این عمل موثر واقع شود.
