عوامل مؤثر بر تمایل به مصرف محصولات سالم در شهر تبریز (مطالعه موردی: خیار و گوجه فرنگی)
الموضوعات :آزاده فلسفیان 1 , مهری فعال امند 2
1 - استادیار، گروه مدیریت کشاورزی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل لاجیت, تبریز, تمایل به مصرف, خیار و گوجه فرنگی سالم,
ملخص المقالة :
در حال حاضر کشاورزی رایج عموما بر تولید محصولات کشاورزی با میزان مصرف کود و سموم بیش از اندازه مجاز تاکید دارد، این در حالی است که گزارشات سازمانهای بهداشتی و فعالان محیطزیست حاکی از اثرات مخرب این نوع کشاورزی بر سلامت انسان و محیطزیست میباشد. یکی از ارکان اصلی توسعه مصرف محصولات سالم پذیرش آن از جانب مصرفکنندگان میباشد. با توجه به سهم بالای خیار و گوجه فرنگی در سبد غذایی خانوارها، مطالعه حاضر به بررسی عوامل موثر بر تمایل به مصرف خیار و گوجهفرنگی سالم در شهرستان تبریز پرداخته است. برای این منظور اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه از 345 خانوار که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند، جمع-آوری گردید. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که در حال حاضر، مصرف خیار و گوجهفرنگی سالم در شهر تبریز بسیار کم میباشد. از سوی دیگر بر اساس نتایج حاصل از برآورد مدل لاجیت، بعد خانوار دارای اثر منفی و سن، سطح تحصیلات، سطح درآمد، وجود افرادی با پیش زمینه شغلی یا تحصیلی تغذیه در خانوار، وجود افرادی با سابقه ابتلا به بیماریهای ناشی از مصرف سموم شیمیایی در بین اقوام و آشنایان، شاخص آگاهی، شاخص دیدگاه و شاخص دسترسی و اطلاع رسانی دارای اثر مثبت در احتمال تمایل به مصرف خیار و گوجهفرنگی سالم میباشند. افزایش سطح آگاهی و توسعه دیدگاه عموم مردم در رابطه با مزایای محصولات سالم از طرق رسانهها و مدارس و نیز اقداماتی در جهت گسترش مراکز عرضه محصولات سالم و حمایت قیمتی دولت از آنها از فاکتورهای موثر جهت توسعه مصرف این نوع محصولات میباشند.
_||_